Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid – Rodinná katedrála

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid vás zaujme zvonka, zvnútra, ako aj z praktickej stránky. Je niečo, čo by tento model nedokázal?

Nové Santa Fe je presne také veľké, ako naše slovenské cesty znesú, a ak by bolo čo aj len o kúsok väčšie, zrejme by to už bolo príliš. Pritom má kapacitu pre sedem pasažierov a samozrejme aj veľkorysý batožinový priestor. Popri tom vás dokáže zaujať a rovnako aj šokovať dizajnom a to aj v interiéri. A nemôžem sa ubrániť ani pocitu, že dizajnérsku inšpiráciu poskytol Land Rover Discovery tretej generácie alebo stavebnica Lego.

Hoci spomínaný Land Rover sa Santa Fe nesnaží napodobniť, napokon je medzi nimi dvadsať rokov nielen po technologickej stránke, ale aj tej filozofickej. Uzávierky diferenciálov, redukovaný prevod či kríženie náprav už dávno nie sú témou. Pod pneumatikami je maximálne tak sneh a aj napriek tomu, že Santa Fe ponúka aj rôzne režimy pre terén, ktoré aktivujete efektným kolískovým spínačom. V zásade vám pomôžu prekonať terénne prekážky, no Santa Fe nie je off-road. Je to perfektné rodinné auto, ktoré otcovi pomôže vytiahnuť sa pred deťmi, na dovolenke či návšteve chaty. Túto polohu zvláda Santa Fe s takým prehľadom a sebavedomím, že predstavitelia automobilky stavajú tento model proti Audi Q5 či Volvu XC60. Súhlasím, je to trocha prehnané, no kúsok pravdy v tom je. Kórejčania už dávnejšie roztrhali knihu pravidiel a v ich portfóliu už nájdete aj 650-koňové elektromobily a onedlho sa predstaví aj sériová verzia unikátneho a dizajnérsky extrémneho vydareného kupé. Tak prečo si nepichnúť do prémiových automobiliek…

Vyberte si

Klasický hybrid alebo plug-in hybrid? Naftu už doň nenatankujete. Voľba je na vás, verziu PHEV hneď na začiatku odporúčame do pozornosti tým, čo majú garáž a možnosť nabíjať auto. Iba tak začne dávať význam, ako aj plniť ekologické poslanie. Batéria s kapacitou 13,8 kWh vás v tichom režime presunie o 54 kilometrov, až potom sa dostane k slovu spaľovací motor. A viem, že v zrkadle najmodernejších plug-in hybridov je Santa Fe so svojím dojazdom mierne pozadu, no európske štatistiky hovoria jasnou rečou. Denne najazdíme v priemere 33 kilometrov a to batéria s prehľadom pokryje. Pauza na nabíjanie bude však takisto dlhšia s ohľadom na skutočnosť, že maximálny nabíjací výkon je iba 3,3 kilowattu. To znamená, že nie ste odkázaní na sieť verejných nabíjačiek. Z klasickej 230-voltovej zásuvky si dokáže nabíjačka potiahnuť 2,2 kilowattu a to znamená iba o trochu dlhšie nabíjanie. Inak povedané, cez noc nabijete z akéhokoľvek zdroja, stačí vám na to šesť hodín. Predpokladám, že to je scenár, ktorý fanúšikovia plug-in hybridov poznajú a rátajú s ním. Naopak, ak vás tento odsek zneistil, hybridná verzia vám poskytne zaužívaný používateľský komfort bez obmedzení.

Z konštrukčného hľadiska ide o tradičné usporiadanie s elektromotorom umiestneným v strede medzi motorom a prevodovkou. Jeho maximálny výkon je 72 kW (98 k), čo naoko nie je veľa, vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 304 Nm však dokáže aj v čisto elektrickom režime dôstojne rozhýbať toto veľké rodinné SUV. Až kombinácia spaľovacieho motora s elektromotorom však prinesie plnotučnú dynamiku. Systémový výkon 186 kW (253 k) a celkový maximálny krútiaci moment 367 Nm sa postarajú o to, aby ste z 0 na 100 km/h zrýchlili za 9,3 sekundy. Paradoxne, maximálna rýchlosť je limitovaná na 180 km/h, hoci systémový výkon by dovolil aj vyššiu maximálnu rýchlosť. Prioritou tak zrejme bolo najmä civilné pásmo priemernej spotreby. Podarilo sa, počas nášho testu sme sa aj po vybití batérie dokázali v mestskom a mimomestskom cykle dostať na úroveň 7,3-litrovej spotreby na 100 kilometrov. To je veľmi dobrá hodnota. Jej vylepšenie o lacnejšie kilometre v čisto elektrickom režime je už na vás. Bez nabíjania plug-in hybrid nemá význam a platí to aj v tomto prípade. Ak vás zaujíma, koľko benzínu miniete na diaľnici, tak to bude zhruba o dva litre viac. No aj táto vyššia spotreba je stále ešte civilná a prijateľná hodnota.

Rodinná

Jazda? Komfortná, taká má byť. Niežeby som si neužil zopár zákrut, no zároveň som si uvedomil, že to nie je jazdný prejav bežného majiteľa. Najmä ak sa na zadných sedadlách nachádzajú deti v detských sedačkách. Preto som skôr ocenil jemné prechody z elektrického režimu do toho spaľovacieho, ako aj plynulé zrýchlenie, kedykoľvek som o to pravou nohou požiadal. Ak máte rodinu, Hyundai Santa Fe budete milovať. O rodinu sa postará, ako aj o bezpečnosť na ceste, kde vás budú intenzívne upozorňovať takmer všetky asistenčné systémy. Niektoré sú užitočné, iné vám budú liezť na nervy. Napríklad upozornenie na nepozornosť vodiča, ktoré vás upozorní zakaždým, keď sa pozriete inam. Aj vtedy, keď ladíte stanicu autorádia, či ste sa pozreli do spätného zrkadla, aby ste si skontrolovali dieťa… To isté platí aj pre upozornenie na únavu vodiča. To sa dokáže aktivovať už v priebehu pár kilometrov jazdy, naopak systém udržiavania jazdného pruhu patrí medzi tie lepšie. Našťastie nastavenie zrýchleného prístupu k jednotlivým funkciám vám uľahčí nastavenie vami zvolených preferencií.

Ergonomicky fantastické

Dizajnový kubizmus pokračuje aj v interiéri. Dva obrovské 12,3“ displeje integrovali dizajnéri do palubnej dosky a zvyšné prvky tomu prispôsobili. Displeje sú zakrivené tak, aby na ne najlepšie videl práve vodič. A to je ergonomické plus a pozitívne body si odnesie aj logika ovládania. V menu sa dá pohybovať celkom intuitívne a našťastie nechýbajú ani rôzne hardvérové tlačidlá ako skratky k jednotlivým funkciám. Aj panel ovládania klimatizácie kombinuje napevno umiestnené dotykové tlačidlá s klasickými kruhovými ovládačmi pre nastavenie teploty v interiéri. Zároveň má prísne pravouhlý tvar tak, aby sa vynikajúco hodil do celkového obrazu. Presne tak ako odkladací priestor pred spolujazdcom. Ten je dvojdielny. Klasickú schránku dopĺňa menšia, integrovaná do palubnej dosky, kde za príplatok môžete mať aj ultrafialový sterilizátor. Všade nájdete USB výstupy, nechýbajú bezdrôtové nabíjacie spoty, odkladací priestor nielen pod lakťovou opierkou, ale aj pod stredovou konzolou. Samozrejmosťou je množstvo držiakov na poháre, takže kávičkári aj jedenapollitrovkári si prídu na svoje. Vzhľadom na to, že sme mali na test sedemmiestnu verziu, tak treba dodať, že aj pasažieri celkom vzadu majú vlastné ovládanie klimatizácie, ako aj samostatné USB porty. A čo sa priestoru na sedenie týka, tak aj v treťom rade si dokážu nájsť priestor dospelí ľudia. Podmienkou je posunutie stredného radu sedadiel mierne dopredu. Z uvedeného vyplýva, že ani jeden pasažier sa nebude cítiť ako v druhej triede. Priestorová variabilita je takmer nekonečná a po sklopení sedadiel si dokážete vytvoriť taký prepravný priestor, aký potrebujete. V prípade sedemmiestnej verzie vychádzate z hodnoty 621 litrov, ktoré dokážete konvertovať až na 2 025 litrov pri všetkých možných sklopených sedadlách. Hovorím, rodinný ideál.

Rodina je základ

Zrejme tento medzititulok vyjadruje asi najlepšie to, na čo je Hyundai Santa Fe určený. Obslúžiť k plnej spokojnosti rodinných klientov. Takých, čo radi skombinujú mierne luxusný charakter SUV s praktickými detailmi. Tie si užijú nielen prední pasažieri, ale aj tí v poslednom rade. Nie, nie je to športiak, no jazdné vlastnosti mu umožnia uspokojiť aj dynamické nároky v prípade, že vodič – otec si chce zaspomínať na mladšie roky. Plug-in hybridná verzia ponúkne aj dimenziu bezemisnej premávky v prípade, že doma máte solárne panely alebo v robote možnosť nabíjať. Jednu vec vám Santa Fe neposkytne – diskrétnosť, ale to ste zrejme pri takmer päťmetrovom SUV asi ani neočakávali…

Stručne

 

Čo treba uznať

  • Praktické detaily pre všetkých pasažierov.

Čo nám chýbalo

  • Väčší dojazd v elektrickom režime.

Čo nás prekvapilo

  • Dizajn, ktorý je príjemne extrovertný.

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid Premium

 

+ svojrázny dizajn

+ spotreba paliva v hybridnom režime

+ klasické ovládanie klimatizácie

+ komfortný charakter auta

 

– príliš časté upozornenia asistenčných systémov

– relatívne krátky dojazd v elektrickom režime

Škoda Kodiaq 1,5 TSI iV Sportline

+ veľa praktických riešení

+ klasické ovládanie klimatizácie

+ priestorová ponuka

– iba predný pohon

– opticky menej atraktívne materiály

Honda CR-V e:PHEV Advance Tech

+ komfortný podvozok

+ ergonómia interiéru

+ dojazd v elektrickom režime

– iba päťmiestny interiér

– malý displej infotainmentu

 

Základné technické parametre Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid Premium Škoda Kodiaq 1,5 TSI iV Sportline Honda CR-V e:PHEV Advance Tech
Cena základ/verzia/test 44 990/60 490/61 350 45 070/50 500/55 838 47 990/55 990/60 190
Záruka 5 rokov/bez obmedzenia km 5 rokov/100-tisíc km 3 roky/100-tisíc km
Záruka VN akumulátor 8 rokov/160-tisíc km 8 rokov/160-tisíc km 8 rokov/160-tisíc km
Motor prepĺňaný/R4/16V prepĺňaný/R4/16V atmosférický/R4/16V
Zdvihový objem (cm3) 1 598 1 498 1 993
Max. výkon/ (kW (k)/ot./min.-1 117,6 (160)/5 500 110 (150)/5 500 – 6 000 109 (148)/6 100
Max. krútiaci moment Nm/ot./min.-1 265/1 500 – 3 500 250/1 500 – 4 000 189/4 500
Max výkon el. motora (kW (k) 72 (98) 85 (115) 135 (184)
Max. krút. moment el. motora Nm 304 330 335
Systémový výkon kW (k)/ot./min.-1 186 (253)/5 700 150 (204)/– 135 (184)
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 9,3 8,4 9,4
Max. rýchlosť 180 210 195
Kombinovaná spotreba WLTP/test (l/100 km)* 1,7/3,9 0,4 – 0,5/1,0 0,8/1,9
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 830/1 900/1 720 4 758/1 864/1 656 4 706/ 1 942/1 673
Rázvor osí náprav (mm) 2 815 2 791 2 700
Prev. hmotnosť – užit. zaťaženie strechy(kg) 2 090 – 650 2 060 – 591 1 916 – 514

 

* spotreba meraná pri plne nabitej batérii a nájazde 100 km

Test: Hyundai Kona Electric – Pre náročných ekopohoďákov

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov