Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Peugeot 2008 vs Renault Captur – Francúzsky súboj

Peugeot 2008 vs Renault Captur útočia na podobnú cieľovú skupinu, no každý vlastným spôsobom.

Segment malých SUV, resp. crossoverov je v súčasnosti mimoriadne obľúbený. V prípade Renaultu dokonca hovoríme o európskom kráľovi tejto triedy, teda aspoň čo sa predaja týka. Peugeot zasa novým dizajnovým jazykom láka mladú generáciu a aktuálny model 2008 nadväzuje na pomerne úspešného predchodcu. Obidve autá majú byť komfortnými mestskými spoločníkmi a zároveň plniť úlohu rodinného auta.

Elegancia či extravagancia?

Pri pohľade na Peugeot 2008 aj Renault Captur si nejde nevšimnúť, že sa snažia vyzerať o niečo robustnejšie, ako v skutočnosti sú. Peugeot sa už opticky doťahuje na väčšieho súrodenca – model 3008, no dizajnovo paradoxne pripomína skôr malú dvestoosmičku. Renault si dlhodobo drží vkusný dizajn a nesie v sebe silnejší odkaz na autá z čoraz užšieho segmentu MPV.

Páči sa mi, ako sa dizajnéri vyhrali s karosériou Peugeotu, pretože je plná zaujímavých detailov. Nebojí sa množstva hrán a prelisov, sebavedome cerí „zuby leva“, pomáha si ochrannými plastmi i agresívnym zadkom. Veľké 19-palcové disky kolies i strieborné lišty po bokoch karosérie zasa akoby pripomínali, že sa predsa len dívam na elegána v koži rebela.

Na druhej strane z Renaultu sála pokoj a vedomie, že k úspechu nepotrebuje žiadnu extravaganciu. Skúsenosti totiž dokazujú, že úplne stačí pôsobiť moderne a slušivo. Nový Captur sa v porovnaní s predchodcom zmenil len evolučne, no ani zďaleka nevyzerá zastarano. Vo mne zo začiatku vzbudzoval pocit, že sa pozerám na vylepšený Scénic, ale to je asi logické, keďže Captur ho v ponuke Renaultu čiastočne nahrádza.

Aby som nehovoril len o vlastných pocitoch, pozrime sa, čo hovoria čísla. V rázvore osí kolies dominuje Renault, ktorý súpera poráža o približne štyri centimetre. Peugeot je celkovo o sedem centimetrov dlhší, pretože má väčšie previsy. V šírke a výške karosérie znova víťazí Renault, aj keď v prvom prípade iba o dva a pol centimetra a v druhom o zanedbateľný centimeter a pol.

Priestrannosť vs „wau“ efekt

V interiéri sa odlišnosť spôsobov, akým jednotlivé autá oslovujú klientov, ešte zvýrazňuje. Začnem Capturom, a teda mimoriadne pohodlným nastupovaním, keďže sedadlá sa nachádzajú v ideálnej výške. Do Renaultu sa pri nastupovaní netreba skláňať a zároveň nie je potrebné ani naskakovať, čo platí aj pre nižšie postavy.

Za volantom je až prekvapivo veľa miesta, posed je vyšší a vodič má dobrý výhľad na okolie auta. Nevýhodou je, že sedadlo sa nedá nastaviť do nízkej polohy tak, ako to mám osobne radšej. Zároveň mám dojem, že výplň by mohla byť o niečo tvrdšia, ale to je tiež vec preferencií.

V modeli 2008 sa vodič viac cíti ako v športovom aute. Nastupovanie nie je také pohodlné, no sedadlá sú v Peugeote celkovo o niečo lepšie. Futuristický i-Cockpit je efektný a človek v prvom momente nevie, kam sa má skôr pozerať. Vodič okolo seba nemá toľko miesta ako v Renaulte, no osobne som sa necítil ani nijak stiesnene.

Z pohľadu infotainmentu a moderných technológií sú na tom obidve autá viac než dobre. V Peugeote vyniká prístrojový štít s 3D zobrazovaním údajov i 10-palcová centrálna dotyková obrazovka. Na logiku ich ovládania sa dá rýchlo zvyknúť, avšak skritizovať musím pomalšie reakcie i slabšiu grafiku.

Captur ma svojou dvojicou obrazoviek oslovil o niečo viac, aj keď uznávam, že prvotný efekt nie je taký výrazný ako v prípade modelu 2008. U mňa však pred vizuálnou zaujímavosťou boduje skôr rýchlosť reakcií na dotyk, množstvo zobrazených údajov, prehľadné ovládanie a napríklad aj rozlíšenie parkovacej kamery. A tiež skutočnosť, že dôležité a často používané informácie ovládam priamo tlačidlami a otočnými ovládačmi.

Pokiaľ chcú byť mestské crossovery aj rodinnými autami, nesmú zabúdať na praktickosť. Tu v mojich očiach víťazí Renault, ktorý má o niečo viac úložných priestorov i objemnú priehradku pred spolujazdcom.

V Peugeote sa mi zas páčila elegantná polička s dvierkami, ktoré zároveň slúžia ako držiak na mobilný telefón. Keď sa na obidve autá pozriem viac z nadhľadu, zdá sa mi, že Renault vyhovuje skôr konzervatívnejším zákazníkom, ktorí radia funkčnosť pred krásu. Peugeot zrejme očarí skôr mladších ľudí, prípadne rodičov, ktorí si potrpia viac na vizuálne efektný interiér.

Na dovolenku s Renaultom

Dvojica pasažierov na zadných sedadlách sa na nedostatok priestoru nemôže sťažovať ani v jednom z porovnávaných áut. Renault má o niečo viac miesta na kolená a cestujúci si tu môžu drobnosti odložiť do praktických kapsičiek, ktoré sa nachádzajú na zadnej strane predných sedadiel.

Peugeot zas poteší komfortnejším vypracovaním sedadiel, no kolená vyšších pasažierov rýchlejšie narazia do tvrdého ochranného plastu na sedadlách pred nimi. Namiesto kapsičky je v Peugeote použitá neveľká sieťka. Dva USB porty sa nachádzajú v Peugeote aj Renaulte. Druhý menovaný k nim ešte pridáva aj 12 V zásuvku.

Pri porovnaní batožinových priestorov víťazí Peugeot, ale len v reči čísel. Má totiž kufor s objemom 434 litrov, pričom Captur udáva 406 litrov. Je síce pravda, že v Peugeote je nakladacia hrana o niečo nižšie, no tu sa jeho prednosti končia. A kde Peugeot končí, tam v tomto prípade Renault začína. Pochváliť sa totiž môže hlbším dnom, ale hlavne posuvnými zadnými sedadlami. S tými môže majiteľ hýbať v rozmedzí 16 centimetrov a podľa potreby si tak zväčšovať kufor.

Z praktického hľadiska teda môžem s čistým svedomím pochváliť obidve autá. Malú kritiku si však predsa len neodpustím. V oboch prípadoch mi totiž chýbala možnosť sklopenia stredového operadla na zadnej lavici. Je to možno maličkosť, no pasažierom môže zvýšiť komfort jazdy (napríklad ak sú v nej umiestnené držiaky na poháre) a zároveň výborne poslúži pri prevážaní dlhých predmetov – napríklad lyží.

Dva svety

Porovnávať benzínový motor v Renaulte Captur a naftový v Peugeote 2008 nepovažujem za šťastný nápad. Nie preto, že by bol jeden výrazne lepší ako druhý, ale sú to predsa len dva svety. Radšej sa im preto budem venovať osobitne.

V Renaulte pod kapotou pracoval 1,33-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 113 kW (155 k) a najvyšším krútiacim momentom 270 Nm. O jeho agilite a pružnosti svedčí aj fakt, že Captur je s ním na stovke za 8,6 sekundy. Mne sa páčil jeho charakter aj ochota ísť za plynom, avšak trochu mi prekážala vyššia hlučnosť. Pokiaľ radi jazdíte v tempe a potrebujete mať v aute vyšší výkon, potom vám odporúčam vyskúšať túto živú jedna-trojku.  Ja som s Capturom jazdil v priemere za 6,2 litra, čo považujem za mimoriadne priaznivú spotrebu paliva. Spolupráca motora a 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky EDC je príjemná a nemám k nej výhrady.

Naftový motor v Peugeote mi znovu ukázal, že súčasná hystéria okolo všetkého, čo tankuje diesel, nie je oprávnená. Táto jedna-päťka s výkonom 96 kW (130 k) pracovala spoľahlivo a navyše v tichosti. Aj v tomto prípade chválim 8-stupňový automat, o ktorom som väčšinu času nevedel, a tak by to malo byť. Spotreba na úrovni piatich litrov je už len bonusom moderných maloobjemových naftových motorov. Opakujem, netreba sa ich báť.

Podvozok má lepší Peugeot

Na záver testu sa ešte pristavím pri jazdných vlastnostiach. Napriek mojej mienke o podvozkovej vydarenosti oboch francúzskych áut dávam do popredia Peugeot. Ten je od podvozka tichší ako Renault a nerovnosti filtruje lepšie aj na 18-palcových pneumatikách.

To, čo Renault stráca pri porovnaní podvozkov na slovenských cestách, dobieha v presnosti riadenia. Hlavne okolo stredovej polohy volantu má crossover s diamantom v znaku lepšiu odozvu a citlivosť. V Peugeote sa mi riadenie zdalo príliš gumené a myslím si, že takéto auto by si zaslúžilo viac. Renault víťazí aj tvarom volantu – klasický okrúhly volant Capturu bije malý tvarovaný volant 2008-ky. Lepšie sa drží.

Na brzdách boli testované autá spoľahlivé a pri bežnej jazde som nepocítil žiadny nedostatok. Sústredil som sa na ne vlastne iba preto, lebo som si všimol, že Renault má vzadu bubnové brzdy, kým v Peugeote konštruktéri použili kotúče. V tejto kategórii áut a pri normálnom štýle jazdy je rozdiel podľa mňa nepostrehnuteľný.

Pre úplnosť porovnávacieho testu ešte dodám, že obidve autá boli vybavené Full-LED prednými svetlometmi s funkciou automatického prepínania medzi diaľkovým a stretávacím módom. Asistent fungoval v oboch prípadoch spoľahlivo, avšak Renault svietil o niečo lepšie do diaľky.

Znova remíza?

Z celkového pohľadu bol súboj Renaultu Captur a Peugeotu 2008 vyrovnaný. Ak jeden nabral náskok, druhý ho v ďalšej disciplíne dorovnal. Rozhodnúť, ktorý model z dvojice je lepší, považujem za sizyfovskú úlohu. Záverečný verdikt preto nechám cene, lebo tá je vo výsledku obvykle rozhodujúca. Renault s najsilnejším benzínovým motorom stojí vo výbave Intens 21 600 eur. Peugeot si za silnejší variant naftového motora vypýta v kombinácii s automatom 23 890 eur.

Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130k 

+ nízka spotreba naftového motora

+ príjemne odhlučnený interiér

+ komfortnejšie sedadlá

– menej presné riadenie

– priestor na kolená vzadu

– slabé rozlíšenie parkovacej kamery

 

Cena (základ/test)                                          15 990/23 890 €

Záruka                                                           4 roky alebo 100 000 km

Motor

  • Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 499 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 128 – 129 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 9,3 s, vmax=195 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 4,9 /5,5 l/100 km.

Batožinový priestor a konektivita 

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Batožinový priestor: 434 dm3

peugeot 2008 gt line

Renault Captur 1.33 TCe

+ lepšie Full-LED svetlá

+ posuvná zadná lavica

+ prehľadnejší infotainment

– vysoká nakladacia hrana kufra

– výraznejšie náklony karosérie

– pomalšia reakcia automatickej prevodovky

 

Cena (základ/test)                                          14 250/21 600 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 333 cm3, max. výkon 113 kW (155 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 270 Nm pri 1 800 ot.min-1. Emisie CO2 122 – 127 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,6 s, vmax=202 km/h, kombinovaná spotreba v NEDC/test 5,4–5,6 /6,5 l/100 km.

Batožinový priestor a konektivita 

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 9,3
  • Batožinový priestor: 406 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov