Česká snemovňa schválila pravidlá pre autonómne autá
Zákon zrejme do budúcna upraví podmienky autonómnych vozidiel.
Novela podľa ministra dopravy Martina Kupku prinesie na cesty množstvo pozitívnych vecí. Zníži zbytočnú byrokraciu, ušetrí ľuďom peniaze a zvýši bezpečnosť, vymenoval.
Dopytová doprava, tam známa aj ako autobus na zavolanie, ktorú už teraz niektoré kraje zavádzajú, umožní cestujúcim objednať si autobus napríklad pomocou aplikácie v mobile. S pomocou aplikácie v smartfóne si ľudia môžu privolať minibus, ktorý ich dopraví, kam potrebujú. Nasadenie tohto typu dopravy má byť jednoduchšie aj vďaka tomu, že pre použité vozidlá bude stačiť vodičský preukaz skupiny B, nebude nutné oprávnenie pre autobusy. Kupka poslancom povedal, že menšie autobusy alebo mikrobusy môžu zastaviť aj v miestach, kde nie sú klasické zastávky, čo môže pomôcť napríklad seniorom.
Pravidlá pre autonómne vozidlá sa do novely dostali na návrh ministerstva dopravy prostredníctvom pozmeňovacieho návrhu hospodárskeho výboru. Návrh stanovuje, že počas riadenia automatizovaného auta vozidlom sa na vodiča nevzťahujú pravidlá prevádzky na pozemných komunikáciách ani iné povinnosti vodiča týkajúce sa riadenia vozidla, ktorých dodržanie zaisťuje automatizované vozidlo. Podľa skoršieho vyjadrenia riaditeľa legislatívy ministerstva Jakuba Kopřivy sa na tieto vozidlá bude aj naďalej vzťahovať povinné poistenie, pretože prípadnú škodu spôsobí prevádzka vozidla, či už ho bude riadiť automat, alebo človek.
Novela tiež počíta so vznikom Inšpekcie cestnej dopravy, ktorá vznikne transformáciou doterajšieho Centra služieb pre cestnú dopravu. Nemala by podľa vlády znamenať zriadenie nových úradníckych miest. Inšpektori budú nosiť služobnú rovnošatu a zamerajú sa napríklad na preťažené kamióny alebo na nápadne dymiace vozidlá, u ktorých bude podozrenie na porušovanie emisných predpisov. Inšpekcia bude mať 80 pracovných miest. Ročné náklady na investície a prevádzku novej inšpekcie ministerstvo dopravy odhaduje približne na 146 miliónov korún.
Novela riešia aj takzvané tatraktory. Ide o vozidlá registrované ako traktory, ale pritom majú prevádzkové a iné vlastnosti ako bežné nákladné automobily. Podľa terajšieho zákona sa za ne napríklad neplatí mýto. Pôjde o vozidlá, ktorých najvyššia povolená hmotnosť prevyšuje 3500 kilogramov a konštrukčná rýchlosť je 80 kilometrov za hodinu alebo vyššia, ale registrované sú ako traktory. Novo majú podliehať mýtne ak ich riadeniu bude potrebné oprávnenie skupiny C1 alebo C a tiež profesijnú spôsobilosť.
Snemovňa odmietla návrh poslanca ODS Stanislava Blahu, ktorý stanovoval dolnú hranicu sadzieb pokút za priestupky spáchané prevádzkovateľmi staníc technickej kontroly (STK) a staníc merania emisií a kontrolnými technikmi. Blaha argumentoval tým, že teraz platí iba horná hranica pokút av praxi potom úrady ukladajú pokuty v rôznej výške. Podľa Asociácie STK aj Hospodárskej komory však môžu byť pokuty likvidačné. Predseda snemovného hospodárskeho výboru Ivan Adamec (ODS) ale povedal už v utorok, že podľa ministerstva dopravy likvidačné nie sú.
Snemovňa na Adamcov návrh predĺžila teraz ročnú platnosť evidenčnej kontroly vozidla, ktorá je potrebná pre zmenu vlastníka alebo prevádzkovateľa. Novo má platiť celú dobu medzi pravidelnými technickými prehliadkami vozidla. Evidenčná kontrola je súčasťou technických previerok, predĺženie jej platnosti má znížiť administratívu. Nepáči sa to Asociácii STK, ktorá varuje pred tým, že to zvýši počet podvodov so stočenými tachometre. Adamec naopak argumentuje tým, že ide o zmenu z vládneho programového vyhlásenia, ktorá má uľaviť od administratívy.
Spoločný záznam o nehode, ku ktorej nie je nutné privolať políciu, budú môcť vodiči zhotovovať zrejme aj cez webovú aplikáciu Českej kancelárie poisťovateľov. Prijatý pozmeňovací návrh Vojtecha Munzara (ODS) navyše zvyšuje hranicu odhadovanej škody, od ktorej je nutné oznamovať haváriou políciu, z terajších 100.000 korún na 200.000 korún. Kupka uviedol, že zvýšenie hranice odráža rast cien.
Zdroj: CN.cz
Foto: Archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov