Tour de Myjava 2020 a nielen nový Mercedes-Benz Triedy E
Mercedes-Benz Triedy E pred nedávnom prešiel na oko síce pomerne decentnou modernizáciou, ale zmenilo sa toho naozaj viac než dosť.
Začiatkom tohto pracovného týždňa sme mali šťastie. Slovenské zastupiteľstvo automobilky Mercedes-Benz si pre nás pripravilo prvé jazdy na modernizovanej Triede E po zákutiach Záhoria. Okrem rôznych motorizácii a karosárskych verzií sme mali možnosť si letmo vyskúšať aj malý mrštný športový crossover Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC.
Ale pekne poporiadku. Náš deň začal v Bratislave na pobočke, kde sme si letom prebehli základné informácie o novinke, ale letmo pripomenuli aj históriu tohto prakticky najdôležitejšieho modelu značky, ktorého sa za tie dekády predalo viac ako 14 miliónov kusov a je právom označovaný za srdce značky Mercedes.
Podobnosť nezaprie
Novú Triedu E na prvý pohľad rozoznáte vďaka novým MULTIBEAM LED predným svetlám, ktoré kompletne zmenili tvar. Naďalej však spoločne s maskou (opäť niekoľko druhov, napr. AMG Line, Exlusive, Avantgarde, ale odlišnosťami sa vyznačuje aj verzia All-Terrain) ostávajú hlavným atribútom predných partií. Zozadu sedan rozpoznáte vďaka podlhovastým horizontálnym a teraz už aj dvojdielnym koncovým svetlám, ktoré sa presunuli aj do kufrových dverí. Ostatné karosárske verzie sa v zadných partiách zmenili len minimálne, zadné svetlá dostali iba novú grafiku a tvar ostal rovnaký. Samozrejmosťou sú aj nové farebné odtiene, či dizajnové variácie diskov z ľahkých zliatin.
Známy, ale predsa nový
V interiéri potešia nové materiály, nové farebné kombinácie a tiež máte na výber jeden z troch vzorov volantov. Pre náročnejších a všímavých došlo aj k zmene a rozšíreniu funkcii nového systému MBUX s dobre známou funkciou Hey Mercedes (Ahoj Mercedes), ktorého základom sú obrazovky 2 x 10,25 palca, v opcii 2 x 12,3 palca, ale uspokojiť sa musíte s češtinou, alebo iným cudzím jazykom. Nesmie chýbať ani ovládanie gestami.
Bezpečnosť nadovšetko
Z pohľadu asistenčných systémov zaujal aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla s výstrahou pri vystupovaní, ktorý využíva aj ambientné podsvietenie, ak ho konkrétny model má, a to ako pre predné, tak aj pre zadné dvere. Táto funkcia dokáže eliminovať riziko zrážky s chodcami a cyklistami. Aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla sleduje mŕtvy uhol aj počas státia vozidla a dokáže upozorniť vodiča pri otváraní dverí, ak rozpozná približujúce sa vozidlá, motorky alebo bicykle. Je aktívny ale iba krátky čas, po pár minútach sa automaticky deaktivuje.
Tiež mňa osobne zaujal aj aktívny asistent riadenia, ktorý dokáže na cestách s viacerými jazdnými pruhmi pri vytváraní záchrannej uličky, ktorý sa riadi podľa vozidiel idúcim pred ním. Preto pre správne fungovanie je veľmi dôležité, aby sa pri kolóne začala vytvárať záchranná ulička už v samotných začiatkoch.
Alternatívy bez hraníc
Pod kapotou si naozaj vyberie každý to, čo chce a čo preferuje.
V prípade bežných benzínových motorov je výkon od 145 až po 270 kW, pri dieselových motoroch začína výkonová ponuka na úrovni 143 a končí na výkone 243 kW (radové štvorvalce a šesťvalce).
Pod kapotou pribudol úplne nový 2,0 l prepĺňaný benzínový štvorvalec M254 s výkonom 200 kW (272 k). Ten spĺňa emisnú normu EURO 7. Pomáha mu 48 V mild-hybridná technológia s integrovaným štartérom-generátorom v 9-stupňovej automatickej prevodovke, ktorá ponúkne dodatočný výkon 15 kW a 180 Nm krútiaceho momentu.
Veľmi zaujímavou pohonnou jednotkou je verzia E 300 e 4MATIC, ktorá je plug-in hybridom. Je tvorená benzínovým radovým štvorvalcom s výkonom 155 kW (211 k), ktorému asistuje integrovaný hybridný systém (už nie remeňový), ktorý supluje 90 kW (122 k) od nulových otáčok a čistý dojazd na elektrinu predstavuje 50-54 km. Poviete si málo? Ako sa to vezme, podľa užívateľského prieskumu je to priemerný denný nájazd užívateľov triedy E, a keď máte kde nabíjať, tak prečo nie? Na fotkách to je sivý sedan s medzinárodnou poznávacou značkou S-EK 9502E. Limitujúcim môže byť úložný priestor, z ktorého je značne ukrojené.
Na pomyselnom rebríčku bežnejších modelov stojí verzia E 450 4 MATIC (na fotkách verzia ALL-Terrain v bordovej farbe), ktorej srdcom je 3,0 litrový radový šesťvalec, ktorému sekunduje mild-hybridný systém. Kombinovaný výkon tu je ustálený na hodnotu 270 + 16 kW (367+22 k).
Vyskúšali sme si aj naftovú šesťvalcovú verziu E 400 d s výkonom 243 kW (330 k) v nádhernej karosérii kupé , v sýtej modrej farbe. Všetko, čo má číselne označenie menej ako 400 je v tomto prípade štvorvalcová pohonná jednotka. Kúpe verzia, už tradične, nemá žiadny stĺpik, a nie je prítomné ani krútenie karosérie. Veď kto by to v dnešnej dobe ešte čakal. Motor je spárovaný s 9 stupňovou automatickou prevodovkou a pýši sa zaujímavou porciou krútiaceho momentu 700 Nm a to v spektre od 1 200 – 3 200 ot.min-1.
50+
Istotne je zaujímavá aj cenová politika. Najslabší benzínový motor štartuje na hranici 53 500 €, naftový na hranici 55 000 €. A mimochodom, modernizované kusy sú už v predaji, s výnimkou otvorenej verzie, ktorá sa dostane na trh približne o mesiac.
AMG GLA 35 4MATIC
Z davu limuzín, zvýšeného kombíku a kupé počas celého dňa svojou výškou v kolóne vyčnieval aj model AMG GLA 35 4MATIC, ktoré tiež patrí medzi horúce novinky na slovenskom trhu. Agresívny bodykit, výrazná červeno-bordová farba, preplňovaný benzínový dvojliter s výkonom 225 kW, k tomu anatomické sedadlá a športový volant s kožou napa z neho robia skutočne zábavný a rýchly crossover. Dvojspojková prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT 8G premieňa spontánnu odozvu turbomotora AMG na čisté potešenie z jazdy, a to nie len v ostrých režimoch! Z 0-100 km/h zvláda bez problémov za 5,2 sekundy. Komu by náhodou bolo málo, v ponuke je už aj verzia GLA 45S 4MATIC, ktorá má totožný objem agregátu, ale výkon dychberúcich 310 kW (známy aj z iných modelov), a prvú stovku dosahuje prakticky o sekundu skôr.
Medzi zaujímavé fíčurky modelu patrí aj atypické zobrazenie head-up displeja, ktorý skôr pripomína zobrazenie displeja pretekárskych áut.
Bolo sa na čo pozerať
Okrem áut sme si užili aj rázovité prostredie v príjemnej spoločnosti ostatných redakcii. Zastúpenie značky si pre nás pripravilo zaujímavé trasovanie dňa, kde sme navštívili rázovité záhorácke dedinky alebo myjavské samoty, vyskúšali sme si rôzne povrchy ciest, od kvalitných, až po dobre známe cesty typu sama-jama a nesmieme zabudnúť ani na občerstvenie v podobe chutného obeda v Hoteli Štefánik v Myjave. Ak si potrebujete vybehnúť prevetrať hlavu, či už sám v aute ostrejšou jazdou, alebo s rodinkou, určite v tejto oblasti nájdete množstvo zaujímavého!
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov