Audi prezentovalo svoju technológiu TDI na pretekoch v Le Mans už pred 10 rokmi. Bol to tak prvý vznetový motor, ktorý dokázal vyhrať vo vytrvalostných pretekoch na 24 hodín.
Audi si pripomína výročie 10 rokov od výhry špeciálu s motorom TDI v triede LMP1 na slávnych pretekoch 24 hodín Le Mans. Tento úspech je o to jedinečnejší, že dovtedy boli vznetové motory na okraji pozornosti vytrvalostných pretekov.
Nikdy predtým nebolo vozidlo kategórie LMP1 tak úsporné, ako vtedajšie modely s motormi TDI. Audi R10 TDI bolo tiež veľmi tiché. Novinári popisovali neobvyklé ticho v momentoch, keď okolo nich tento špeciál prešiel.
Audi R10 TDI malo dokonca vo vysokých rýchlostiach aerodynamický hluk vyšší, ako hluk od motora. Na túto vlastnosť spomína tiež legenda Le Mans Tom Kristensen, ktorý je s deviatimi víťazstvami najlepším jazdcom v histórii týchto náročných pretekov.
Pre technikov bola technológia TDI v pretekárskom vozidle novým „orieškom“. Museli vyriešiť rozloženie hmotnosti kvôli ťažšiemu motoru, chladiaci systém a tiež hnací systém, ktorý nebol na taký krútiaci moment stavaný.
Vidlicový dvanásťvalec so zdvihovým objemom 5,5 litra bol prvým vznetovým motorom od Audi, ktorý mal hliníkový blok. Prvé testy ukončili 29. novembra 2005 na okruhu Misano. O 200 dní už špeciál vyhral svoje prvé preteky v Le Mans.
V tomto období konštruktéri odjazdili 30 000 kilometrov a ďalších 1 500 hodín testovali motor na dynamometri. Pretekári Frank Biela, Emanuele Pirro a Marco Werner prešli 380 kôl ako prvý automobil v kategórii, čo bolo ekvivalentom 5 187 km.
Vznetové Audi vyhralo tiež ďalšie dva nasledujúce roky. V roku 2010 prišiel model R15 TDI, ktorý zmenil pohonnú jednotku. Konštruktéri vymenili vidlicový dvanásťvalec za vidlicový desaťvalec. Tento motor bol o 100 mm kratší, o 10 % ľahší a využíval 2 turbodúchadlá s variabilnou geometriou lopatiek.
O rok neskôr prišiel na scénu model R18 TDI, ktorý mal ešte kompaktnejší vidlicový šesťvalec. Zdvihový objem motora sa znížil o 1,8 litra na 3,7 litra. Valce zvierali uhol 120 ° a výfukové zvody boli na vnútornej časti bloku motora.
Dva medzichladiče boli umiestnené po stranách vozidla. Efektivita za 10 rokov dokázala znížiť zdvihový objem motora a zvýšiť litrový výkon z pôvodných 87 kW (118 k) na 107 kW (146 k) na liter zdvihového objemu.
Zásluhu na tom majú tiež vyššie vstrekovacie tlaky, ktoré dosahujú hodnotu až 3 000 bar. Súčasný vidlicový šesťvalec priemerne spotrebuje o 32 % menej paliva voči prvej generácii z roku 2011. V porovnaní s pôvodným vidlicovým dvanásťvalcom je úspora paliva až 46 %.
MM, Audi
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov