Audi 80 oslavuje neuveriteľných 50 rokov
Audi 80. Význam kompaktného sedanu pre Audi a koncern Volkswagen je nesporný. v neposlednom rade preto, že Audi 80 je priekopníkom nového dizajnu a technických riešení.
Prvé Audi 80, interne známym ako „B1“, začali vyrábať v roku 1972. Malo to byť „moderné, ale nie iba trendy“, spoľahlivé rodinné auto. Na tom sa koncom 60. rokov zhodli vtedajší šéf technického vývoja Audi Ludwig Kraus a Volkswagen AG, nová materská spoločnosť. Rovnako ako pri konštrukcii pretekárskych áut, hlavný vývojár Ludwig Kraus necháva svojich zamestnancov kontrolovať každý detail, aby zistili, kde by sa ešte dala znížiť hmotnosť bez kompromisov v oblasti dlhodobej kvality. Extrémne ľahké Audi 80, ktoré sa vyrábalo pred 50 rokmi, zapôsobilo na zákazníkov športovým ovládaním a nízkou spotrebou, vďaka čomu je na začiatku ropnej krízy v roku 1973 tým pravým autom v správny čas. Aj preto vyhral titul „Auto roka“.
Dizajnér Hartmut Warkuss pomáhal formovať dizajn prvého Audi 80 v novom štýle 70. rokov. V roku 1976 bol Warkuss povýšený na vedúceho Audi Stilistics, a zanecháva trvalý dojem na dizajne niekoľkých generácií Audi segmentu B, C a D.
Audi 80 následne schádza z montážnej linky v štyroch generáciách (B1 až B4) až do roku 1994/95, kedy ho nahradilo Audi A4, interne známe ako B5. Spoločnosť z Ingolstadtu týmto modelom zaviedla nové názvoslovie pre svoje autá. Audi A4 je teraz vo svojom piatom vydaní; B9 je k dispozícii ako sedan a Avant, ako model S a RS a ako Audi A5 vo verziách Coupé, Sportback a Cabriolet.
1972–1978: Audi 80 B1 – zakladateľ nového segmentu
Audi 80 oslávilo svoju svetovú premiéru v roku, keď sa v Mníchove konali letné olympijské hry: V júli 1972 spoločnosť prezentuje auto médiám a v septembri – po olympiáde – predajcom. Technológia tohto modelu priniesla množstvo nových riešení a čoskoro ich nájdete v mnohých modeloch koncernu Volkswagen.
Konzistentný ľahký dizajn a ďalšie technické inovácie
Základný dvojdverový model váži len 835 kilogramov – ľahká konštrukcia je jednou zo špecifikácií, ktoré stanovil vedúci technického vývoja Kraus. S rázvorom 2,47 metra a dĺžkou 4,18 metra patril sedan na vtedajšiu dobu medzi vysoko kompaktné.. Vďaka diagonálnemu usporiadaniu hydraulického brzdového systému kládlo Audi do popredia bezpečnosť cestujúcich a ostatných účastníkov cestnej premávky. Ako zadné odpruženie slúži torzná kľuková náprava s pružinovými tlmičmi. Predné kolesá mali vzpery McPherson a priečne ramená.
Motor Audi 80 sedí pozdĺžne pred poháňanou prednou nápravou, štvorstupňová prevodovka za nimi. Pri uvedení na trh boli k dispozícii štyri motory; zdvihový objem sa pohybuje od 1,3 do 1,6 litra s výkonom od 40 kW (55 k) do 74 kW (100 k).
Vrcholom živého štvorvalcového motora je ovládanie ventilov vačkovým hriadeľom v hlave s ozubeným remeňom a bezúdržbovými hydraulickými zdvíhadlami. Vedúci technického vývoja Ludwig Kraus prichádza s myšlienkou modulárneho konštrukčného radu, pričom navrhuje štvorvalcový motor s vačkovým hriadeľom v hlave motora (OHC). Motor vyvinutý inžinierom Franzom Haukom a tímom je interne známy ako EA 827 a rýchlo sa stal najrozšírenejším motorom v koncerne VW.
„Auto roku 1973“ a skutočný predajný hit
S novou generáciou motorov OHC sa Audi 80 rýchlo stalo predajným úspechom spoločnosti. Do konca výroby v lete 1978 zišlo z výroby viac ako milión modelov B1. Keďže výrobná kapacita závodu v Ingolstadte čoskoro prestala postačovať na uspokojenie vysokého dopytu, do výroby sa zapojili závody Volkswagen vo Wolfsburgu a Emdene.
Zdroj: AUDI
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov