Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Batéria elektromobilu – Totálne drahý špás?

Batéria elektromobilu je jeho najdrahším náhradným dielom. Koľko by stála jej výmena či oprava?

Priam panická elektrifikácia osobných automobilov vyvolaná ekologickými predpismi pomaly hraničiacimi so šialenstvom poriadne mieša karty aj na trhu s náhradnými dielmi. A predmetom diskusie sú čoraz častejšie batérie.

Dlhá záruka, ale…

Stalo sa prakticky štandardom, že výrobcovia elektrických automobilov poskytujú na batériu záruku väčšinou 7 až 8 rokov. Ak to trocha rozmeníme, tak záruku na to, že batéria sa dokáže nabiť na 65 – 80 % (v závislosti od výrobcov a modelov) deklarovanej kapacity, alebo cca 150 000 až 160 000 km. Nuž, blíži sa doba, keď tých 8 rokov začne byť zaujímavých. Čo ak budem chcieť batériu vymeniť za novú? A čo v prípade havárie a jej poškodenia? A dá sa v „starom“ elektromobile vymeniť batéria za novú s väčšou kapacitou? Koľko by takéto operácie stáli? Odpovede sme hľadali u odborníkov.

Je možná výmena?

Vžime sa do situácie, že máme (alebo si práve za lepšiu cenu kúpime) dajme tomu 10-ročný elektromobil. Ak mal ako nový deklarovaný dojazd, povedzme, 280 km, tak teraz pri (opäť odhad) 65 % kapacite novej batérie to bude 182 km. To nám už nemusí vyhovovať, a preto sa rozhodneme batériu vymeniť, podobne ako opotrebované pneumatiky či brzdové kotúče. Možno nám napadne – kúpme si rovno batériu s väčšou kapacitou, než bola nová, veď vývoj pokračuje. Stop – to takmer určite nebude možné. Kapacite a iným parametrom batérie sú totiž prispôsobené napr. výkonová elektronika, palubné nabíjačky, chladenie i ohrev batérie a mnoho iného. V princípe výmena za rovnakú, novú batériu s plnou kapacitou je možná.

Vedeli ste, že nie je hybrid ako hybrid?

Vyplatí sa?

Samozrejme, o cenu ide v prvom rade. Z importérstva značky Kia nám poskytli údaj o cene novej batérie 15 000 až 25 000 € (ceny uvádzame s DPH) i predpokladanej cene práce pri výmene na cca do 500 €. Dá sa predpokladať, že podobné ceny budú platiť aj pri iných značkách podobnej kategórie. V prípade prémiovej značky Audi sme dospeli k informácii cca 42 000 – 44 000 € za novú batériu (zo súčasnej ponuky) pre Audi e-tron. Porovnajme to s cenami nových vozidiel (napr. Kia e-Niro od 35 290 €, Hyundai Ioniq Electric 35 990 €, Audi e-tron od 68 980 €) a veľmi jednoducho dospejeme k výsledku, že cena batérie dosahuje okolo 60 % ceny vozidla. Nového vozidla! V prípade ojazdeného to teda bude podstatne viac! Ak odhadneme jeho cenu na 40 % nového (a to sme optimisti), tak zistíme, že nová batéria by stála možno viac ako celé desaťročné auto. A buďme optimisti – elektromobily možno budú o 10 rokov podstatne lacnejšie, než sú dnes. No, možno aj náhradné batérie, kto vie.

Zatiaľ viac otázok

… než odpovedí prináša akákoľvek hlbšia úvaha týkajúca sa batérií elektromobilov. Zatiaľ sa ich u nás závratne veľa nepredalo a z toho vyplýva neveľa skúseností s opravami batérií napr. po haváriách (zrejme by stačilo väčšinou meniť jednotlivé články), postojom poisťovní k takýmto haváriám (bude pre ne výhodnejšie vozidlo „odpísať“ než opravovať?) a pod. Nech je, ako chce, elektrická budúcnosť osobných automobilov sa začala a s ňou aj nekončiaca práca novinárov pri hľadaní odpovedí na mnohé otázky.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov