Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Opel Grandland Hybrid 48V 100kW/136k eDCT GS – O pol čísla väčší

Opel Grandland preberá funkciu vlajkovej lode automobilky.

Druhá generácia Grandlandu je výrazne väčšia ako predošlá. Na dĺžku narástla o 173 mm a v rázvore osí náprav sa podľa verzie zväčšila o 109 – 120 mm. S dĺžkou 4 650 sa tak v podstate stáva právoplatnou vlajkovou loďou automobilky – „rest in peace“ Insignia. Pochopiteľne, prebrala aktuálny dizajnový jazyk automobilky, no zašla ešte ďalej. „Sklenená“ maska Opel Vizor je doplnená o svietiace logo uprostred a svietiace linky, ktoré prepojujú svetlomety. A aby som nezabudol, nápis Opel vzadu je tiež podsvietený. Výbava GS má Grandland matrixové svetlomety Itenlli-Lux HD, ktoré majú dobrý svetelný výkon, osvecujú zákrutu, vyrezávajú premávku a pri príchode k autu, resp. naštartovaní potešia veľmi peknou svetelnou sekvenciou, pripomínajúcou sneženie. Ide o celkom nové svetlomety s viac ako 50-tisíc pixelmi, konkrétne 25 600 pixelov na každý svetlomet, dohromady teda 51 200 pixelov. Viete si teda asi predstaviť, ako presne vyrezávajú premávku. Dizajn je charakteristický čistými plochami, ktoré kde-tu „rozbíjajú“ prelisy a linky. A všetko to najlepšie vyznie v kombinácii tejto medenej impact a čiernej strechy. Vtipné je, že práve táto farba je ako jediná bez príplatku a čiernu strechu zasa má v sérii výbava GS, takže najkrajšiu farebnú kombináciu mal testovaný Grandland úplne zadarmo. Zaujímavosťou dizajnu je, že tesniace lišty na dolnej hrane okien sú schované vo dverách – vyzerá to, akoby tam vôbec neboli.

16 palcov

Interiér ohúri extra širokým dotykovým displejom, ktorý má naprieč uhlopriečkou 16 palcov. Vyznačuje sa vysokým rozlíšením, má však jednoduchšiu grafiku a aj citlivosťou zaostáva za špicou. Na druhej strane práve vďaka tej jednoduchšej grafike vás nerozptyľuje. Samozrejmosťou je možnosť konfigurácie displeja, menu však nie je celkom intuitívne, niektoré prvky budete hľadať. Páči sa mi však, že priamo pod displejom sú tri hardvérové tlačidlá pre rýchly prístup k domovskej stránke, k asistenčným systémom a ku klimatizácii. Základné funkcie klimatizácie navyše ovládate priamo ďalšími tlačidlami. Stále to nie je ideálne, ale vždy lepšie, než keby ste mali všetko „riešiť“ cez dotykový displej. Samozrejmosťou je bezdrôtové zrkadlenie a bezdrôtové nabíjanie smartfónu, hlasové ovládanie atď. Pod volantom je zapustený široký, ale relatívne nízky displej, ktorý takisto môžete konfigurovať a v opcii som mal aj veľkoplošný head-up displej. Samozrejmosťou je tiež ambientné osvetlenie interiéru s možnosťou voľby rôznych farieb. Zaujímavo pôsobí odkladací priestor s bezdrôtovým nabíjaním mobilu pred voličom prevodovky, ktorý je akoby pod matným sklom, pričom sa farba plexiskla mení podľa farby ambientného osvetlenia interiéru. Trochu zamrzí, že plôška bezdrôtového nabíjania nemá spredu mantinel, takže pri ostrejšom brzdení letí mobil dopredu – preč z nabíjacej plochy. Veľmi som si užíval sedadlá s certifikátom AGR, ktoré majú výborné tvarovanie a celkom pevné vedenie tela. Vzhľadom na výrazne dlhší rázvor je vzadu oveľa viac miesta ako v predošlej generácii, sedadlá sú navyše príjemné. Nechýbajú vzadu USB konektory, výduchy klimatizácie či vrecká na mobil na chrbte predných sedadiel a rodinný rozmer podčiarkuje delenie operadiel v pomere 40:20:40 a tiež dvojitá podlaha kufra.

Užiť si jazdu

Čo sa týka pohonu, na výber máte tri alternatívy – 48-voltový mild-hybrid, plug-in hybrid alebo čistú elektrinu s dvoma veľkosťami akumulátora. Ja som si na prvý test zvolil najdostupnejšiu verziu – 1,2-litrový trojvalec podporený 48-voltovou mild-hybridnou technológiou. Hoci je to mild-hybrid, dokáže ísť na čistú elektrinu, a nie málo. Neraz som celé dediny prešiel na elektrinu a to sa odzrkadlilo aj na celkovej spotrebe – 6,5 l/100 km. Samotný motor vyvinie 100 kW, resp. 230 Nm a s podporou 21 kW, resp. 50 Nm, ktorý dáva elektromotor mild-hybridného systému, má v bežných podmienkach celkom slušnú dynamiku, pri predbiehaní sa však ukáže, že veľké auto si pýta veľký motor. Motor už nespolupracuje s osemstupňovým automatom ako kedysi, ale so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou eDCT, ktorý sám osebe zabezpečuje nižšiu spotrebu, škoda len, že na zníženie spotreby pridáva aj podtáčanie motora. Mimochodom, elektromotor mild-hybridného systému je integrovaný priamo do prevodovky.

Opel je už roky rokúce známy tým, že podvozky ladí pevnejšie – tak, aby ste si jazdu vedeli užiť – a výnimkou nie je ani nový Grandland. Patrí k SUV s istejšími jazdnými vlastnosťami. Vôbec sa nemusíte báť zákrut, náklony karosérie sú akurát také, aby ste vnímali rýchlosť. Pritom veľmi pekne cítite, kde sú hranice možností. Páči sa mi aj samotné riadenie, a to nielen z hľadiska prevodu riadenia a účinku posilňovača, ale aj spätnej väzby. V súvislosti s podvozkom musím povedať aj to, že perfektne tlmí akustický prenos rázov do karosérie, preto vám tá tuhosť naladenie nepríde otravná.

Grand-Land

Nový Opel Grandland je viac grand – veľkorysosťou priestoru, výbavou a technológiami, pritom s cenou 32 490 eur za verziu Hybrid 48 V 100 kW vo vyššej výbave GS ostáva na zemi. A to je pekné prepojenie s názvom Grandland, pretože land z angličtiny je zem. Testovaný exemplár mal v opcii balík Tech GS za 1 750 eur, ktorá okrem iného obsahoval HUD displej, 360-stupňový kamerový systém a pokročilé asistenčné systémy Intelli-Drive 2.0, no aj s nimi je Grandland stále na zemi.

Stručne

Čo treba uznať

  • Vynikajúce svetlomety Intelli-Lux HD.

Čo nám chýbalo

  • Širší výber motorov.

Čo nás prekvapilo

  • Táto farba medená impact je bez príplatku. Bočné okná nemajú klasické tesnenia pri spodnej hrane dverí.

Opel Grandland Hybrid 48V 100kW/136k eDCT GS

Cena (základ/test)                                         29 990/34 240 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 80 000 km

 

Motor

  • Preplňovaný zážihový R3/12V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 100 kW (136 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 230 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 124 – 128 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,2 s, vmax=202 km/h, spotreba WLTP/test 5,5 – 5,6/6,5 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 4×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 16,0
  • Batožinový priestor: 550 dm3

Test: Opel Astra GSe – „e“ namiesto „i“

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov