Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Jaguar C-TYPE Continuation: Ikona oslavuje

Prelomové auto ukázali verejnosti na Concours of Elegance v Hampton Court Palace.

Presne 70 rokov uplynulo odvtedy, čo automobil Jaguar C-type Continuation ovládol pri svojej premiére renomované vytrvalostné preteky 24 h v Le Mans. Pri tejto príležitosti predstavilo oddelenie Jaguar Classic limitovanú sériu novo vyrobených vozidiel C-type Continuation.

Prelomový automobil ukázali verejnosti na prestížnej akcii Concours of Elegance v Hampton Court Palace. Model C-type Continuation budú ručne montovať a zostavovať v závode Jaguar Classic Works v anglickom Coventry podľa továrenskej špecifikácie ročníka 1953. V spomínanej sezóne dominoval Jaguar C-type opäť v Le Mans a zaknihoval tak druhý triumf na pretekoch vo Francúzsku. Tím z oddelenia Jaguar Classic dôsledne skúmal históriu vozidla C-type tak, aby presne odpovedala špecifikácii C-type Continuation. Dedičstvo automobilky Jaguar dostalo nový život prostredníctvom moderných technológií a technickej odbornosti.

Vznikli limitované série novo postavených exemplárov modelov C-type, ktoré okrem iného zahŕňajú identické výrobné postupy využívané pre pôvodné kusy z päťdesiatych rokov. „C-type je jedným z najviac ikonických automobilov slávnej pretekárskej histórie značky Jaguar, ktorý riadili niektorí z najobdivovanejších jazdcov motoristického športu. C-type Continuation udržuje pokrokový design Malcolma Sayera pri živote tiež vďaka využitiu 3D CAD modelovania. Táto metóda, ktorá spája históriu designu a motoristického športu s najmodernejšími technickými nástrojmi bola u oddelenia Jaguar Classic použitá vôbec po prvý raz,“ povedal riaditeľ spoločnosti Jaguar Classic Dan Pink.

Vízia Malcolma Sayera, legendárneho designéra Jaguar Cars, aerodynamika, zázračného inžiniera a umelca, v podobe modelu C-type sa prvýkrát postavila na štart Le Mans v roku 1951. Víťazná premiéra bola oslavou revolučne uhladených tvarov karosérie, ktoré pomohli víťaznej dvojici jazdcov – Petrovi Walkerovi a Petrovi Whiteheadovi dosiahnuť rekordnú priemernú rýchlosť 150,467 km/h. Jaguar C-type je pozoruhodný tiež vďaka prvému nasadeniu kotúčových bŕzd v roku 1952. Túto technológiu vyvinuli v spolupráci so spoločnosťou Dunlop a v kombinácii s ďalšími úpravami na motore a odpružení prispela k dominancii Jaguaru C-type v Le Mans roku 1953.

Zároveň s hodnotou 177,335 km/h prepísal rekord v priemernej rýchlosti. Bolo to po prvý raz, čo priemerná rýchlosť v pretekoch prekročila hranicu 100 míľ za hodinu. Pôvodný Jaguar C-type sa preslávil vďaka svojim uhladeným aerodynamickým tvarom, ktoré navrhol spomínaný Malcolm Sayer. Toho v roku 1950 priviedol William Lyons. Vozidlo pôvodne nieslo označenie XK120C a z ikonického modelu XK120 tiež využíval základnú techniku. C-type bol predurčený stať sa jedným z najdôležitejších automobilov pretekárskej histórie značky Jaguar. C-type prevzal z XK120 motor, prevodovku aj odpruženie, zatiaľ čo Sayer navrhol hladkú aerodynamickú karosériu s maximálnym využitím svojho umeleckého potenciálu. Rovnako využil aj svoje skúseností s aerodynamikou, ktoré získal počas pôsobenia v leteckom priemysle.

Trojrozmerné krivky definoval Sayer pomocou komplikovaných matematických vzorcov. Exotický design sa stal realitou vďaka moderným výpočtom. Vývoj a stavba trvali v roku 1951 len šesť mesiacov. Potom sa dvanásť zamestnancov automobilky Jaguar vypravilo v troch súťažných vozidlách zo Spojeného kráľovstva do francúzskeho Le Mans, kde C-type debutoval na štarte. Atraktívny a originálny automobil preteky v Le Mans vyhral a položil tak základy mnohých ďalších úspechov značky Jaguar na poli motoristického športu. Do vytrvalostných pretekov v krajine galského kohúta nastúpili posádky Stirling Moss/Jack Fairman, Leslie Johnson/Clemente Biondetti a spomínaná víťazná dvojica Peter Walker/Peter Whitehead.

C-type využíval v mnohých smeroch upravenú techniku modelu XK120. Jeho základom sa stal vŕtaný trubkový rám, ktorý kládol dôraz na nízku hmotnosť. Ďalšie priebežne realizované zmeny zahŕňali okrem prvého nasadenia kotúčových bŕzd aj 16-palcové kolesá so šesťdesiatimi drôtmi použitými pre súťažné vozidlá v roku 1953 za účelom zlepšenia chladenia bŕzd. Zadná náprava navyše dostala panhardskú tyč, čo bola ďalšia zmena vedúca k neprekonateľnej špecifikácii. ročníka 1953. Na pretekoch 24h Le Mans roku 1953 prekonal vylepšený C-type priemernou rýchlosťou hranicu 100 míľ za hodinu.

Navyše, s konečnou hodnotou 105,85 míľ za hodinu respektíve 177,335 km/h stanovil nové rýchlostné maximum. Išlo o výrazný krok vpred, pretože predchádzajúci rekord stanovený o dva roky skôr opäť vďaka modelu Jaguar C-type mal hodnotu 93,49 míľ za hodinu (150,467 km/h). Svoj podiel na tomto úspechu mala rovnako trojica karburátorov Weber 40DCO3, ktorá zdvihla výkon rádového šesťvalcového motoru s objemom 3,4 litra z 203 k na 223 k. Nárast výkonu, prvé nasadenie kotúčových bŕzd alebo ľahká karoséria, to všetko prispelo k druhému triumfu značky Jaguar v Le Mans. Poznávacím znamením špecifikácie pre rok 1953 je ventilačný otvor na kapote.

Tento ventilačný otvor smeruje vzduch ku karburátorom umiestnený v hornej časti motorového priestoru cez zložite skonštruovanú vzduchovú komoru. Ide len o jedno z mnohých unikátnych riešení špecifikácie ročníka 1953 prevzatých pre všetky exempláre série C-type Continuation. Víťazný automobil z Le Mans 1953, ktorý riadila dvojica – Duncan Hamilton a Tony Rolt, spôsobil rozmach kotúčových bŕzd ako v prípade pretekárskych, tak aj u cestných vozidiel. Know-how získané v motoristickom športe využíval Jaguar na zlepšenie jazdných zážitkov pre všetkých šoférov a technickými inováciami tak automobilka udávala smer celému odvetviu.

-jj-, zdroj a foto: Jaguar, Jaguar Classic

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov