Má predné brzdové svetlo šancu?
Predné brzdové svetlo sa na Slovensku prezentuje ako skvelý nápad, protiargumentácia v médiách prakticky neexistuje. Otáznych je však hneď niekoľko aspektov.
Na pochopenie problematiky zeleného predného brzdového svetla si urobme malú exkurziu do histórie. Tento nápad sa nezrodil na Slovensku, ako nám to teraz predkladajú a ako sa o tom samotný vynálezca a potenciálny výrobca snažia presvedčiť. Pochádza z USA, kde už v roku 1971 takýto systém testovali na viacerých vozidlách a napriek tomu, že ho viacerí hodnotili pozitívne, ďalej vo vývoji nepokračovali. Pred časom sa „naše“ predné brzdové svetlo testovalo na letisku v nemeckom Bonne, ktoré na takýto experiment poskytlo ideálne podmienky. Bol v uzavretý areál s vyškoleným personálom, ktorý funkcii predného zeleného brzdového svetla rozumel a vedel využívať správne tento signál. Aj napriek tomu, že tento experiment ukončili a vyhodnotili už v roku 2018, nemecká tlač mu nevenovala väčšiu pozornosť. Svetlo sveta tento navrhnutý systém uzrel opäť v roku 2022, keď sa tento nápad objavuje na Slovensku a to dokonca v reálnej premávke. Za jeho navrhovateľa (vynálezcu) sa označil pán Ľubomír Marjak z firmy Lumaco, ktorá takéto svetlá plánuje aj vyrábať.
Jednoduchý princíp
V zásade nejde o nič iné ako o dodatočne montované predné brzdové svetlo, ktoré je napojené na snímač brzdového pedála, takže pri každom zošliapnutí brzdového pedála rozsvieti. To je všetko. Filozofia, resp. prínos takéhoto svetla spočíva v lepšej komunikácii v prvom rade medzi chodcami a vodičmi. Chodec zaregistruje tento signál, takže môže napríklad skôr vstúpiť na vozovku, resp. prejsť cez priechod pre chodcov skôr. Vyzerá to ako skvelý nápad, no hneď sa nám tu naskytá prvá vec: Brzdiť neznamená automaticky včas zastaviť. Napríklad počas poľadovice, ktorá môže vodiča prekvapiť pred priechodom pre chodcov. Aj pri takomto brzdení svieti predné brzdové svetlo. Ďalšia vec je, že keď aj vodič začne brzdiť s úmyslom pustiť chodca, ani na suchej ceste nie je isté, že to ubrzdí. Keď mal predtým vyššiu rýchlosť, jednoducho neubrzdí, ale predné zelené brzdové svetlo dá chodcovi falošný signál, že môže vstúpiť na priechod.
O tom, že chodci často prechádzajú aj mimo priechodov pre chodcov a v týchto prípadoch ich zelené predné brzdové svetlo môže zmiasť ani nehovorme. Vodiči totiž môžu a často aj brzdia aj na rovnej ceste z rôznych dôvodov – nie preto, aby pustili chodca mimo priechodu.
Ďalšia vec je, že keď aj vodič pred priechodom brzdí, to ešte automaticky neznamená, že chodca púšťa. Môže brzdiť kvôli tomu, že chce v blízkosti priechodu odbočiť a pritom chodca vôbec nemusí registrovať. Najmä keď ide chodec z opačnej strany cesty, alebo stojí v zákryte za stĺpom a pod. Inak povedané signál brzdenia ešte vôbec negarantuje, že vodič registruje chodca, resp. pred ním zastaví.
Prečo zelená?
Svetlá na aute majú svoju farbu určenú na základe ženevských konvencií z roku 1949 a Viedenského dohovoru z roku 1968. Preto sú stretávacie svetlá biele, a áno, vieme, že francúzske vozidlá mali v istom období do žlta sfarbené svetlomety, smerové svetlá sú oranžové, zadné svetlá červené, rovnako aj brzdové sú červené. Iné farby nie sú povolené, výnimku majú iba automobily záchranných a silových zložiek v štáte. Tie používajú majáky červenej a modrej farby, pričom červené majáky môže mať zásahové auto integrované do predného nárazníka. Predné brzdové svetlo preto nemôže byť červené. Preto padla voľba na zelenú, keďže tá zatiaľ nemá definovanú funkciu na aute, je dobre viditeľná a v zásade ju účastníci premávky chápu ako signál pre voľnú cestu. Na semaforoch predsa svieti tiež zelená keď môžeme ísť. A presne to je ďalší problém. Ak bude vozidlo stáť na križovatke na červenú ako prvé v poradí, prípadne na viacprúdovej križovatke budú vpredu stáť dve vozidlá, vodič protiidúceho auta si môže zelené svetlo pomýliť so semaforom a vojsť do križovatky na červenú, čo môže mať fatálne následky. A ak sa vám tento scenár zdá nepravdepodobný, tak vám iba pripomíname pár leteckých nešťastí, kde si pilot pomýlil svetlá ulice s pristávacou dráhou. Pritom získať licenciu pilota je oveľa ťažšie, než získať vodičský preukaz.
Ďalším negatívnym faktorom, ktorý by predné brzdové svetlo prinieslo je obrovský svetelný smog. Najmä na diaľniciach by protiidúce autá vytvorili zaujímavý obraz. Stačí, ak si uvedomíme, ako často vodiči upravujú rýchlosť počas jazdy.
Výhody
Na druhej strane, neradi by sme tento prvok iba kritizovali a zároveň sa divíme, že benefit predného brzdového svetla sa v slovenských médiách obmedzil iba na komunikáciu vodič – chodec. Pritom aj samotný tvorca hovorí aj o výhodách pre vodičov. Napríklad vodič na hlavnej ceste vidí, či ho vodič prichádzajúci z bočnej cesty eviduje alebo nie. Ešte viac v takomto prípade ocenia predné brzdové svetlom motocyklisti. Aj keď aj v takomto prípade brzdiť ešte automaticky neznamená registrovať, púšťať a zastaviť. Takisto si zelené brzdové svetlo nájde uplatnenie prednosti protiidúceho vozidla. Takisto vodič stojaci na krajnici s pokazeným či havarovaným autom by mal z predného zeleného svetla jasnú predstavu o tom, či ho prichádzajúci vodič registruje a reaguje na neho alebo nie. A v neposlednom rade v istých situáciách by aj záchranárske vozidlá mali signál, že vodič na hlavnej ceste ich registruje, ak prichádzajú z vedľajšej.
Chýba koncepcia
To všetko, čo sme vymenovali, je na tomto prvku pozitívne a my to oceňujeme, no moderné autá majú množstvo riadiacich jednotiek, snímačov, radarov, ako aj kamier, ktoré riešia mnohé spomínané situácie. Minimálne by sme však predpokladali lepšiu integráciu predného brzdového svetla do vozidla i jasnejšie komunikačné signály a vyriešenie nedostatkov, ktoré ponúka toto jednoduché riešenie. Vo forme, v akej bol tento prvok predstavený, v podstate nič nerieši. Mimochodom, automobilky už dávno pracujú na optických systémoch, ktoré by umožňovali komunikáciu auta s okolím, vrátane chodcov – či už svetelnými displejmi namiesto masky chladiča alebo nasvecovaním rôznych piktogramov či odkazov na vozovku priamo pred chodca. Na druhej strane, nespornou výhodou predného brzdového svetla oproti nim je, že sa dá veľmi ľahko integrovať do každého auta – starého aj nového – a pritom nestojí tak veľa.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov