Test: Mitsubishi ASX 1,3 DI-T Mild Hybrid 7EDC Instyle – Viac ako mestské „presúvadlo“
Mitsubishi ASX je typické mestské SUV, no vďaka svojej variabilite dokáže prekvapiť aj v iných polohách.
Mám v živej pamäti, ako mnohí Slováci v roku 2020 lamentovali nad tým, čo len s nimi bude, keď Mitsubishi opustí európsky trh. Kam budú chodiť do servisu, kto sa bude starať o ich autá…? Všetko to vyplynulo z vtedajšieho strategického plánu automobilky, ktorá sa v tom čase snažila konsolidovať svoju finančnú situáciu. Tá už ani predtým nebola oslnivá, jej podiel v Európe bol okolo jedného percenta, no COVID-19 jej zasadil „ranu istoty“. Ďalším dôvodom spomínaného rozhodnutia boli prichádzajúce emisné limity CO2. A skutočne automobilka zastavila uvádzanie nových modelov v Európe, čo sa okamžite dotklo Outlanderu, ktoré inak práve v tom čase uvádzali, a postupne zastavila aj predaj nových vozidiel a díleri v podstate len dopredávali skladové vozidlá. Automobilku zároveň opustil Takao Kato, dovtedajší generálny riaditeľ… Našťastie, žiadna polievka sa neje taká horúca, ako sa varí, a dnes je situácia iná. Mitsubishi v Európe žije, žije prakticky z modelov Renaultu, ale už netrpezlivo očakáva uvedenie nového Outlanderu PHEV, ktorého predpredaj sa už rozbehol. Ja som testoval faceliftované ASX-ko, dvojičku Renaultu Captur.
Naozaj exkluzívne
Výrazná maska chladiča Dynamic Shield s pochrómovanými rebrami, dvojfarebný nárazník s tvarovaním a mohutné logo mu však dávajú vlastnú identitu. A musím povedať, že po facelifte pôsobí tá identita veľmi chlapsky. Navyše, v prémiovej metalickej farbe červená Sunrise Red s čiernou strechou a 18-palcovými kolesami vyzerá ASX-ko naozaj exkluzívne. A ten pocit exkluzivity podčiarkujú pochrómované dekoračné lišty pod oknami, podsvietené prahy a kožené čalúnenie s kontrastným bielym prešitím. Našťastie, objektívne parametre nijako nezaostávajú za subjektívnymi pocitmi. Sedadlá aj samotný posed za volantom sú veľmi príjemné. Prístrojová doska s vertikálne postaveným centrálnym dotykovým displejom, plávajúcou konzolou impulzného voliča prevodovky, odkladacou plochou pod spomínanou konzolou má obrovský nápad a podľa mňa je jedným z najkrajších v súčasnosti.
Mimochodom, digitálny prístrojový štít aj dotykový displej majú veľmi peknú grafiku a čo sa týka infotainmentu, jeho menu je naozaj intuitívne. Veľmi ľahko – bez toho, aby ste tápali na jednotlivých stránkach menu – si nastavíte všetky parametre auta. A je toho naozaj dosť, čo si viete nastaviť. Ako prvé spomeniem systém My Safety Plus, teda personalizované nastavenie bezpečnostných systémov, v ktorom si môžete vypnúť tie prvky, ktoré vás otravujú. Svoje nastavenie si potom viete kedykoľvek vyvolať dvojklikom tlačidla na ľavej strane prístrojovky. Extra plus je, že toto tlačidlo svieti, keď ide auto v základnom režime so všetkými systémami, takže keď chcete vyvolať svoje nastavenia a vypnúť otravné funkcie, tak ho ani v noci nemusíte hľadať. Vidieť, že inžinieri rozmýšľali a robili veci pre vodiča, nie pre euroúradníkov, ktorí v tom svojom svete už evidentne úplne zdegenerovali.
Ďalšia vec, ktorá dokonale ilustruje, že konštruktéri mysleli na vodiča, je, že keď v My Safety Perso vypnete pípanie na prekročenie rýchlosti, čítanie dopravných značiek vám ešte ostane funkčné a rýchlosť v danom úseku môžete kedykoľvek skontrolovať na digitálnom displeji prístrojového štítu. Vrátim sa k menu a ako druhé spomeniem intuitívne nastavenie parametrov jazdných režimov My Sense, pretože v dvoch najvyšších stupňoch Intense+ a Instyle má ASX-ko aj takúto parádičku. K dispozícii máte režimy Eco, Comfort, Sport a Perso, ku každému si okrem iného môžete priradiť inú farbu ambientného osvetlenia interiéru. Samotný režim potom môžete vyvolať dedikovaným tlačidlom My Sense z volantu. Ďalšia vec, ktorú si viete nastaviť v menu infotainmentu, je charakteristika mild-hybridného systému. Môžete si zvoliť, či má auto po uvoľnení plynu plachtiť alebo rekuperovať. Neviem o inom mild-hybride, ktorý vám takúto funkciu ponúka. Ja som využíval plachtenie, ktoré vám správnym jazdným štýlom dokáže ušetriť množstvo paliva, navyše s plachtením sa auto správa veľmi prirodzene – po uvoľnení plynu nespomaľuje neprirodzene – až nepríjemne – silne. Hneď, ako sa dotknete brzdového pedála, mild-hybrid, pochopiteľne, okamžite začne rekuperovať.
Mestský, ale aj…
ASX je s celkovou dĺžkou karosérie 4 239 mm kompaktné mestské SUV a vzadu je miesta tak akurát. Zato zadná lavica s operadlami delenými v pomere 40:60 je posuvná, čo dáva autu variabilitu. Kufor má navyše dvojité dno a pod dnom je hlboká vaňa, kam by ste vmestili aj plnohodnotné rezervné koleso. Testovaný exemplár mal v kufri plastovú vaničku, ktorá je ideálna pri turistike, prevoze sadeničiek, kvetín atď., proste všetkého, čo by vám mohlo zašpiniť kufor. Vďaka týmto prvkom obstojí aj v iných úlohách ako mestské „presúvadlo“. Na to ho predurčuje aj slušná svetlá výška 169 mm, hoci pohon všetkých štyroch kolies, samozrejme, nemôže mať, a tiež široká ponuka originálneho príslušenstva, kde nájdete aj spomínanú vaničku.
Vyzdvihnúť musím aj veľmi silné svetlomety, bezdrôtové zrkadlenie a bezdrôtové nabíjanie smartfónu a najmä zabudované Google funkcie s on-line navigáciou a hlasovým asistentom.
Jeden zo štyroch
Mitsubishi ASX je k dispozícii s troma motormi, pri jednom z nich si môžete vybrať medzi manuálnou a automatickou prevodovkou. A ten pohon je presne ten, ktorý som testoval – 1,3-litrový mild-hybrid, pričom testovaný exemplár mal automat, konkrétne sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku. Motor má priame vstrekovanie, je samozrejme preplňovaný, ale v dnešnej dobe musím vyzdvihnúť, že má štyri valce. Poskytuje 116 kW, resp. 270 Nm, čo sú samo osebe slušné parametre. Podpora elektromotora sčasti eliminuje turbodieru, sčasti zvyšuje výkon a sčasti znižuje spotrebu. Reálne sa mi však nedarilo jazdiť celkom úsporne – priemer bol 6,3 l/100 km.
Stručne
Čo treba uznať
- Celé auto je technicky premyslené a pôsobí naozaj exkluzívne.
Čo nám chýbalo
- Nižšia spotreba.
Čo nás prekvapilo
- Môžete si zvoliť, či má auto plachtiť alebo rekuperovať.
Mitsubishi ASX 1,3 DI-T Mild Hybrid 7EDC Instyle
Cena (základ/test) 20 500/31 300 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 332 cm3, max. výkon 116 kW (158 k) pri 5 500 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 270 Nm pri 1 800 – 3 250 ot.min-1. Emisie CO2 134 – 135 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,5 s, vmax=180 km/h, spotreba WLTP/test 5,9 – 6,0/6,3 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,4
- Batožinový priestor: 422 – 553 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov