Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Bublina praskla. Výsledky Tesly hovoria za všetko

Od začiatku roka klesla hodnota akcií Tesly o viac ako 30 percent a takmer každý nasledujúci deň prináša ďalšie poklesy. Akcionári začínajú strácať trpezlivosť a analytici sa snažia nájsť dôvody. Muskova politická angažovanosť je len jednou z nich.

Posledné mesiace roku 2024 boli pre akcionárov Tesly mimoriadne úspešné. Keď Elon Musk oficiálne podporil Donalda Trumpa za prezidenta, čísla prieskumov začali postupne stúpať vyššie. Skutočná explózia však nastala, keď republikánsky kandidát vyhral voľby a vyhlásil Muska za svoju pravú ruku a vymenoval ho za šéfa ministerstva pre efektívnosť štátu (DOGE).

Musk vsadil na správneho koňa a získal úplne nové príležitosti, čo sa jednoznačne odzrkadlilo aj na výsledkoch jeho firmy. Trvalo niečo vyše mesiaca, kým sa cena akcií Tesly zvýšila z 288 USD na takmer 480 USD. Rekord (479,86 USD) bol stanovený 17. decembra 2024. Nikdy predtým nebola Tesla hodnotená tak vysoko. Akcionári mohli skákať od radosti, no to ešte nevedeli, že čoskoro budú mať dôvody na plač.

 

Bublina nemohla rásť večne. V januári Tesla klesla pod 400 dolárov. pre akciu s mierne klesajúcim trendom. Nič však nenaznačovalo katastrofu, ktorá číhala za rohom. Prišlo to 20. januára počas oficiálnej inaugurácie Donalda Trumpa, počas ktorej urobil vzrušený Elon Musk kontroverzné gesto. Ako sa neskôr ukázalo, bol to začiatok veľkolepého poklesu hodnoty Tesly.

Spoločnosť otvorila marec s výsledkom 284 USD. na akciu, pričom sa vracia na úroveň zo 6. novembra, kedy sa celé rastové šialenstvo rozbehlo. Jedinou stopou po rekordnom maxime sú akciové grafy. Otázkou je, čo bude ďalej?

Ross Gerber je prezidentom investičnej firmy Kawasaki Wealth & Investment Management a veľkým akcionárom Tesly, ktorý – donedávna – spoločnosti silne veril, no dnes je skeptický ako k Tesle samotnej, tak aj k Elonovi Muskovi, pričom tvrdí, že najväčšie poklesy sú ešte len pred nami. V rozhovore pre Business Insider povedal, že v roku 2025 môže hodnota Tesly klesnúť až o 50 percent. a prezradil, že z tohto dôvodu znížil svoje akcie o 31 percent. Za zmienku stojí, že to urobil koncom roka 2024, teda pred najväčšími poklesmi. Gerber tvrdí, že Muskova politická angažovanosť je len jedným z dôvodov slabnúcej kondície spoločnosti, ktorá zakrýva skutočné problémy, ktoré čoraz viac trápia akcionárov.

„Business Insider“ poukazuje na to, že s trhovou kapitalizáciou 852 miliárd USD (k 4. marcu 2025) je Tesla 3,5-krát väčšia ako Toyota , aj keď vyrába iba 20 %. Ba čo viac, pomer ceny a zisku Tesly je viac ako trikrát vyšší ako u ďalšieho člena veľkej sedmičky, Nvidie.

Vyššie uvedené údaje môžu byť dôkazom toho, že akcie Tesly sú výrazne nadhodnotené. Potvrdzuje to januárová správa JPMorgan, ktorá znížila reálne ocenenie akcií Tesly na 135 dolárov. To je viac ako dvojnásobok súčasnej, nie tak pôsobivej hodnoty akciového trhu.

V roku 2024 predala americká značka 1 789 226 áut. Nie málo, ale plán bol iný. Výsledok bol 1,1 percenta. horší ako v roku 2023. Bol to zároveň prvý zaznamenaný pokles za 9 rokov. Prvé mesiace roku 2025 nepriniesli v tejto veci žiadne zmeny. V januári 2025 registrovali európski zákazníci o 46 percent menej Tesly ako pred rokom. V Číne bol pokles 11,5 percenta a v Kalifornii, najelektrizovanejšom štáte USA, to bolo 11,6 percenta.

Klesajúci záujem nie je prekvapivý. Väčšina áut Tesly sú staré. Model S debutoval v roku 2012 a SUV X v roku 2015. Autá, ktoré mali pred 10 rokmi jazdný „wow“ efekt, čoraz viac strácajú na atraktívnejšej konkurencii – z Európy aj Číny. V roku 2024 musela Muskova spoločnosť uznať nadradenosť čínskeho BYD , čím stratila svoju vedúcu pozíciu na globálnom trhu s elektrickými autami. Facelifty mladších modelov — 3 a Y — nestačia na udržanie efektu sviežosti, zatiaľ čo čínska konkurencia doslova zaplavuje trh novinkami.

Za to, že sa niektorí zákazníci od Tesly odvrátili, môže aj samotný šéf. Bohatý vizionár, ktorý bol roky idolom mnohých technologických geekov, odhalil po Trumpovom boku svoju kontroverznú tvár, ktorá nemusí nutne zapadať do preferencií progresívnych fanúšikov elektromobility. Jeho „pozdrav“ počas prezidentskej inaugurácie, hromadné prepúšťanie úradníkov v rámci rezortu DOGE, nekompromisné škrty vo verejných inštitúciách a nepriaznivé vyjadrenia o Ukrajine si urobili z Muska mnohých nepriateľov, a to aj medzi používateľmi Tesly. Americké celebrity sa na protest začali zbavovať svojich áut tejto značky. Ako prvá to urobila speváčka Cheryl Crow. O pár dní sa k nej pridala aj moderátorka Cassandra Peterson.

Zdroj: Business Insider

Foto: Archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov