Klíma. Pozor! Nie je chladivo ako chladivo
S príchodom leta začali motoristi častejšie používať klimatizáciu vo svojich autách. Je najvyšší čas na starostlivosť o jej stav a hygienu.
V klimatizačnom systéme sú komponenty ako ventilátor, kabínový filter, výparník a výmenník tepla. Najväčším problémom je výparník, kde sa hromadí vlhkosť – práve tam sa v kombinácii s nečistotami množia plesne a huby. Zápach, ktorý cítime, keď zapneme klimatizáciu, pochádza práve z týchto mikroorganizmov. Kabínový filter je prvou vojnovou líniou obrany proti znečistenému vzduchu.
Ako často meniť kabínový filter?
Aspoň raz ročne, najlepšie na jar, keďže v zime klimatizáciu používate len sporadicky a vlhkosť priaznivo pôsobí na rast plesní. Ľuďom s alergiami alebo tým, ktorí často jazdia v meste, sa odporúča vymieňať filter až dvakrát ročne – na jar a na jeseň.
Preventívny servis
Kým klimatizácia chladí, tak na preventívny servis každý motorista kašle. Servis s výmenou chladiva a čistením celého systému je však žiadaný. V prostrediach, kde sa klimatizácia používa celý rok, sa takýto servis odporúča vykonať raz za 2-3 roky, v našom podnebí stačí raz za 5 rokov.
Nutný servis
Nutný servis klimatizácie, teda keď už nefunguje alebo je nejaký problém, je nočná mora každého motoristu. Najčastejšími príčinami sú netesnosť a únik chladiva, problém v elektroinštalácii a elektronike, porucha kompresora. Niekedy pomôže jednoduchá diagnostika a základné nastavenie, inokedy pomôže jedine demontáž a hľadanie problémov s nesprávnou funkčnosťou komponentov. Servis preto stojí čas a peniaze.
Chladivo R134 vs R1234yf
Modernejšie autá používajú chladivo R1234yf, staršie R134a. Často sa stáva, že servis ponúkne do novšieho auta staršie chladivo a tvrdí, že sú zámenné. Testy z nezávislých organizácii však tvrdia niečo iné. Systému prispôsobenému chladivu R1234yf naplnenému chladivom R134a trvá dlhšie, kým dosiahne nastavenú teplotu, čo zvyšuje spotrebu paliva a zaťaženie kompresora. Riziko poruchy kompresora pri použití R134a je väčšie, pretože má nižšiu hustotu ako R1234yf, čo núti kompresor pracovať pri vyšších otáčkach. V dlhodobých testoch to viedlo k prehriatiu komponentov systému a poklesu tlaku chladiva. V 27 % skúmaných prípadov kompresor do 6 mesiacoch prestal fungovať. Rozdiely v tlaku spôsobujú zamrznutie výparníka, keď sa expanzný ventil dostatočne neotvorí. Ďalším problém je aj nadmerný tlak v kondenzátore. So správnym chladivom R1234yf je to 18 barov, zatiaľ čo pri použití R134a sa tlak zvyšuje na 22 barov. Na to, aby nový systém dokázal správne a účinne pracovať aj so starým chladivom, by muselo dôjsť k výmene tesnení na HNBR materiál, k zníženiu tlaku expanzného ventilu o približne 15 % a v neposlednom rade aj k nainštalovaniu snímača preťaženia kompresora. A to servisy s najvyššou pravdepodobnosťou neurobia. Takže sa nedajte ukecať na iný typ chladiva aké malo vaše auto z výroby.
R1234yf | R134a | Rozdiel | |
Chladiaci výkon [kW] | 3.2 | 2,9 | – 9 % |
COP (koeficient výkonnosti) | 2,8 | 2,1 | – 25 % |
Teplota privádzaného vzduchu | 9 °C | 12 °C | +3 °C |
Foto: Archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov