BYD Sealion 7: Myslieť vo veľkom (polygón)
Značka BYD prichádza na Slovensko a my sme si boli vyskúšať model Sealion 7.
Celosvetovo najväčší výrobca elektrifikovaných automobilov chystá vstup na slovenský trh. Čínska automobilka BYD, ktorá už v maďarskom meste Segedín stavia vlastný výrobný závod, nás pri tej príležitosti pozvala na medzinárodnú tlačovú konferenciu do Londýna. V spoločnosti českých a rumunských novinárov sme sa zároveň mali možnosť zoznámiť s modelom Sealion 7 – stredne veľkým elektrickým SUV.
Na podujatí bola osobne prítomná aj výkonná viceprezidentka značky, pani Stella Li, ktorá nám ochotne odpovedala na niekoľko otázok. Nezabudla pri tom zdôrazniť, že BYD je mladá značka, ktorá svoje prvé auto predala len v roku 2005 – dovtedy sa firma venovala najmä výrobe batérii do mobilných telefónov.
Miliónové predaje
V súčasnosti sa BYD zameriava výhradne na autá tzv. novej éry – New Energy Vehicles (NEV) – kam patria plug-in hybridy a elektromobily. Darí sa im až tak, že sú aktuálne celosvetová jednotka, pričom len za uplynulý rok predali 4 272 145 vozidiel. V porovnaní s rokom 2023 ide o viac ako 40-percentný nárast predaja. Vývoj napreduje v takom rýchlom tempe, že každý pracovný deň v roku si BYD necháva zaregistrovať 32 patentov. Ako povedala Stella Li, BYD nie je tradičná automobilka, ale skôr technologická spoločnosť, ktorá do vývoja nových technológií investuje vyše štyri miliardy eur ročne.
Aj preto nám mohli v Londýne poodhaliť systém ultra rýchleho nabíjania, ktorý sa spolieha na čipy z karbidu kremíka a pracuje s napätím až 1500 voltov, celé to navyše vyvinuli vo vlastnej réžii. Elektromobil s týmto systémom sa dokáže nabíjať rýchlosťou 2 km za sekundu, pričom cieľom je, aby nabíjanie trvalo približne rovnaký čas, ako tankovanie fosílneho paliva. Samozrejme, potrebné sú ultrarýchle nabíjacie stanice, BYD ich chce v Číne postupne vybudovať asi 4 tisíc.
Nový konkurent
Hoci len v rýchlosti, no predsa sme si mohli pozrieť a vyskúšať BYD Sealion 7 – elektrické SUV s rázvorom osí náprav 2 930 mm a rozmermi karosérie 4 830 × 1 925 × 1 620 mm. Hovoríme teda o konkurentovi napríklad pre Škodu Enyaq. Hoci sa toto auto v Číne predáva za cenu približne od 25-tisíc eur, na európskych trhoch jeho úvodná cena prekračuje hranicu 45-tisíc eur a inak tomu nebude ani v prípade Slovenska.
Je to však veľmi komfortné SUV, ktoré môže mať pohon všetkých kolies a disponuje LFP batériou s využiteľnou kapacitou 82,5 kWh, vďaka ktorej prejde na jedno nabitie okolo 550 kilometrov. V najvýkonnejšej verzii má 523 koní, na stovku zrýchli za 4,5 sekundy a dokáže sa nabíjať príkonom 230 kW. Mimochodom, zadný elektromotor dosahuje až 23 000 ot./s, vďaka čomu má ísť o „najrýchlejší sériový elektromotor na svete“. Samozrejmosťou je bohatá výbava a zaujímavosťou 15,6-palcová stredová obrazovka, ktorú si môžete otočiť do vodorovnej aj zvislej polohy. Možno vás prekvapí, že BYD ponúka na model Sealion 7 záruku až 6 rokov, na batériu a elektromotor dokonca 8 rokov.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov