Stromy pri cestách. Vyrúbať alebo ponechať?
Veľa z vás si ešte pamätá stromové aleje pri každej dlhšej ceste. Cestári sa o nich v minulosti pravidelne starali. Dnes sú skôr vnímané ako bezpečnostné riziko.
Okolie komunikácie je nepochybne dôležitým subsystémom, ktorý sa podieľa na bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Nemá síce až takú relevantnosť ako samotná cesta, po ktorej sa vozidlo pohybuje, ale stále platí, že neupravené okolie komunikácie sa môže podpísať na nepriaznivý vývoj nehodovosti. Stromy pri cestách, ako súčasť tohto subsystému, sú už roky pálčivou témou, ktorá rozdeľuje odborníkov, ale aj bežných motoristov, na dva vojnové tábory.
Tragické dopravné nehody verejnosť vníma vždy veľmi negatívne. Ak vozidlo náhle opustí cestu, je veľká pravdepodobnosť, že narazí do pevnej prekážky. Môže to byť stĺp verejného osvetlenia, bilboard, alebo v neposlednom rade vyššie spomenutý strom. Dovolím si povedať, že v tomto boji s ohľadom na konkurenciu práve strom ťahá za ten najkratší koniec. Je ich totiž najviac a pre mnohých nemajú žiadnu funkciu.
Toto často opakované tvrdenie je však jeden veľký omyl. Existujú štúdie, ktoré potvrdzujú, že práve upravené stromové aleje nútia nepriamo vodičov spomaliť. Aspoň tých skúsenejších, ktorí viac predvídajú. Stromy vytvárajú zdanlivý pocit rýchlejšej jazdy akou sa v skutočnosti vozidlo pohybuje. Polopatisticky povedané, menšia rýchlosť sa rovná menej tragických dopravných nehôd. Stromy zároveň pomáhajú formovať myseľ vodiča. Práve na základe nich si môže vodič rýchlo vytvoriť predstavu, kadiaľ cesta v diaľke pokračuje. Na základe toho prispôsobí svoju jazdu. Zároveň môžu pomáhať udržať sa na ceste pri nepriaznivých poveternostných podmienkach, akými je povedzme hmla, alebo husté sneženie, keďže vytvárajú záchytné body. Nesmieme zabudnúť ani funkciu vetrolamu, či funkciu ekologickú.
V prípade tragickej dopravnej nehody však ostáva strom často poškodený. Toto poškodenie znamená v mnohých prípadoch jeho následné spílenie. Ďalšie vysadenie sa však už nekoná, keďže nový strom by sa mohol po niekoľkých rokoch opäť raz podpísať pod tragický následok dopravnej nehody.
Pýtate sa, za koľko tragických nehôd môže strom? To je veľmi zle formulovaná otázka, a nedá sa na ňu presne odpovedať. Strom tam len stál. Len tak vedľa cesty. Presná štatistika však nie je. Napriek rôznym odhadom, dopravných nehôd „s účasťou“ stromu nie je ani málo, ale ani naozaj tak veľa, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.
Tak teda spíliť, alebo ponechať?
Jednoznačná odpoveď na túto pálčivú otázku neexistuje. Nie je totiž strom ako strom, a ani cesta ako cesta. Všetky prvky subsystémov je nutné posudzovať individuálne s ohľadom na všetky dôležité kritéria. V prípadoch, ak prečnievajúci strom priamo ohrozuje bezpečnosť premávky, povedzme bráni v rozhľade, jeho odstránenie určite stojí za zváženie. Na základe smrteľnej dopravnej nehody, kde je jednou z príčin okrem iného neprimeraná rýchlosť vodiča, vyrúbať celú desiatky rokov starú aleju je choré. A robí sa to. A nie len na Slovensku, ale aj v ostatných krajinách EÚ.
Autor: Marek PAUCO
Foto: SITA
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov