Náš výber
AUTO SALÓNU 2019. ČASOPIS AUTO MAGAZÍN V SPOLUPRÁCI S INCHEBOU, a. s., AJ TENTO ROK UDEĽOVAL OCENENIA ZA „NAJ“ AUTÁ BRATISLAVSKÉHO SALÓNU.
Cenu za najlepšie mestské auto salónu získalo Suzuki Jimny. Rovnakú cenu získalo aj medzinárodnom meradle. U nás zabodoval kompaktnými rozmermi, robustnosťou a odolnosťou voči všetkému s čím sa v meste môže stretnúť, vynikajúcim výhľadom, dobrý nastupovaním a vystupovaním z auta, ale aj nízkou spotrebu.
Titul najlepšie rodinné auto salónu sme pridelili Škode Scala. Má vyvážené rozmery – zvonka ešte nie je príliš veľká, ale vo vnútri ponúka už dostatok miesta pre rodinu aj batožinu. Samozrejmosťou je hŕba simply clever riešení, ktoré uľahčujú a spríjemňujú každodenný život s autom. V prospech auta hovorila aj široká sieť autorizovaných servisov a výhodná štartovacia cena.
Za kombi salónu komisia zvolila Peugeot 508 SW. Určite nebude ohromovať zákazníkov číslami, alebo tým, že v kufri preveziete aj chladničku, skôr emóciami. Skrátka, dizajn a jazdné vlastnosti dostali prednosť pred priestorom pre pasažierov vzadu a objemom kufra. To ale neznamená, že auto nedokáže plniť úlohu kombi, teda previezť viac, než obyčajné auto.
Za SUV salónu sme zvolili Mercedes-Benz EQC – SUV s čisto elektrickým pohonom. Poskytuje všetko to, pre čo je Mercedes-Benz Mercedesom – luxus, kvalitu, bohatú výbavu, vysokú aktívnu aj pasívnu bezpečnosť, ale s bezhlučným a bezemisným pohonom. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvláda za 5,1 sekundy a dojazd na jedno nabitie je 416 km.
Za najekologickejšie auto sme zvolili Jaguar i-Pace. Pravdupovediac, v tejto triede bol výber najťažší, voľba však padla na Jaguar. Bol prvým čisto elektrickým SUV, ktoré ste si na Slovensku mohli oficiálne (teda cez riadne zastupiteľstvo značky) kúpiť. Navyše, mám s ním osobné skúsenosti z medzinárodných testovacích jázd, kde na mňa auto skutočne zapôsobilo – dizajnom pripomínajúcim kupé aj jazdnými vlastnosťami. Mimochodom, výkon dvoch elektromotorov je 400 koní, krútiaci moment 696 Nm a dojazd podľa prísnejšej normy WLTP je až 470 km.
Ocenenie za najšportovejšie auto získal Hyundai i30 Fastback N. Splývajúcou siluetou vnáša medzi športové autá eleganciu, typickým bodykitom N však nikoho nenechá na pochybách, že je autom, ktoré rozhorúči vášne vodiča. Pod kapotou je 184 kW (250k), vo verzii Performance dokonca 202 kW (275 k), ktoré sa z výfuku ozývajú bez hanby. Rázne a hlasno, keď treba, tak si aj strelia do výfuku. Jeho jazdné vlastnosti dolaďovali na najťažšom okruhu – na Nürburgringu. Vo verzii Performance je aj N samosvorný diferenciál.
Manažérskym autom salónu sa stala Toyota Camry. Je postavená na novej podlahovej platforme TNGA, využíva najnovšiu generáciu hybridného pohonu (kombinovaný výkon 160 kW/218 k, normovaná spotreba v kombinovanej prevádzke 4,2 – 4,3 l/100 km), balík bezpečnostných systémom Toyota Safety Sense a pre vodiča a posádku poskytuje výnimočné pohodlie. Cesta je preto mimoriadne pokojná a tiež úsporná – ideálne pre manažéra, ktorý si potrebuje za volantom (alebo vzadu) oddýchnuť.
Už tradične udeľujeme aj cenu Slovenský produkt salónu. Tento rok ju získala Kia ProCeed vyrábaná v Tepličke nad Váhom. Závod pri Žiline sa dlhodobo pýši vysokou kvalitou.
Najkrajším autom salónu sa stal Renault Trezor, štúdia GT budúcnosti. Renault, ho prvýkrát predstavil už v roku 2016, ale na Slovensku sme ho mohli vidieť prvýkrát a navyše, tento rok bol jediným koncepčným autom bratislavského autosalónu. Okrem toho je to auto skutočne krásne. Ultra nízka karoséria je postavená z hliníka a kompozitu s uhlíkovými vláknami. Zaujímavosťou je aj nastupovanie. Namiesto dverí sa po špeciálnej kinematike dvíha strecha auta spolu s kapotou. Pohon? Zatiaľ bližšie nešpecifikovaný, ale pochopiteľne čisto elektrický.
Za kabriolet bratislavského autosalóna sme si zvolili Mazdu MX-5, ktorá nás očaruje už mnoho rokov. Očaruje svojou jednoduchosťou (v dobrom zmysle slova), láskavosťou k vodičovi, čistotou (nesnaží sa tváriť na nič iné, než čím je) a jazdnými vlastnosťami – skrátka vernosťou k tradičným hodnotám kabrioletov a roadsterov. Pre tento rok prešla mnohými úpravami, tie najväčšie sa týkajú dvojlitrového benzínového motora. Jeho výkon stúpol z pôvodných 118 kW (160 k) na 135 kW (180 k) a krútiaci moment z 200 na 205 Nm. Zatiaľ čo sa otáčky, pri ktorých motor dosahuje maximálny výkon, zvýšili zo 6 000 na 7 000 ot.min-1, otáčky maximálneho krútiaceho momentu sa znížili zo 4 600 na rovných 4 000 ot.min-1. Motor je teda zábavnejší na hornom konci otáčkového spektra a zároveň pružnejší v nízkych otáčkach. Zaujímavé je tiež, že sa limiter posunul zo 6 800 až na 7 500 ot.min-1. Emócie podporí aj zvýraznený zvuk výfuku.
Každý rok oceňujeme aj vystavovateľov za invenciu, za počet noviniek, za expozíciu, za technológie… Tento rok sme ocenili spoločnosť Motor Car Group, ktorá vystavovala vozidlá značky Mercedes-Benz, za najviac noviniek. Medzi nimi bola dokonca aj Európsky premiéra – Mercedes-Benz GLC Kupé.
Text: Peter Varga, foto: autor a archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov