Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Po diaľnici z Bratislavy do Košíc v roku 2019?

…áno, ale cez Maďarsko! Spojenie Bratislavy s Košicami po území Slovenskej republiky je stále v nedohľadne.

Diaľnica D1 je najvýznamnejšia a najdlhšia slovenská diaľnica, ktorá po svojom dokončení spojí Bratislavu s hraničným priechodom Vyšné Nemecké – Užhorod. Je súčasťou vetvy „A“ 5. paneurópskeho koridoru s trasou Terst – Bratislava – Žilina – Košice – (Užhorod – Ľvov) a európskych ciest E50, E58, E75, E442 a E571. Diaľnica D1 je vo výstavbe od roku 1972 a v súčasnosti je v prevádzke približne 71 percent z celkovej plánovanej dĺžky 515,419 kilometra. I napriek rôznym stanoveným termínom dokončenia diaľnice medzi Bratislavou a Košicami z minulosti bude prejazdná v celej svojej dĺžke najskôr (450 km) až niekedy v roku 2022. A možno aj neskôr. Je absolútnou hanbou Slovenska, že sme ostali jedinou krajnou v celej EÚ, ktorá nemá diaľnicou prepojené dve najväčšie mestá!

D1 z BA do KE

Diaľnica BA – KE nebude ani v roku 2020, vyhlásil minister dopravy Brecely.

Šéf rezortu dopravy priznal, že D1 sa odsúva. Mohla by byť hotová v roku 2022, ale aj neskôr.

„Predpokladám, že dáme do užívania celú diaľnicu BA-KE v dĺžke 450 km okrem 13-km úseku, ktorý nemáme šancu stihnúť,“ konštatoval Brecely v relácii rádia Expres. Hovoril o úseku pri Ružomberku (Turany – Hubová). Tento úsek je problematický, pretože diaľnica tu pretína chránenú prírodu Veľkej a Malej Fatry.

Pôvodne sa tento úsek mal stavať povrchovým variantom, situáciu však skomplikoval zosuv pôdy pri obci Šútovo. Podľa Brecelyho by prípravné práce mali byť hotové v priebehu budúceho roka a v roku 2018 by sa cesta mala začať stavať, aby bola dokončená v roku 2021 alebo 2022. V tomto termíne však ani po dokončení úseku medzi Martinom a Ružomberkom stále nebude možné hovoriť o D1 z BA do KE! Aktuálne sa hľadá nové trasovanie diaľnice. Možný je aj tunelový variant s tunelom Korbeľka. „Môj osobný názor je, že sa asi vrátime k alternatíve tunela Korbeľka s dĺžkou 5 851 metrov. Ale je to len môj dojem. V tejto chvíli a je to veľmi predbežné…“ dodal šéf rezortu dopravy. Aktuálne sa posudzujú jednotlivé varianty a ich vplyv na životné prostredie. Podľa Brecelyho by to malo byť hotové v priebehu budúceho roka a v roku 2018 by sa cesta mala začať stavať, aby bola dokončená v roku 2021 alebo 2022. V tomto termíne však ani po dokončení úseku medzi Martinom a Ružomberkom stále nebude možné hovoriť o D1 z BA do KE. V Programovom vyhlásení vlády, ktoré nový kabinet schválil v apríli tohto roku, sa píše, že cieľom vlády je umožniť motoristickej verejnosti už od roku 2020 využívať všetky diaľničné úseky na D1 medzi Bratislavou a Košicami. Úsek Turany-Dubová však nie je jediným problémom na diaľnici z Bratislavy do Košíc. Najväčším problémom je tunel Branisko, ktorý zostane dokončený iba v polovičnom profile. S jednou “rúrou” a obojsmernou premávkou v ňom je totiž iba cestou I. triedy. Štát nepočíta v dohľadnej dobe s dobudovaním tunela Branisko. Východ Slovenska si teda bude musieť vystačiť s tunelom v polovičnom profile.

D1 BA

Ambiciózne plány

Po sto dňoch vládnutia si stanovil rezort dopravy predbežný plán dokončiť D1 z Bratislavy do Košíc až na úsek Turany – Hubová a začať stavať nové úseky na Orave, Kysuciach, pri Prešove, Košiciach, Zvolene či Rožňave. V najbližších štyroch rokoch sa má začať stavať až 177 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest.

Predchádzajúci minister Ján Počiatek si v minulej vláde dal za cieľ okrem dokončenia zdedených rozostavaných úsekov začať nové stavby v rozsahu až 310 kilometrov. Za štyri roky to splnil na tretinu.V plánoch figurovalo aj odovzdanie 133 kilometrov diaľnic, no v skutočnosti sa sprejazdnilo len 86,9 kilometra.

Nespočetnekrát preložený termín dostavania diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc, zaručene hotový v rokoch 1998, 2006, 2010, 2013, 2014 či 2016 alebo 2020 už nie je reálny. Úradujúci minister dopravy potvrdil, že diaľnica Bratislava – Košice nebude hotová ani o štyri roky! Verme, že celá D1 bude hotová asspoň na začiatku tretirho desaťročia 21. storočia.

Vlaňajší finiš

Odovzdanie vyše 56 km nových diaľničných úsekov v  roku 2015 je najviac od roku 2011, keď bolo sprevádzkovaných tiež päť úsekov v dĺžke vyše 57 km. Vtedy išlo v štyroch prípadoch o úseky R1, z toho tri medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v rámci PPP projektu. Ako prvý bol odovzdaný do užívania úsek D1 Dubná Skala – Turany (16,4 km), ktorý mal byť pôvodne hotový koncom roku 2014, ale spoločnosť Váhostav – SK, a. s. termín nestihla a práce trvali o pol roka dlhšie.

Prvý úsek D1 Jánovce – Jablonov (9 km) slúži motoristom od 20. októbra 2015. Pôvodne to malo byť koncom roku 2013, neskôr v lete 2014. Výstavba so začiatkom v lete 2011 sa predĺžila takmer o dva roky. Pri zrútení rozostavaného diaľničného mosta na tomto úseku neďaleko obcí Kurimany a Iliašovce v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí sa zranili.

Druhý úsek D1 Jánovce – Jablonov (9,5 km) je v prevádzke od 30. novembra 2015. Výstavba sa začala v júni 2012 a ukončená mala byť v júli 2015. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov). Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru.

Úsek D1 Fričovce – Svinia (11,2 km) bol odovzdaný 17. decembra 2015. Práce sa začali v závere roku 2011 a hotové mali byť vo februári, neskôr vlani v júli a novembri. Ešte predtým začali motoristi využívať úsek R2 Pstruša – Kriváň (10,4 km), a to 10. novembra 2015. Výstavba sa začala koncom roka 2013, termín ukončenia bol v decembri 2015.

Národná diaľničná spoločnosť odovzdala motoristom v roku 2015 viac ako 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ďalších 77 kilometrov je vo výstavbe. Buduje sa úsek okolo Ružomberka a pokračuje aj súťaž o verejnom obstarávaní na zhotovenie obchvatu Prešova, ktorým by sa prepojil Ružomberok s Košicami. Termín, kedy sa definitívne prepojí Bratislava s Košicami ale tipovať nechceme. Podľa stanovených harmonogramov je dokončenie plánované na rok 2019. Diaľnica do Košíc sa nám teda vzďaľuje. Podľa analytikov si na spojenie Bratislavy s východom Slovenska počkáme omnoho dlhšie než by sme si želali.

estakáda v PBi

Rok 2023

To je dátum, keď by mala diaľnica spojiť Bratislavu a KošiceAspoň tak to predpokladá šéf diaľničiarov Róbert Auxt, ktorý si v rozhovore pre HN televíziu trúfol zájsť aj ďalej a vytýčil pre motoristov i ďalšie dva kľúčové roky – 2040 a 2100. Vlani rástla D1-ka rekordným tempom. Nový termín pre slovenských vodičov však nepoteší: všetky diaľnice budú až v roku 2040?! „Ak nezvýšime tempo,  tak primárna sieť diaľnic bude dobudovaná asi niekedy v roku 2040. Bavíme sa o tom, že by sme mali D1 až po ukrajinskú hranicu,“ spresnil. Až v tomto roku môžeme teda očakávať, že budeme mať použiteľné všetky diaľnice na Slovensku. Dobrou správou je, že dokončenie D1 iba po Košice podľa neho stihneme o čosi skôr, a to „už“ v roku 2024. Auxt podotkol, že tento termín platí, len ak nenastanú komplikácie.

Juhovýchodný obchvat Košíc

V okolí Košíc by malo do roku 2021 pribudnúť takmer 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.V roku 2020 sa počíta s dokončením nového diaľničného úseku D1 Budimír – Bidovce a v roku 2021 úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Obidva úseky na seba nadväzujú a skompletizujú juhovýchodný obchvat Košíc, ktorý odľahčí metropolu východu od tranzitu smerom na Ukrajinu, Maďarsko, Prešov i Rožňavu. Informoval o tom nový generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt.

Z BA do KE autom už v roku 2017. Cez Budapešt a Miskolc

Bývalý podpredseda vlády SR pre investície a teraz predseda sociálnej poisťovne  Ing. Ľubomír Vážny ešte ako minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (4.7.2006 – 8.7. 2010 ) na otázku, kedy sa sprejazdní diaľnica z Bratislavy do Košíc bez zaváhanie povedal, že v roku 2013. Jeho nástupca, minister Počiatek, to upresnil: v roku 2014. A nielen pred imi, ale aj po nich sme regstrovali ďalše nezrealizovateľné termíny dokončenia D1 BA- KE.

Ale práce na dôležitej ceste odštartovali! Z Košíc do Bratislavy už teraz mnohí uprednostňujú trasu vedúcu cez územie našich južných susedov. Kritický je iba úsek z Košíc od štátnej hranice po Miškolc, potom už nasleduje diaľnica. Aj na jedinej problematickej časti maďarskej komunikácie sa však v týchto dňoch vyrojili robotníci. Vyvstáva tak otázka, či diaľnica z metropoly východu do Bratislavy nebude rýchlejšie vybudovaná cez Maďarsko ako cez naše vlastné územie.

Cestári začali v týchto dňoch s prácami na prvom úseku za hranicami Slovenska, a to na obchvate obce Tornyosnémeti. Má byť dlhý 1,7 kilometra a hotový v roku 2017. „Odštartovaním týchto prác v skutočnosti začala výstavba 58-kilometrov dlhého úseku štvorprúdovej komunikácie M30 medzi slovensko-maďarskou hranicou v Tornyosnémeti a mestom Miškolc,“ informovala spoločnosť NIF, ktorá má v Maďarsku na starosti budovanie ciest a diaľníc.

Po dokončení prvej etapy problematického úseku by sa malo pristúpiť aj k realizácii prác na zvyšku cesty, a to až po Miskolc. Predpokladá sa, že práce by mali byť ukončené v roku 2019 a cesta by sa potom mala napojiť na rýchlostnú komunikáciu R4 Milhosť – Šebastovce. Ukončením tejto výstavby by tak z Košíc až do Bratislavy viedlo súvislé diaľničné spojenie cez Maďarsko.

(šr), foto autor a archív

Počet kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku

Dané do užívania v roku 2016
Diaľnice: 0 km
Rýchlostné cesty: 0 km

Z predchádzajúcich rokov
Diaľnice: 463, 974 km z toho 15,  098 km iba polovičný profil
Rýchlostné cesty: 244,951 km z toho 47,302 km iba polovičný profil

Súčet
Diaľnice: 463, 974 km z toho 15, 098 km iba polovičný profil
Rýchlostné cesty: 244,951 km z toho 47,302 km iba polovičný profil

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov