Ku športovému autu si ľudia predstavujú manuálnu prevodovku, veď iba s ňou má človek dokonalú kontrolu nad vozidlom, iba s ňou má stopercentný zážitok z adrenalínovej jazdy… Ibaže to už dnes nemusí byť pravda. Dokazuje to aj Megane R.S. Trophy s prevodovkou EDC.
Pri manuálnej prevodovke som kritizoval veľkú turbodieru. Bola tam pri zošliapnutí plynu z ustálenej rýchlosti, aj po každom preradení na vyšší stupeň. S EDC prevodovkou je turbodiera minimálna, ak vôbec nejaká. Pri radení smerom nahor by som povedal, že tam nie je žiadna turbodiera. EDC totiž radí tak rýchlo, že otáčky motora ani turbodúchadla nestihnú klesnúť, aby vznikla turbodiera. V podstate je tam iba pri zošliapnutí z plynu ustálenej rýchlosti. Aj v tejto situácii však EDC minimalizuje turbodieru, pretože pri silnejšom pridaní plynu – presne vtedy, keď sa turbodiera najviac prejaví – podradí, zvýši otáčky motora a zmenší turbodieru. EDC prevodovka však má prínos v dynamike. Väčšina ľudí je s EDC prevodovkou rýchlejšia než s manuálom – rýchlejšia na uzavretom okruhu, aj na otvorených cestách. A to hneď z niekoľkých dôvodov. Po prvé preto, lebo EDC radí rýchlejšie ako ktokoľvek. Pri radení pod plynom smerom nahor v režime Race radí tak rýchlo, že dáva razantné kopance do chrbta – paráda. Po druhé preto, lebo máte ruky vždy na volante a môžete sa sústrediť na zákruty. Môžete nechať, aby prevodovka radila sama a bude to robiť výborne – prispôsobí sa zvolenému jazdnému režimu aj vášmu aktuálnemu jazdnému štýlu. A môžete radiť aj sami, avšak iba páčkami pod volantom. Po presunutí voliča doľava, do polohy M chýbajú polohy plus a mínus. Samotné páčky sú krásne, vysoké, kovové – žiadna plastová hračka. Áno, mohli by siahať nižšie, ale chápem, že nemôžu, pretože by kolidovali s ovládaním rádia pod volantom. Tretím dôvodom, prečo by ste s EDC boli rýchlejší ako s manuálnom, je skutočnosť, že pri EDC nedôjde k zaradeniu neprávneho prevodového stupňa, ktorý by mohol poškodiť motor. Navyše, s EDC má Megane R.S. funkciu Launch Control, ktorá zabezpečuje najlepší rozbeh z miesta, určite rýchlejší, než aký viete produkovať s manuálnou prevodovkou a spojkou.
S EDC máte volant pevnejšie v rukách a pri 245 mm pneumatikách a samosvore to aj potrebujete.
Rozdiel som vnímal aj vo zvuku výfuku. Ten, keď v režime Sport alebo Race, prípadne Perso uvoľníte plyn, v spojení manuálnou prevodovkou krásne zapraská a na záver ešte takú plesne bičom, že všetko živé naokolo okamžite utečie kade ľahšie. S EDC výfuk krásne zapraská, ale na konci neplesne bičom ako s manuálom.
Obe verzie Renaultu Megane R.S. Trophy 300 – s manuálnou aj EDC prevodovkou – som mal krátko po sebe a môžem povedať, že hoci som veľký fanúšik manuálnych prevodoviek, tak by som šiel asi do automatu. Ono to v skutočnosti nie je pravý automat, ale dvojspojkový robot. Som s ním rýchlejší, volant mám pevnejšie v rukách (a pri 245 mm širokých pneumatikách a samosvore to aj treba), EDC eliminuje turbodieru a pritom ma neoberá o žiaden pocit blaženosti. Pre mnohých ľudí je argumentom aj to, že na EDC nespália spojku svojou nešikovnosťou. Tristo koní s manuálnou prevodovkou totiž už chce, aby človek nebol úplne ľavý.
Stručne
Čo treba uznať
- EDC radí bleskurýchlo.
Čo nám chýbalo
- Nižšie siahajúce pádielka pod volantom.
Čo nás prekvapilo
- Voličom prevodovky sa nedá radiť manuálne.
Renault Megane R.S. Trophy 300 EDC
- Cena (základ/test) 27 890/37 890 €
- Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 798 cm3, max. výkon 221 kW (300 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 420 Nm pri 3 200 ot.min-1. Emisie CO2 183 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,7 s, vmax=255 km/h, spotreba výrobca/test 8,1/10,1 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – nie
- AUX/USB – áno/áno
- Zrkadlenie – nie
- Uhlopriečka: 8,7
- Batožinový priestor: 521 dm3
- Čas na kolo: nemerali sme
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov