
Mercedes-Benz GLC – Plná elektrika prechádza extrémnymi testami v mrazivých podmienkach
GLC je už dlhé roky najobľúbenejším SUV od značky Mercedes‑Benz. V roku 2024 to bol najpredávanejší konštrukčný rad značky. Zákazníci sa teraz môžu tešiť na vzrušujúci prírastok: nová plnoelektrická GLC rozšíri ponuku. GLC s technológiou EQ predstavuje prelomový bod v segmente strednej triedy Mercedes-Benz.
Počas zimných testov v Arjeplogu v severnom Švédsku preukázala nová GLC od značky Mercedes-Benz svoje vynikajúce jazdné vlastnosti, ako aj vynikajúcu trakciu na zimných cestách vďaka náhonu 4MATIC. Modely s náhonom na všetky kolesá majú na prednej náprave výkonnú ovládaciu jednotku Drive Unit, ktorú možno bleskovo zapnúť alebo vypnúť pomocou vysokovoltového vypínacieho zariadenia (DCU).
Na zabezpečenie optimálnej trakcie a jazdnej stability na snehu a ľade snímače rozpoznajú pretáčajúce sa kolesá a rozdelia krútiaci moment podľa jazdnej situácie. Keďže sú oba elektromotory riadené nezávisle od seba, hnacia sila je optimálne zachovaná.
Mercedes-Benz vyvinul elektrickú pohonnú jednotku na zadnej náprave kompletne vo vlastnej réžii. Pre mimoriadne efektívne využitie energie sú obe jednotky elektrického pohonu vybavené vysokovýkonnou výkonovou elektronikou s meničmi z karbidu kremíka.
Okrem citlivého náhonu na všetky kolesá s rýchlymi reakciami a presného riadenia prekvapili na švédskych tratiach aj nové brzdy. Tento inovatívny brzdový systém kombinuje predtým oddelené komponenty posilňovača bŕzd, hlavného valca a riadenia ESP® do kompaktného modulu, ktorý sa stará o suverénny pocit z brzdového pedálu a poskytuje presnú a konzistentnú odozvu.
Systém optimalizuje rekuperáciu energie z brzdenia, a tým zvyšuje dojazd. Koncepcia sa stará o to, aby mal vodič vždy konzistentný, suverénny a transparentný pocit z brzdového pedálu, bez ohľadu na to, či vozidlo brzdí rekuperáciou alebo trením. Okrem toho nová brzdová sústava spĺňa vysoké bezpečnostné štandardy typické pre značku. V prípade poruchy sa systém spoľahlivo prepne na hydraulickú záložnú úroveň, a teda vždy sa postará o bezpečné vlastnosti brzdenia.
Uvoľnené cestovanie: moderná technológia akumulátorového elektrického vozidla pre dlhé dojazdy a rýchle zastávky na nabíjanie
Vďaka inovatívnym technológiám akumulátora a pohonu dosahuje GLC dlhý dojazd aj v mrazivých podmienkach. Medzi technologické prednosti patrí 800-voltová architektúra a pokrokové pohonné jednotky vrátane dvojrýchlostnej prevodovky na hlavnom pohone zadnej nápravy. 800-voltový systém maximalizuje efektívnosť, ako aj výkon a dokáže výrazne skrátiť čas nabíjania.
Pre GLC budú k dispozícii rôzne verzie vysokovoltových akumulátorov. Špičkový akumulátor umožní nabíjanie jednosmerným prúdom výkonom viac ako 320 kW. Okrem využiteľnej kapacity energie sa akumulátory líšia aj chemickým zložením článkov. Akumulátorové články top variantu disponujú anódami, v ktorých je oxid kremičitý zmiešaný s grafitom, dôsledkom čoho je mimoriadne vysoká gravimetrická energetická hustota.
Elektrická GLC zaujme aj skvelým tepelným komfortom v zimnej prevádzke. Nadchádzajúci model bude mať štandardne vzduchové tepelné čerpadlo. V porovnaní s porovnateľným elektrickým prídavným ohrievačom spotrebuje na vyhriatie interiéru pri rovnakom vyhrievacom výkone približne tretinu elektrickej energie za rovnakých rámcových podmienok.
Ako takzvaný viaczdrojový model dokáže tepelné čerpadlo využívať paralelne tri zdroje energie: odpadové teplo z jednotky elektrického pohonu, odpadové teplo z akumulátora a okolitý vzduch. Tepelné čerpadlo je súčasťou klimatizácie, ktorá v lete chladí a v zime kúri. Na jednej strane tepelné čerpadlo umožňuje veľmi vysoký výkon nabíjania tým, že pred rýchlonabíjaním uvedie vysokovoltový akumulátor do ideálneho teplotného rozsahu. Na druhej strane je súčasťou filozofie Mercedes-Benz s myšlienkou, že účinnosť by nemala ísť na úkor tepelného komfortu. Aj počas rýchlonabíjania zostáva interiér príjemne temperovaný – aj tento cieľ vývoja sa podarilo potvrdiť vo švédskej polárnej oblasti.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov