Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Citroën Berlingo Multispace vs. Opel Combo Tour


Citroën Berlingo Multispace vs. Opel Combo Tour. Nedávno sme dostali do redakcie list od čitateľa, ktorý by si rád na stránkach nášho časopisu prečítal trocha špecifi cký porovnávací test. Radi sme mu vyhoveli.

Chcel, aby sme porovnali vozidlá, ktoré by sa pokojne dali nazvať alternatívami bežných rodinných áut. Ide totiž o modely, ktoré sú viac známe ako úžitkové, no pri správnej interiérovej konfigurácii sa môžu zmeniť na rodinné. Azda najznámejším zástupcom tejto triedy je Citroën Berlingo, ktorého civilnejšia verzia sa volá Multispace. Proti nemu sme postavili Opel Combo Tour. Ak by sme sa na obe autá pozreli globálne, tak tu de facto máme štyri autá. Berlingo Multispace má totiž svoje dvojča – Peugeot Partner Tepee, a Opel Combo Tour zas – Fiat Dobló Panorama. Takže tu v podstate proti sebe stoja autá štyri, dve na každej strane.

RODINA JE ČÍSLO JEDEN

Zamýšľal som sa, čo je pre rodinu dôležité. Čo rodina (alebo otec rodiny) chce a čaká od svojho auta. Podľa mňa predovšetkým pohodlné sedenie na všetkých sedadlách, dostatok priestoru pre všetkých rodinných príslušníkov aj batožinu, odkladacie priestory… Ale napríklad záleží aj na tom, ako sa nastupuje či vystupuje z auta, prípadne aké doplnky výbavy sa dajú doobjednať. Tak poďme na to.

SCHRÁNKY A SCHRÁNOČKY

Pootvárali sme si všetky dvere a riadne sa do interiérov „zavŕtali“. Obligátne začneme vpredu. Posed za volantom je v oboch adeptoch veľmi podobný. Rozdielny je však pocit. Berlingo tu pôsobí jasne hodnotnejším dojmom. Plasty sú síce rovnakotvrdé, ide však o dizajnérsko-farebné kombinácie. Combo je jasne vzdušnejšie, ako keby bolo o pol triedy väčšie – čo v konečnom dôsledku aj je. Zaujímavé bolo porovnanie množstva a veľkosti rôznych odkladacích priestorov. Tu mal jemne navrch opäť francúz Citroën/ Peugeot. Až musím povedať, že tak využitý priestor som ešte hádam v žiadnom inom aute nevidel. Schránky a schránočky sú takmer všade – super je najmä vyberateľná schránka medzi sedadlami. Nemecký talian Opel/ Fiat je však na tom lepšie nad hlavou – tu má poličku po celej šírke auta od strechy nižšie, takže sa dá do nej dať väčší predmet. Dá sa povedať, že využitím priestoru a pocitom kvality vyhráva Berlingo, Combo je však priestrannejšie a predné dvere sa otvárajú do väčšieho uhla.

ASI NAJVÄČŠÍ

Najväčšie rozdiely sme zaznamenali vzadu. Už po otvorení dverí je na tom lepšie Combo. Závesy má umiestnené tak, že veľmi nezasahujú do vstupného otvoru, hoci je jemne užší. Po nasadnutí zisťujeme ďalšie fakty – sedí sa v ňom vyššie aj akosi prirodzenejšie. V Berlingu je celkovo posed nižší a sedák má tvar, ako keby sme sedeli z kopca. Vystupuje sa však z neho ako keby nižšie, v prípade Comba treba viac natiahnuť nohy. A ešte jedna vec – Combo má lavicu delenú v pomere 60:40, Berlingo má tri malésedadlá (povedať, čo je lepšie, sa jednoznačne nedá, záleží na tom, kto na nich bude sedieť). V Berlingu trocha prekáža výstupok pri ramenách chrániaci pred posúvateľnými dverami.No jeho dvere sa zatvárajú oveľa ľahšie a prirodzenejšie – zvládnu to aj deti. Až na zatváranie dverí je podľa nás lepšie na tom Combo, hoci v Berlingu sme našli na zadnej strane predných sedadiel praktické stolčeky…

main_interier

BATOŽINA VÍKENDOVÁ

Povedať, že majú malé batožinové priestory, by bolo skoro ako rúhanie. Po vyklopení veľkých piatych dverí – super poslúžia ako ochrana proti dažďu – sa ukážu dve riadne „čierne diery.“ Šírku majú veľmi podobnú, Combo má priestor hlbší. Obaja adepti zobrali však ich zakrytie po svojom. Combo vsadilo na roletu – je to jednoduchšie riešenie, lebo roleta sa dá ľahko uskladniť. Berlingo má pevné krycie plató. Jeho výhoda spočíva v tom, že sa naň dá odložiť aj ťažší predmet, hoci manipulácia s ním je zložitejšia. Malý rozdiel je aj pri zväčšovaní. Sklápanie sedadiel a ich „priklápanie“ k predným nám jednoduchšie išlo v Combe. Berlingo stavilo na podobný princíp sklápania, no na vyklopenie človek musí zapojiť obe ruky – zatiaľ čo v prípade konkurenta výdatne pomáhajú pružiny.

KLEP, KLEP, KLEP

Predné kolesá roztáčali vznetové jedna-šestky. Francúzska bola jasne kultivovanejšia. Keď sme ich naštartovali a počúvali na voľnobehu, počuli sme len štvorvalec Comba. Podobne to bolo aj počas jazdy. No, Combo jasne vyhralo v jazdnom teste. Jeho motor totiž spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, Berlingo má o stupeň menej. Pri rýchlosti 130 km/h tak jeho motor dosahoval až 3 000 otáčok za minútu, Combo len 2 500 (Berlingo išlo pri takých otáčkach 110 km/h). Na našom testovacom okruhu síce boli hodnoty priemernej spotreby v oboch prípadoch veľmi podobné, no išli sme relatívne pomalým tempom. Pri väčšom zastúpení diaľnice by isto malo navrch Combo. No urobili sme ešte jeden malý test – nechali sme sa povoziť vzadu. Bolo pritom cítiť „pôvod“ áut i fakt, že sú stavané na prevoz riadnych nákladov. Vzadu síce nemajú tuhé nápravy a listové pružiny, no poskakujú statočne. Tu som si ešte všimol, že Berlingo nemá hore rúčky, za ktoré by som sa v zákrutách chytil. Mierne navrch tu podľa nás malo pocitovo Combo (zrejme na konečnom pocite mal výrazný vplyv jeden údaj – hodnota najazdených kilometrov: cca 4 000 vs. 17 500 km). A sme na konci. Chcete počuť meno víťaza? Závisí od toho, aké sú vaše priority. Podľa nich si poviete, ktorý model bude pre vás lepší. Berlingo nám prišlo akosi viac dotiahnuté – a ako rodinné auto možno vhodnejšie. Combo je však jasne väčšie, s lepším posedom vzadu. Oba modely však ponúkajú (našťastie) aj mnohé doplnky bežných osobných áut – tempomat, parkovacie senzory či navigáciu. Môžu byť ozaj praktickou alternatívou bežných rodinných áut.

Technické údaje
  Citroën Berlingo Multispace HDi 90 Exclusive Opel Combo Tour L1H1 1,6 CDTI Essentia
CENA    
Základ/verzie od [€] 11 990/16 690 15 000/17 640
Záruka 2 roky 2 roky
TECHNIKA    
Valce/ventily/palivo R4/16/nafta R4/16/nafta
Prevodovka M5 M6
Zdvihový objem valcov [cm3] 1 560 1 589
Výkon [kW (k) pri min-1] 68(92)/4 000 77(105)/4 000
Krút. moment [Nm pri min-1] 230/1 750 290/1 500
Max. rýchlosť [km/h] 161 164
Zrýchlenie 0 — 100 km/h [s] 14,3 13,4
Spotreba paliva [l/100 km] mesto/mimomesto/priemer 6,2/4,8/5,3 6,8/4,7/5,5
Test NAM [l/100 km] 5,3 5,5
Emisie CO2 [g/km] 139 145
PARAMETRE    
D/š/v [mm] 4 380/1 810/1 801 4 390/1 832/1 845
Rázvor náprav [mm] 2 728 2 755
Rozchod kolies vpredu/vzadu [mm] 1 505/1 554 1 510/1 530
Objem bat. priest. [dm3] 675 800
Prevádz. hmotnosť/užit. zaťaž. [kg] 1 360/680 1 430/600
Objem palivovej nádrže [l] 60 60
VYBAVENIE/DOPLNKY [€]    
Stab. systém 730* séria
Metalíza 440 360
Airbag vodiča/spolujazdca/bočné séria séria/séria/330
Tempomat séria
Zadné parkovacie senzory séria
Klimatizácia automat. dvojzónová
Navigačný systém 890
* Pack Securite

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov