Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: MG ZS Hybrid+ alebo prekvapenie roka

MG ZS Hybrid+ prináša hybridný pohon, aký dnes nemá obdobu.

Nemôžem sa zbaviť toho pocitu, ale predošlá generácia MG ZS mi dizajnovo pripomínala Mazdu. Nová má konečne svoju vlastnú tvár, ktorá sa mi navyše veľmi páči. Má jednoduché tvary, ktoré rozhodne nepolarizujú. Rozmerovo voči predošlej generácii mierne podrástla – dĺžkou karosérie 4 430 mm prekováva predošlú generáciu o 107 mm, rázvorom osí náprav 2 610 mm zasa o 33 mm.

Mne sa veľmi páči, že dizajnéri zachovali klasickú štruktúru prístrojovej dosky a dotykový displej vkusne integrovali do nej. Nie je tam „hodený“, akoby sa naň zabudlo. Plusom takéhoto riešenia je, že výduchy klimatizácie môžu byť pekne vysoko nad displejom a v lete si ich viete nasmerovať tak, aby studený vzduch prúdil do priestoru, nie priamo na vaše ruky či ramená. Samotný displej má 12,3-palcovú uhlopriečku, ale veľmi pomalé reakcie a menu tiež nie je celkom podľa mojich predstáv. Niektoré virtuálne tlačidlá sú navyše maličké. Páči sa mi aj to, že auto má impulzný volič na stredovom tuneli. Chválim volant a sedadlo, no ich vzájomná poloha si vyžaduje veľké kompromisy. Volant je totiž nastaviteľný iba výškovo, takže si budete musieť vybrať, či „sedíte na nohy“, ale potom bude volant ďaleko alebo sa „dáte na volant“ a pedále budú blízko. A aby toho nebolo málo, sklon volantu je tiež čudný – želal by som si ho kolmejšie voči mne. Mimochodom, volant aj sedadlá sú vyhrievané. Síce iba v jednom stupni, no ten je veľmi silný. Mne to nijako neprekáža, no mnohým zrejme bude, že auto nemá bezdrôtové zrkadlenie ani bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Mne skôr prekážalo, že prístrojový štít aj v najnižšom stupni intenzity svieti veľmi silno a pri dlhšej jazde ma už boleli oči. Priestor vzadu je plne dostačujúci a aj sedadlá sú príjemné, ale je tam iba jeden USB konektor a chýba aj stropné interiérové osvetlenie.

Unikát v teórii

MG ZS Hybrid+ má celkom unikátny pohon. Základom je 1,5-llitrový štvorvalec s výkonom 75 kW (102 k), ktorému alternuje 100 kW elektromotor. Prvá unikátnosť systému je, že spolupracuje s trojstupňovou prevodovkou a neskôr pochopíte, prečo to stačí. Druhou unikátnosťou je, že samotný motor má 4 valce (áno, dnes sa to už v tejto triede stáva unikátnosťou) a že, na rozdiel od mnohých európskych značiek využíva nepriame vstrekovanie paliva a atmosférické plnenie valcov, takže nemá turbo. Táto kombinácia dokonale reflektuje charakter mestskej prevádzky, do ktorej je auto primárne určené, resp. kratšie trasy, ale tiež dokonale reflektuje charakter hybridného pohonu, resp. prácu motora s hybridným systémom – neustále zapínanie a vypínanie motora. Mimochodom, hoci táto technológia znie ako z časov minulých, v skutočnosti má motor aj na dnešné pomery veľmi vysokú účinnosť – až 41 %, k tomu mu pomáha skutočnosť, že pracuje v  Atkinsonovom cykle. Treťou unikátnosťou je fungovanie celého systému. Do rýchlosti 80 km/h ide auto vždy na elektrický pohon, pričom si energiu berie prioritne z akumulátora. Keď aj sa motor naštartuje, pracuje len ako generátor elektrickej energie pre elektromotor. Do spomínanej rýchlosti sa však nezapája do pohonu. Mimochodom, akumulátor má hrubú kapacitu neveľkých 1,83 kWh, čo, samozrejme, nemôže stačiť na to, aby auto jazdilo do 80 km/h na elektrinu. Vtedy naskočí benzínový motor, na ktorého prejave trochu počuť, že „ide“ vyššie otáčky, ako zodpovedajú rýchlosti, ale nie je to niečo, čo by vás otravovalo. Motor je totiž veľmi dobre odhlučnený. Nad 80 km/h sa do pohonu zapojí aj benzínový motor a práve preto stačia tri prevody. Prvý prevodový stupeň totiž MG HS Hybrid+ využíva až od 80 km/h a je vlastne ekvivalentom štvrtého stupňa bežných áut a ďalšie dva stupne sú potom ekvivalentom piateho a šiesteho stupňa bežných áut. Na druhej strane, maximálna rýchlosť je kvôli trojstupňovej prevodovke iba 168 km/h. Avšak ani diaľničná 130-ka, resp. mierne nad ňou nie je „utrpením mladého Werthera“. Naopak, celkom prirodzenou jazdou, aj keď s trochu vyššou hlučnosťou motora.

Unikát v praxi

Celý systém sa správe veľmi príjemne, má živé reakcie na plyn a v bežných podmienkach aj dosť energie. A má to svoj dôvod, veď do 80 km/h „šľape“ auto na elektromotor a potom na kombináciu benzínového a elektrického motora. Samotný motor je až na špecifické režimy extrémne tichý a kultivovaný. Hybridný systém poskytuje tri stupne rekuperácie, avšak, žiaľ, nie pádlami pod volantom, ale musíte si v menu na dotykovom displeji vybrať, ktorý z nich chcete využívať. Pričom auto sa po každom naštartovaní „zobudí“ v strednej intenzite rekuperácie a tá je už celkom intenzívna. Mne viac vyhovoval najnižší stupeň, keď po uvoľnení plynu auto spomaľovalo oveľa miernejšie. Ja osobne však dokážem využiť vo svoj prospech voľné rolovanie a potom niekoľko stupňov rekuperácie pádlami pod volantom. Toto mi MG HS Hybrid+ neumožňovalo. V „trojke“ už auto spomaľuje, akoby ste brzdili a samozrejmosťou je tiež jednopedálové ovládanie. Viem, že mnohí ľudia na to nedajú dopustiť, no mne to nevyhovuje, pretože si tak musím „strážiť“ pravú nohu nielen pri akcelerácii a jazde, ale aj pri spomaľovaní a tá si potom nikdy neoddýchne. Pre úplnosť musím dodať, že brzdím ľavou nohou. Skutočnosť, že prevodovka má iba 3 stupne, rozhodne nevnímate negatívne – ani v meste, ani na okreskách, ani na diaľnici, pretože motor nikde netočí otravne vysoké otáčky a nikde nie je ani podtočený. V dobrom svetle sa tento pohon ukazuje aj z hľadiska spotreby – 5,2 l/100 km je vzhľadom na charakter prevádzky, ktorému som toto auto vystavil, fajnová hodnota.

Právom najpredávanejší

Hybridné MG HS ma očarilo aj podvozkom. Je síce tvrdší, ale dokonale tlmí nerovnosti – úplne ako prémiové značky. Ani na väčších nerovnostiach podvozok nebúchal, karoséria „nepracovala“, plasty nepukali. Páči sa mi aj naladenie riadenia a tvrdší brzdový pedál s dobrou dávkovateľnosťou brzdnej sily. A to, prosím pekne, sa bavíme o brzdení „by wire“ – medzi brzdovým pedálom a brzdami neexistuje žiadne priame mechanické či hydraulické prepojenie. MG HS Hybrid+ je pre mňa rozhodne jedno z najprekvapivejších áut roka. Mimochodom, MG ZS je najpredávanejším modelom značky v Európe.

Stručne

Čo treba uznať

  • Skvelý podvozok, unikátny hybridný systém.

Čo nám chýbalo

  • Možnosť priamej voľby intenzity rekuperácie a voľné rolovanie.

Čo nás prekvapilo

  • Prevodovka má iba 3 stupne.

MG ZS Hybrid+ Exclusive

Cena (základ/test)                                                        20 990/29 390 €

Záruka                                                                            7 rokov alebo 150 000 km

 

Motor

  • Atmosférický zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 75 kW (102 k) pri n.u. ot.min-1, max. krútiaci moment 128 Nm pri n. u. ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 100 kW (136 k), max. krútiaci moment 250 Nm, Max. kombinovaný výkon 145 kW (197 k), max. kombinovaný krútiaci moment 465 Nm. Emisie CO2 115 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,7 s, vmax = 168 km/h, spotreba WLTP/test 5,1/5,2 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 2×
  • USB-C – 1×
  • Wi-fi – nie
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 443 dm3

Porovnávací test: MG HS a Volkswagen Tiguan – Dych na krku

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov