Test: Vespa Primavera 125 S – Na pizzu!
Vespa Primavera 125 S. Na pizzu, na kávu, po meste, rýchlo, štýlovo, ekonomicky. A to nie je všetko.
Vespa je legenda, ikona a kus histórie, ale aj niečo viac. Podstatu užívania si štýlového skútra som síce vystihol hneď v úvode, ale je toho oveľa viac, čo vám chcem povedať. Dekády skúseností konštruktérov, aj napriek svojej jednoduchosti a dizajnovej stálosti, znamenajú, že takmer všetko nedokonalé sa podarilo odstrániť.
Dizajn je skutočne tradičný a pozostáva z kapotáže vyrobenej z oceľového plechu vystuženého tak, aby fungoval ako rám, a odpruženia na vinutých pružinách. Predné koleso je na charakteristickej vidlici s jedným ramenom a tlmičom, zadné odpruženie je spojené s motorom a sedadlo je vo výške 790 mm. Našťastie sa predná časť sedadla citeľne zužuje. Preto po posunutí zadku dopredu bude pre nízkych ľudí veľmi jednoduché dať nohy na zem. Jazdný komfort na maličkých 12-palcových kolesách je priemerný.
Na nerovnostiach, hoci predné odpruženie dobre absorbuje menšie diery, pri väčších nie je problém relatívne skoro odlepiť zadok od sedačky. Ani brzdy nie sú veľmi účinné, hoci predná kotúčová poskytuje pocit, ktorý by som v škole ohodnotil ako dobrý.
Prístrojový panel v dobovom štýle minulosti s LCD displejom poskytuje všetky dôležité informácie. Medzi funkcie štandardnej výbavy patrí Bike Finder, ktorý aktivuje smerovky a uľahčuje tak vyhľadávanie skútra na preplnených parkoviskách.
Primavera 125 S má vzduchom chladený jednovalcový motor s objemom 124 cm3, ktorý vyvinie 11 koní. Nádrž zhltne osem litrov benzínu, čo pri spotrebe paliva 2,3 – 2,8 l/100 km umožní naozaj dlhú jazdu bez tankovania.
Na záver len dodám, že žiaden dospelý človek by sa nemal báť nasadnúť a jazdiť, lebo na Primavere sa jazdí skoro tak ľahko ako na elektrobicykli. A v tom spočíva krása jedinečného talianskeho motorizmu.
Stručne
Čo treba uznať
- Jedinečný imidž.
Čo nám chýbalo
- Účinnejšie chladenie vzduchového motora.
Čo nás prekvapilo
- Len ťažko sa jej niečo vyčíta.
Vespa Primavera 125 S
Cena (základ/test) 4 599/5 199 €
Záruka 4 roky bez obmedzenia km
Motor
- Vzduchom chladený jednovalec/3V, zdvihový objem valcov 124 cm3, max. výkon 8,1 kW (11 k) pri 7 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 10,7 Nm pri 6 250 ot.min-1. Emisie CO2 60 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 132 kg, vmax= ~91 km/h, spotreba výrobca/test 2,5/2,4 l/100 km.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov