Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mazda RX-Vision

Mazda predstavila na autosalóne v Tokiu zaujímavý koncept. Výnimočný nie je svojim tvarom, ale motorom. Na pohon má slúžiť Wankelov motor, ktorý donedávna ako jediná automobilka na svete Mazda sériovo vyrábala.

Jediný automobil s Wankelovým motorom a sériovou produkciou na svete, model RX-8, len nedávno prestali vyrábať. Mazda sa však koncepcie rotačného motora nevzdala a stále pohonnú jednotku inovuje.

Nový koncept stavia základy práve na rotačnom motore. Špeciálny motor mal však niekoľko technických nedokonalostí, ako napríklad zvýšenú spotrebu oleja, ktoré sa automobilke doteraz nepodarilo eliminovať.

Vízia RX-Vision zostala verná futuristickému dizajnu a pohonu zadných kolies rovnako, ako Mazda RX-8. Predná maska nezaprie príslušnosť k najmodernejším vozidlám japonskej automobilky. Fanúšikovia tak hneď zistia, o aký automobil ide.

Wankelov motor však nevymysleli inžinieri z Mazdy. V Európe bola priekopníkom takéhoto pohonu automobilka NSU. Po neúspešných predajoch však skončila pod krídlami Audi, ktorá o túto technológiu nemala záujem.

Mazda tak motor priebežne inovovala a prinášala na trh zaujímavé modely. Wankelov motor má voči bežne používanému motoru s vratným pohybom piestov rotačný piest. Ten rotuje okolo vlastne osi a nemusí meniť pohyb ako piest s vratným pohybom.

Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision

Prvým automobilom od Mazdy s Wankelovým motorom bol model Cosmo Sport 110S v roku 1967. Najpredávanejším vozidlom s rotačným motorom bola Mazda RX-7, ktorú vyrobili v rokoch 1978 až 2002 v počte viac ako 800 000 kusov.

Posledným modelom tak bol nástupca RX-8. Mazda skúšala preniknúť s Wankelovým motorom tiež do motoristického športu s modelom 787B. Tento automobil využíval voči bežne používaným 2 rotačným piestom až 4. V roku 1991 s týmto vozidlom dokonca vyhrala 24-hodinové preteky v Le Mans.

Mazda tak chce pokračovať vo výrobe rotačných motorov a pre novinku vymyslela názov Skyactiv-R. Pohonná jednotka tak bude čerpať výhody z bežných verzií motorov s technológiami Skyactiv. Otázkou však zostáva, kedy uvidíme ďalší sériovo vyrábaný Wankelov motor v produkčnom aute od Mazdy na trhu.

MM, Mazda

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov