Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


BMW 430d xDrive Coupé – Jednoducho sánka dolu!

BMW 430d xDrive Coupé dokáže jazdiť za neuveriteľných 5,5 l/100 km a pritom je neskutočne potentný.

BMW sa nikdy „nepáralo so zatuchnutými myšlienkami“, vždy malo odvahu experimentovať a po počiatočných rozpakoch si myslím, že s bobrími zubami nielenže neurobili prešľap vedľa, ale urobili zasa niečo nové, čo bude hodnotné, čo nevyjde z módy behom pár rokov. Testovaný model zdobila navyše farba Gravit Grey z palety BMW Individual, balík M Sport Pro a 19-palcové kolesá.

Interiér je zameraný na vodiča, sedí sa pekne hlboko a prístrojová doska s vysokým stredovým tunelom obopína vodiča. Samozrejmosťou je dotykový displej s možnosťou ovládania systémom iDrive, hlasom či gestami, no obzvlášť oceňujem, že napriek všetkým trendom v BMW ponechali dôležité tlačidlá a ovládače vonku, teda mimo dotykového displeja. Priamo si tak môžete meniť nastavenia klimatizácie, jazdné režimy, ale napríklad aj intenzitu podsvietenia prístrojov. Takto sa to má robiť, nie všetko schovávať do displeja!

Za jeden z najdôležitejších prvkov vozidla všeobecne považujem sedadlo, pretože na jednej strane je jedným z prvkov, ktoré sprostredkovávajú kontakt s vozidlom, na strane druhej sedadlo definuje komfort. Ale, žiaľ, v prípade testovaného modelu som si neprišiel na svoje. Sedák je totiž plytký, takže mi z neho stehná padali nabok, a ani bočná opora operadla sa neblysla v bohvieakom svetle, hoci sedadlo umožňovalo prifúknuť bočnice. Vzhľadom na potenciál podvozka by si štvorka zaslúžila výraznejšie sedadlá. Najväčší vtip je, že neobstojí ani argument, že sú také, aby boli pohodlnejšie. Výraznejšie tvarované sedadlá by boli rovnako pohodlné, dokonca si dovolím povedať, že ešte pohodlnejšie aj vzhľadom na to, že by vám z nich stehná nepadali nabok. Možno by sa do nich horšie nastupovalo, ale tú daň by som rád zaplatil.

V prípade kupé neočakávam, že by vzadu niekto niekedy sedel, no štvorkové BMW ma príjemne prekvapilo. Sám za mnou by som si pokojne posedel nejakú tú kratšiu cestu. Vôbec to tam nie je stiesnené. Treba však dodať, že sedím pomerne nalepený na volant a vzpriamene, takže za mnou je viac miesta ako za typickým zákazníkom BMW.

650 Nm a 5,5 l/100 km

Pod prednou kapotou pracoval trojlitrový diesel s výkonom 210 kW a ohromujúcim krútiacim momentom 650 Nm. To sú údaje, ktoré už samy osebe vzbudzujú rešpekt, no skutočná sila motora nespočíva iba v hrubej sile, ale v jeho charakteristike. Samotný zdvihový objem valcov je zárukou toho, že sa motor poberie za plynom hneď od prvého momentu pridávania plynu. Okrem toho je preplňovanie riešené dvojstupňovo, aby motor mal čo najmenšiu možnú turbodieru. Menšie nízkotlakové turbodúchadlo má navyše pre ešte lepšie reakcie premenlivú geometriu rozvádzacích lopatiek turbíny.  Do toho je motor po novom podporovaný 48-voltovou mild-hybridnou technológiou, ktorá dokáže podporiť motor výkonom 8 kW okamžite po pridaní plynu – v priebehu zlomku sekundy. Keď si to všetko zrátate, tak vám musí vyjsť, že motor reaguje na plyn veľmi rýchlo a veľmi rýchlo silou lokomotívy. Pritom je tichý a zvuk, ktorý vydáva, je pekný sýty zvuk radového šesťvalca. Mimochodom, v porovnaní s predošlou generáciou motor zaznamenal výrazný nárast výkonových parametrov – plus 20 kW a plus 90 Nm.

Napriek obrovskému silovému potenciálu dokáže tento motor jazdiť extrémne úsporne. Bez toho, aby som ho nejakým spôsobom obmedzoval, som dosiahol priemernú spotrebu 5,5 l/100 km. To sa nedá nijako inak hodnotiť než „sánka dolu!“. K  spotrebe prispieva aj už spomínaná mild-hybridná technológia, ktorá okrem iného umožňuje vypnúť motor, a to nielen pred zastavením na križovatke (pod 15 km/h), ale aj za jazdy, keď uvoľníte plyn (v rozmedzí 25 – 160 km/h). Navyše funkcia plachtenia s vypnutým motorom je aktívna nielen v režime Eco Pro, ale aj v režime Comfort. Keď už som spomenul režimy, okrem spomínaných dvoch máte k dispozícii ďalšie dva – Sport a Adaptive. To sú iba základné režimy, niektoré z nich totiž poskytujú možnosť doladenia daného režimu. Športový režim napríklad poskytuje tri podrežimy – Standard, Plus a Individual.

Divy

Testovaný motor sa štandardne dodáva s pohonom všetkých štyroch kolies xDrive. V našom prípade bol doplnený o príplatkový športový diferenciál na zadnej náprave. Spolu s geniálnym podvozkom – verím, že aj ten štandardný je skvelý, no ja som mal adaptívny podvozok M – je tak testované štvorkové BMW presné také, ako sa o BMW desaťročia hovorí, a síce, že podvozok je rýchlejší ako motor. A teraz si spomeňte, čo som napísal o motore a spojte si to s podvozkom. Je pekelne rýchly. Keď ho nevyprovokujete k inému správaniu, potom je BMW pri vjazde do zákrut neutrálne, predné kolesá vedú auto presne tam, kam chcete…

Platí staré známe pravidlo: podvozok je rýchlejší ako motor.  

Počas prejazdu zákruty je stabilné, pri výjazde zo zákruty pod plynom cítite, ako si zadok sadne a auto pokračuje zo zákruty, akoby ho viedli koľajnice. Cítite, ako sa viac hnacej sily dostáva na zadné kolesá a aj v rámci toho, ako sa viac sily dostáva na vonkajšie koleso. K tým precíznym vlastnostiam prispieva aj dvojrozmer pneumatík, rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50:50, ale trebárs aj ťažisko nižšie o 21 mm oproti sedanu. Tie precízne vlastnosti platia, keď idete ideálnu stopu a neprovokujete fyzikálne zákony. S príslušnou dávkou šikovnosti však viete robiť v zákrutách divy, samozrejme, pri vypnutom stabilizačnom programe. Avšak pozor, s nešikovným vodičom dokáže zasa BMW urobiť divy. Môj obdiv si zaslúžili aj brzdy. Jedným slovom sú úžasné. Spomenúť musím aj adaptívne svetlá s vykrývaním premávky, natáčaním do zákrut a ďalšími funkciami, ale hlavne s laserovými diaľkovými svetlami.

Kde sa láme chlieb?

Priznám sa, osobne by som si štvorkové kupé kúpil s benzínovým motorom, buď vo verzii 430i, tam je iba dvojliter, takže radšej s trojlitrom M440i. Avšak nie preto, že by tento trojlitrový diesel bol v niečom slabý či nebodaj zlý. Nie! Jednoducho preto, lebo by benzínový motor tomuto autu sadol ako „riť na šerbeľ“ a auto by sa tak dostalo do dokonalej rovnováhy po každej stránke – dizajnovej, podvozkovej, motorickej… Skrátka celý fíling by bol harmonický. Pravda, na spotrebu pod 6 litrov by som zrejme mohol zabudnúť. A to je ten moment, kde sa láme chlieb.

Stručne

Čo treba uznať

  • Výborný podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Výraznejšie tvarované sedadlá.

Čo nás prekvapilo

  • Mimoriadne nízka spotreba.

BMW 330d xDrive Touring M Sport – Naftová óda na radosť

BMW 430d xDrive Coupé

Cena (základ/test)                                           47 400/82 270 €

Záruka                                                            2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Preplňovaný vznetový R6/24V + MHEV, zdvihový objem valcov 2 993 cm3, max. výkon 210 kW (286 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 650 Nm pri 1 500 – 2 500 ot.min-1. Emisie CO2 137 – 155 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,1 s, vmax=250 km/h, spotreba WLTP/test 5,2 – 5,9/5,5 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 440 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov