Test: BMW R 1300 GS Trophy – Wau!
BMW R 1300 GS Trophy sa dokázala presunúť z off-roadu na pole absolútne univerzálnych motoriek doslova pre každého.
Autor: Majo Bóna, foto: Marek Pauco
Už to nie je drsniak ani „Adventure bike“, ale normálna motorka, ktorú bez problémov odporučím každému. Dôvod je jednoduchý. Vždy som si na GS-ko musel trocha zvykať. Proste prvých pár kilometrov som vnímal hmotnosť, ťažšiu obratnosť či typický prejav boxer motora. To všetko je minulosť. Nová „GéeSa“ dokáže vyžehliť nielen všetky terénne nerovnosti, ale aj neschopnosť jazdca. Nie je o nič komplikovanejšia na jazdu než päťstovková Honda. A to nie je pokus o výsmech, ale pochvala. Ak ste mali doteraz rešpekt, zabudnite naň.
Neviem, ako sa to konštruktérom podarilo, ale zrejme je to kombinácia semi-aktívneho podvozka EVO-ESA a dodatočného ladenia motora. Ten je absolútne bez vibrácií, ako aj priečneho posunu pri pridaní plynu počas státia. Adaptívna regulácia výšky pri spomaľovaní reaguje znížením motorky tak, aby udržanie rovnováhy jazdca bolo čo najprirodzenejšie. Inak povedané – obe nohy budete mať pevne na zemi.
Naopak, v teréne sa motorka zdvihne oveľa vyššie, ako je štandardná motorka, aby ste prešli ešte ťažším terénom. Nie, nebol som v teréne, lebo viničné cesty za terén nepovažujem a okrem toho som mal obuté cestné pneumatiky. Takže mám výhovorku! A budem sa opakovať, také sebavedomie som ešte na žiadnom cestovnom endure nemal.
V prípade testu akejkoľvek generácie BMW GS je informácia o maximálnom výkone motora irelevantná. Napokon, ak žiadate kombináciu enduro a výkon, vaša motorka bude zrejme oranžová. Nový motor s objemom 1 300 cm3 je však potentnejší a po novom ponúka 107 kW (145 k), ako aj 145 Nm maximálneho krútiaceho momentu, ktorý máte k dispozícii už pri 6 500 otáčkach. Vynikajúco pracuje aj systém BMW Shift Cam, takže nemáte dojem slabého ťahu pri akýchkoľvek otáčkach. A napriek tomu, že nové BMW GS dokáže, nie je to jeho priorita. Tá sa ukrýva v komplexnom pokrytí každej možnej úlohy bez nutnosti naháňať primitívne, hoci často kontrolované parametre motoriek.
Road, Rain, Eco a Enduro sú jazdné režimy, ktoré máte k dispozícii, a ich pomoc najmä v daždi je evidentná. Nechýbajú ani dynamicky orientované režimy ako Dynamic a Dynamic Pro, hoci som ich osobne nepoužil. Som presvedčený, že jazdné vlastnosti netreba opisovať. Sú bezchybné, motorka dá jazdcovi množstvo spätnej väzby, hoci väčšinou to bude niečo v zmysle – pokračuj, toto je slabota, ja to mám rada tvrdšie. Proste motorkárske porno. Inak, vedeli ste, že BMW GS v podstate nemala nikdy rám a podvozok je napojený na motor? Nová generácia však už má náznaky skutočného rámu, čo konštruktéri využili na zlepšenie jazdných vlastností. Takže, po novom je BMW R 1300 GS Trophy klinicky dokonalé a ľahko ovládateľné, na čo množstvo hardcore jazdcov a majiteľov BMW GS poukáže ako na nedostatok. My amatéri však budeme radi, lebo sa nám bude ľahšie jazdiť.
Stručne
Čo musíme uznať
Je to najlepšia univerzálna motorka na svete.
Čo nám chýbalo
Vzpriamenejšie sedenie za riadidlami.
Čo nás prekvapilo
Neuveriteľná ľahkosť ovládania.
BMW R 1300 GS
Cena a záruka:
základ/test 19 290/23 861 €
2 roky bez obmedzenia km
Motor: Vodou a vzduchom chladený dvojvalec typu Boxer/8V, zdvihový objem valcov 1 300 cm3, max. výkon 107 kW (145 k) pri 7 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 149 Nm pri 6 500 ot.min-1, emisie CO2 110 g/km
Jazdné výkony, spotreba:
pohotovostná hmotnosť 237 kg, vmax = vyše 200 km/h, spotreba výrobca/test 4,8/4,9 l/100 km
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov