Test: Hyundai Santa Fe PHEV – Rodinný ideál s dávkou originality
Hyundai Santa Fe v plug-in hybridnej verzii nie je iba ďalším zástupcom kategórie SUV
Je to výpoveď o tom, kam sa značka posunula, ako aj o tom, ako si dnes, v dobe elektrifikácie, predstavujeme rodinne orientované auto. Nová generácia modelu Santa Fe prekvapí nielen proporciami, ktoré sú už na hrane bežného využitia na slovenských cestách, ale aj dizajnom, ktorý, povedzme si úprimne, vyvoláva diskusiu.
Interiérový kubizmus
Exteriér Santa Fe budí rešpekt. Je hranatý, masívny a najmä originálny. Mnohí v ňom možno uvidia odkazy na Land Rover, iní zas akoby dieliky známej stavebnice. Hyundai tu ukázal odvahu a výsledok je mimoriadne výrazný. Nie každému sa zapáči, ale to zrejme ani nebolo cieľom. V interiéri pokračuje dizajnový kubizmus s dvoma 12,3-palcovými displejmi orientovanými na vodiča. Výsledok je nielen pôsobivý, ale aj funkčný. Ovládanie je intuitívne, podporené hardvérovými skratkami a klasickými otočnými ovládačmi, čo v dnešnej dobe treba oceniť.
Santa Fe ponúka miesto až pre sedem pasažierov a v treťom rade si nájdu priestor aj dospelí – za predpokladu, že stredný rad sedadiel mierne posuniete. Každý rad má svoj komfort, samostatné USB porty aj ovládanie klimatizácie. Batožinový priestor má objem 621 litrov, no sklopením sedadiel sa dostanete až na pôsobivých 2 025 litrov. Praktických riešení je neúrekom – odkladacie priestory, bezdrôtové nabíjanie, držiaky na poháre všetkých veľkostí, dokonca aj UV sterilizátor za príplatok. Funkčné, premyslené a najmä rodinné.
Pohon, ktorý dáva zmysel
Plug-in hybridná verzia je určená predovšetkým tým, ktorí majú kde nabíjať – doma v garáži alebo v práci. Batéria s kapacitou 13,8 kWh ponúka čisto elektrický dojazd 54 km, čo podľa európskych štatistík postačuje na každodenné jazdenie. Nabíjanie síce nie je najrýchlejšie (max. 3,3 kW), no zo štandardnej zásuvky to cez noc zvládnete bez problémov. Ak nabíjať nebudete, plug-in hybrid sa vám ekonomicky neoplatí – to treba povedať na rovinu.
Z hľadiska výkonu ide o kombináciu 1,6-litrového spaľovacieho motora a elektromotora. Spolu ponúkajú systémový výkon 253 koní a krútiaci moment 367 Nm. Na stovku zrýchli Santa Fe za 9,3 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Spotreba po vybití batérie sa pohybuje okolo 7,3 l/100 km, na diaľnici rátajte s nárastom o 2 litre. V kontexte veľkosti a hmotnosti auta ide o solídne čísla.
Jazda je pohodlná a tichá
Jazdné vlastnosti sú orientované na komfort. Plynulé prechody medzi elektrickým a spaľovacím pohonom, kultivované zrýchlenie, pohodlný podvozok. Nie, Santa Fe nie je športiak – aj keď systémový výkon by mohol zvádzať – no o to tu vôbec nejde. S rodinou na palube oceníte skôr stabilitu, bezpečnosť a pokoj. A tých je tu dostatok.
Bezpečnostná výbava je veľmi bohatá, no niektoré systémy budú vodičovi skôr liezť na nervy. Upozornenia na nepozornosť či únavu reagujú aj pri bežnej obsluhe rádia. Naopak, systém udržiavania v jazdnom pruhu pracuje veľmi slušne. Výhodou je možnosť prispôsobiť si rýchly prístup k jednotlivým funkciám, čo značne zvyšuje používateľský komfort.
Hyundai Santa Fe PHEV nie je lacný, no za svoje peniaze dostanete poriadny kus auta. Je to SUV, ktoré spĺňa potreby modernej rodiny – ponúka priestor, komfort, praktické riešenia a ekologickú dimenziu každodenného jazdenia. Nie je to športovec ani off-road, ale vie sa postaviť aj prémiovým konkurentom. A to je vyjadrenie ambícií, ktoré nemožno brať na ľahkú váhu.
Čo treba uznať
- Priestranný a premyslený interiér
Čo nám chýbalo
-
Citlivejšie asistenčné systémy
Čo nás prekvapilo
- Pomerne nízky nabíjací výkon
Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid Premium
Cena (základ/test) 44 990/61 350 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 117,6 kW (160 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 265 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 72 kW (98 k), max. krútiaci moment 304 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 186 kW (253 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,3 s, vmax=180 km/h, kombinovaná spotreba WLTP/test 1,7/3,9 kWh/100 km, dojazd na el. energiu 54 km.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov