SEAT Ateca: štyri elementy
SEAT Ateca sa cíti rovnako dobre v meste, na vidieku, v horách, aj na pláži a rovnako dobre poslúži na každodenné povinnosti aj na víkendové uvoľnenie sa.
Hoci je Ateca prvým SUV automobilky, vôbec nepôsobí ako prvotina. Naopak, akoby Španieli mali za sebou niekoľko desaťročí skúseností. A v podstate je to aj pravda, akurát tie skúsenosti pochádzajú od materského VW. Nič to však nemení na tom, že kus práce urobili na aute práve Španieli.
Prvý deň dvojdňovej prezentácie som si vyskúšal model s najvyšším stupňom výbavy Xcellence, 1,4-litrovým motorom TSI vyladeným na 110 kW (150 k) v spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. A musím povedať, že práve táto kombinácia je pre moje potreby najpríjemnejšia. Motor je nesmierne kultivovaný, pri bežnej jazde ho ani nepočujete, má krásnu charakteristiku, ľahko ide do otáčok a má dostatok síl. Krajšie by som si ani nemohol užiť cesty v horách okolo Barcelony. S dieselom rozhodne nie. Pritom sa s ním dá jazdiť veľmi úsporne. SEATu sa podarilo naladiť podvozok tak, že máte pocit dokonalej kontroly nad autom. Prakticky vôbec nevnímate, že sedíte vo vyššie postavenom SUV. Pritom má veľmi príjemné odpruženie, ktoré krásne žehlí nerovnosti a tlmí prenos rázov a hluku do karosérie. Pochváliť musím aj riadenie – citlivé a ľahké, a tiež výborný posed za volantom. Sedadlá sú robustnejšie ako v Leone a aj v najnižšej polohe sedíte trochu vyššie. Na pomery SUV však stále športovo nízko. Vzadu je dostatok miesta vo všetkých smeroch, sedáky sú príjemne vysoko. Batožinový priestor má v základe 510 dm3 (verzie s pohonom 4 × 4 „iba“ 485 dm3), jeho veko môžete otvárať aj kopnutím popod nárazník batožinového. Preto bude skvelým spoločníkom pri každodenných povinnostiach aj pri víkendových potulkách a aktívnom životnom štýle. Ponuku motorov dopĺňa nový trojvalec 1,0 TSI (85 kW/115 k) a známe dieselové agregáty 1,6 TDI (85 kW/115 k) a 2,0 TDI (110 kW/150 k, resp. 140 kW/190 k).
Technológie
V ponuke je množstvo vyspelých asistenčných systémov. Za všetky spomeniem Traffic Jam Assist, ktorý pomocou systému Lane Assist a adaptívneho tempomatu v zápche do rýchlosti 60 km/h dokáže viesť auto v strede jazdného pruhu a udržovať odstup od vozidla pred ním. Systém SEAT Drive Profile pomocou otočného ovládača na stredovej konzole poskytuje štyri jazdné režimy – Normal, Sport, Eco a Individual. Verzie s pohonom 4Drive majú okrem nich ďalšie dva režimy – Snow a Offroad a pre kontrolovaný zjazd zo strmého kopca aj systém HDC. Ateca 4Drive sa za pomoci elektronických pomocníkov rozhodne nestratí ani mimo spevnených ciest. Ja som si to potvrdil na umelo vytvorenom off-roadovom parkúre so strmým výjazdom a zjazdom, skúškou trakcie na naklonenom „mafine“, pri diagonálnom prejazde cez zlomenú platňu a pri prejazde hrboľov s krížením náprav, keď sa dve protiľahlé kolesá dvihnú do vzduchu. Ateca ani na sekundu nezaváhala. Elektronika pracuje veľmi rýchlo. Užitočným pomocníkom pri jazde v teréne môže byť aj systém Top View so sústavou 4 kamier, ktoré poskytujú na auto a jeho okolie rôzne pohľady.
SEAT Ateca poskytne spojenie tradičnej kvality skupiny VW a južanských emócií pri zachovaní výhodnej ceny. Za základnú verziu zaplatíte 16 990 €.
Text: Peter Varga, foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov