Test: Hyundai i30 N Fastback 8DCT Performance – Posledná možnosť splniť si sen!
Hyundai i30 N Fastback pomaly končí svoju životnú púť. Využite poslednú šancu ju kúpiť.
Podarilo sa vám niekedy stvoriť niečo, čo nadchlo hneď všetkých a všade? Niečo, čo vytvára úsmev na tvári mladých, ale aj starých? Ak áno, dávam pred vami klobúk dole. A tak isto ho dávam dole aj pred značkou Hyundai. Určite mi dáte za pravdu, že sa to naozaj často nestáva, a už vôbec nie, že trafíte pomyselný klinec po hlavičke hneď na prvý pokus. Hyundaiu sa to s modelom i30 N podarilo. Mali by ste však vedieť, že Hyundai i30 N pomaly končí svoj životný cyklus, a ak si ho chcete novučičký uchmatnúť, musíte sa ponáhľať. Čas sa rýchlo kráti.
Analógová doba
Naozaj sa mi nechce veriť, že je to už 6 rokov, čo sa prvé N-ko objavilo na trhu. V kontexte plynutia času začínam mať veľké obavy, čo bude ďalej. Zatiaľ sa však tešme zo súčasnosti. Z rôznych uhlov pohľadu radím i30 N do doby analógovej. A nie preto, že má analógové budíky, ale predovšetkým preto, že mi dáva spätnú väzbu z jazdy a viem, že ešte stále riadim auto, no nie hocijaké, ale prešpekulovaný ostrý hot-hatch, ktorému pri jazde jednoducho nič nechýba! Dokonca si myslím, že ako prejav vďaky za vyladenie k dokonalosti by mali mať mnohí šťastní majitelia i30 N vylepený obrázok Alberta Biermanna na stene v garáži.
Ako žiletka
K dispozícii máte tri jazdné režimy, volíte ich ľavým tlačidlom na volante a môžete prepínať medzi Eco, Normal alebo Sport. Pravým tlačidlom na volante ešte meníte dva ostré režimy N a Custom a maličkým tlačidlom na volante NGS dostanete ešte plný výkon na 20 sekúnd a je jedno, aký režim bol pôvodne nastavený. Auto po stlačení ide na krátku dobu vždy plný kotol.
Každý fanúšik vie, že pred rokmi modernizáciou dostalo eNko 5 koní a 39 Nm navyše. Zaujímavé je, že krútiaci moment posadili vyššie z pôvodných 1 450 na 2 100 ot.min-1, a tak sa môže niekomu od stola zdať, že od spodného spektra otáčok má trochu menej pary. S automatom to nepostrehnete, lebo dvojspojková prevodovka chce veľa radiť. Malé podtáčanie motora si uvedomíte iba v normálnom a ekologickom režime, keď populárny hot-hatch, resp. hot-fastback plní úlohu auta na každý deň. Vtedy inak skvele fungujúca dvojspojková prevodovka musí pre emisné normy točiť nižšie otáčky a drží motor silno na nízkoemisnej uzde. Ale nebojte sa, nie je potrebné pri predbiehaní „šaškovať“ a prepínať jazdné režimy, motor má sily aj vtedy viac než len dostatok. S posúvajúcou sa ručičkou otáčkomera motor naberá rýchlo dych. A ak sa vám to náhodou zdá málo, zatlačíte na volante vyššie spomenuté kúzelné tlačidlo NGS a kolesá doslova trhajú asfalt.
Automat či manuál?
Pamätám si, keď sa pri modernizácii pred zhruba tromi rokmi poniektorí báli, ako sa bude správať 8-stupňová dvojspojková prevodovka predovšetkým z pohľadu kalibrácie. Prax, spokojnosť používateľov aj náš dojem hovorí jasne za všetko. Netreba sa jej báť. Radí výborne, rýchlo a vie, čo má robiť. Aj práve vďaka nej získate o pol sekundy lepší čas pri zrýchlení z 0 na 100 km/h a to aj vďaka funkcii NGS. A navyše, ak chcete N-ko stále nové, už veľmi nemáte na výber. Výroba modelov na mieru sa už pomaly skončila a budete musieť brať len to, čo je k dispozícii.
Čo treba uznať
- Skvelá verzia od samého začiatku až do konca.
Čo nám chýbalo
- Možno len Matrix-LED svetlá, polohovateľná lakťová opierka.
Čo nás prekvapilo
- Aj napriek GPF filtru skvelý zvukový prejav výfuku.
Hyundai i30 N Fastback 8DCT Performance
- Cena (základ/test) 35 190/37 490 €
- 5 rokov záruka bez obmedzenia km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 206 kW (280 k) pri 5 500 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 392 Nm pri 2 100 – 4 700 ot.min-1. Emisie CO2 190,7 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,4 s, vmax = 250 km/h, spotreba WLTP/test 8,4/9,3 l/100 km.
Ikonky
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 1x
- USB-C – 0×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 436 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov