Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Renault Clio oslavuje 25-ročné jubileum

V januári 1991 prišielna trh malý kompaktný automobil a odvtedy francúzsky výrobca dodal na trh viac než 13 miliónov exemplárov všetkých štyroch generácií tohto malého vozidla.

Straktívnym dizajnom, vysokou kvalitou spracovania a úspornými motormi je Clio od počiatku štandardom vo svojej triede s mnohými komfortnými prvkami z vyšších segmentov vozidiel. Dvakrát medzinárodná porota renomovaných európskych novinárov ocenila malého Francúza titulom “Car of the Year”. V jubilejnom roku Renault Clio prechádza dôkladným faceliftom. Má starostlivo aktualizovaný vzhľad, účinnejšie motory a nové opcie komfortu potvrdzujú vedúcu úlohu úspešného typu medzi malými automobilmi a kompaktnými modelmi.

Meno úspešného modelu pochádza z gréckej mytológie: Kleió, lat. Clio je múza, ktorá ochraňuje dejepis a filozofiu. S označením po antickej bohyni Renault skončil s prezentáciou vozidiel v roku 1990 s číselným označením a týmto dáva svojim vozidlám viac jedinečnosti. Či Talisman, Scénic, Mégane alebo Kadjar, odvtedy majú všetky Renaulty namiesto čísla meno.

Renault_33667_global_en        Renault_33635_global_en

Kompaktné rozmery, bohatá výbava

Clio I vstúpilo do stôp modelu Renault 5, ktorý bol jedným z najúspešnejších vozidiel v histórii Renaultu s vvyše deväť miliónov vyrobených kusov. Spoločnosť Renault však neoznačila Clio ako priameho nástupcu ducha legendárnej “kvinty”. Vskutku Renault vyrábal oba modely ešte tri roky peralelne. Skôr značka predstavovala nováčika ako “univerzálne malé auto, navrhnuté a vyrobené podľa rovnako prísnych kritérií ako jeho väčšie sesterské modely”. Renault cieli s Cliom na rastúcu vrstvu kupujúcich, ktorí si želajú výbavu z vyšších segmentov, ale oceňujú kompaktný formát Renault 5. S dĺžkou len 3,7 metrov je Clio dlhšie o len dvanásť centimetrov. Súčasne poskytuje výrazne vyšší jazdný komfort na dlhých cestách a diaľničných úsekoch.

Renault_79047_global_en      Renault_79036_global_en

Opcie z vyšších tried vozidiel

Renault ponúkal nováčika ako troj- a päťdverové vohidlo. V zmysle vyšších nárokov bolo možné model vybaviť protiblokovacím systémom bŕzd, klimatizáciou, posilňovač riadenia a elektricky nastaviteľnými a vyhrievanými vonkajšími spätnými zrkadlami. Okrem toho mal alarm a elektronicky riadenú automatickú prevodovku. Zvlášť príjemnú atmosféru na palube spríjemňovalo svetlošedé kožené čalúnenie Clio Baccarea, kožené vložky v paneloch dverí, e rukoväť radiacej páky z orechového dreva a chrómovanými prstencami prístrojov.

Najprv slúžili na pohon dva benzínové motory s objemom 1,2 a 1,4 litra a jeden vznetový s objemomv1,9 litra. Ponuka motorov sa však rýchlo rozrástla. Už v roku 1992 nasledoval 1,8-litrový benzínový motor modelu Clio 16V, ktorý prekonal maximálnou rýchlosťou 209 km/h hranicu vedy prestížnej maximálky  200 km/h. Z modelu Clio 16V vyvinul Renault model Clio Williams s 2,0-litorvým motorom s výkonom110 kW/150 k a maximálnou rýchlosťou 215 km/h, ktorý od roku 1993 uchvátil srdcia fanúšikov motoristického športu.

Sotva bol na trhu a už zvolili Clio za “Automobil roka 1991”. Porota oddôvodnila svoje rozhodnutie “výnimočným štýlom, dobrou úrovňou kvality, veľkorysým interiérom a batožinovým priestorom a množstvom výbavy, aká nikdy predtým nebola v sériovom vozidle tejto veľkosti.”

Renault_33675_global_en       Renault_79055_global_en

1998: druhá generácia s väčšou diverzitou

Po siedmich rokoch výroby prišla v roku 1998 druhá generácia modelu Clio. Rovnako ako jeho predchodca pôsobil ako katalyzátor pre väčšie pohodlie v triede malých automobilov, zaujal novým protiblokovacím systémom a prednými a bočnými airbagmi už v základnej výbave, čo sa stalo novým merítkom pre bezpečnosť v segmente B. Vďaka navyše siedmym centimetrom dĺžky ponúkalo Clio II aj priestrannejšiu kabínu.

Okrem osvedčených zážihových motorov s objemom 1,2 a 1,4 litra sa paleta pohonných jednotiek rozšírila o benzínovú 1,6  a 1,6 16V so štvorventilovou technológiou.. Krátko po začatí predaja prichádza Renault s extrémne akcelerujúcim modelom Clio 2,0 16V s výkonom 124 kW/169 k, ako aj s verzami 1,2 16V a 1,416V, ktoré postupne nahradili staré dvojventilové agregáty. Prvým vznetovým motorom pre model Clio bol 1,9 D s nepriamym vstrekovaním. V roku 2000 ho nasledoval moderný turbodiesel s priamym vstrekovaním 1,9 dTi. Iba o rok neskôr ho nahradil turbodiesel 1,5 dCi so vstrekovaním common-rail, ktorý bol čoskoro k dispozícii v troch výkonových úrovniach od 48 kW/65 k po 74 kW/101 k. S veľkou paletou motorov a až šiestimi úrovňami výbav patril Clio II medzi najvšestrannejšie modely vo svojom segmente.

2005: Clio III s 5 hviezdičkami NCAP

Na jeseň roku 2005 sa objavila tretia generácia modelu Clio. Teraz s dĺžkou 3,99 metra predčil predchodcu o 21 centimetrov a stále ponúka opäť viac priestoru pre cestujúcich a batožinu. Vďaka novýn funkciám, ako je bezkľúčový vstup a štartovací systém, navigačný systému a tempomat s obmedzovačom rýchlosti, definuje opäť nové štandardy pre pohodlie v malej triede automobilov. V závislosti od úrovni výbavy môže mať až osem airbagov. Za vynikajúcu úroveň pasívnej bezpečnosti získalo Clio III ako prvé malé auto v júni 2005 maximálny počet piatich hviezdičiek v teste Euro NCAP. Okrem troj- a päťdverového modelu Clio ponúkol Renault pre novú generáciu od konca roku 2007 tiež prvýkrát varianty kombi Grandtour. Vo výrobnom programe zostal aj model Clio II ako mimoriadne cenovo výhodný Clio Campus.

Aj tretia generácia modelu Clio má bohatú škálu pohonných agregátov. Hneď pri uvedení nového modelového radu boli k dispozícii tri vznetové a štyri zážihové motory, ktoré pokrývali rozsah výkonov od 48 kW/65 k po 82 kW/112 k. Do roku 2007 narástla ponuka na jedenásť motorov spolu so špičkovým motorom 2,0 16V ESP s výkonom 102 kW/139 k. Vďaka jeho mimoridnym vlastnosriam ocenili Clio v roku 2005 opäť druhý raz titulom “Car of the Year 2006”.

2012: nový Dizajn Renault

So štvrtou generáciou Clio dokumentuje Renault na jeseň roku 2012 opäť svoju vedúcu pozíciu vo výrobe kompaktných a malých automobilov. Nové vydanie bestselleru je prvým modelom, ktorý prináša v súlade s novou filozofiou dizajnu Renault nové štýlové prvky – zaujímavú súhru konvexných a konkávnych plôch. Ďalším rysom je výrazné nové logo značky. Renault ponúka na 4,06 metrov narastené Clio spočiatku len ako päťdverové, ale už

v roku 2013 nasledoval Grand Tour.

Moderné Downsizing motory a technológie v oblasti energetickej účinnosti, ako je štart & stop technológia exemplárne znížili hodnoty spotreby: nový trojvalcový prepĺňaný zážihový ENERGY TCe 90 Clio spotrebuje iba 4,3 litra paliva na 100 kilometrov (99 g CO2/km). Dieselové motory dCi 75 a dCi 90 ENERGY spotrebovali pri príchode novej generácie modelu Clio na trh dokonca len 3,6 l nafty na 100 kilometrov (93 a 95 g CO2/km). Od roku 2015 sa dokonca znížila ich spogreba na púhych 3,3 litra nafty na 100 kilometrov (85 g CO2/km).

Svetová premiéra ON-LINE multimediálneho systému R-LINK

Clio IV ponúka ďalšie novink. Na jeho palube oslavuje premiéru  multifunkčný dotykový informačný systém Renault R-Link. Ďalším svetovým prvenstvom je Bass reflex systém, ktorý je integrovaný do reproduktorov v predných dverách. Umožňuje výrazne lepšiu reprodukciu basov. S rozsiahlym programom individualizácie môžu si zákazníci tiež upraviť vzhľad k ich Clio.

Clkio: Špičkové športové modely

Aj ako športový model sa Clio nestratil v priebehu svojej 25-ročnej kariéry a získal si mnoho fanúšikov. Najokázalejším variantom bol v roku1998 predstavený model Clio V6 s motorom medzi nápravami s objemom 3,0 litra a výkonom 166 kW/226 k. Šesťvalec dosahval maximálnu rýchlosť 235 km/h a zrýchlil za 6,4 sekundy z 0 na 100 km/h. Ešte dynamickejšie sa pohyboval od roku 2002, keď výkon motora druhej generácie stúpol na187 kW/255 k a šprintoval z pokoja do 100 km/h za 5,8 sekundy a dosahoval maximálnu rýchlosť až 245 km/h.

Clio Renault Sport dopĺňa od roku 2006 ako dynamický špičkový automobil úspešný modelový rad Renaultu. Pre športové jazdné výkony slúžil úplne novo vyvinutý  nepreplňovaný agregát 2,0 16V s výkonom 145 kW/97 k, od roku 2009 dokonca 148 kW/201 k. Šprint z 0 na 100 km/h zdolalo Clio Renault Sport za púhych 6,9 sekundy, najvyššiu rýchlosť mal 215 km/h.

V roku 2013 prichádza na trh nová generácia Clio R.S. Poháňa ho novo vyvinutým 1,6-litrový preplňovaný turbomotor s priamym vstrekovaním benzínu a má komplexný technologický paket z Formuly 1. Agregát vyvinnie až 147 kW/200 k, čo umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 225 km/h a zrýchli Clio R.S. za iba 6,7 ​​sekundy z 0 na 100 km/h. Ešte viac energie mobilizuje  špeciálna edícia modelu Clio R.S. Trophy (161 kW/220 k, 235 km/h; 6,6 s z 0 na100 km/h).

Renault (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov