Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Jedno mesto, dva svety (porovnávací test)

Piaggio Medley 125 S a Vespa Primavera 125 S síce patria do rovnakej kategórie skútrov, no ponúkajú celkom iné zážitky.

Ak sa zamýšľate nad významom nadpisu, rád vám svoju myšlienku vysvetlím. Jedno mesto preto, lebo je prirodzeným revírom oboch skútrov – sú to 125-ky, ktoré môžete šoférovať s klasickým béčkovým vodičákom. To je však asi jediné, čo majú spoločné, preto dva svety.

Talianska ikona

Čo si budeme hovoriť, Vespa je najkultovejší skúter na trhu a pre mnohých jasná a jediná voľba. Ak je aj u vás elegancia talianskej ikony na prvom mieste, môžete prestať čítať a rovno si ju kúpte. Ak je pre vás legenda, ktorá spôsobila revolúciu v mestskej mobilite počas swingom nabitých šesťdesiatych rokov iba jednou z možností, potom vás možno zaujme aj zvyšok porovnávacieho testu. Nemôžem poprieť, že Vespa má okrem svojho šarmu aj mnoho ďalších silných stránok. Vďaka hmotnosti 126 kg a kompaktným rozmerom vyniká jednoduchou ovládateľnosťou, výška sedadla 785 mm zároveň vyhovuje aj nižším postavám. Vzduchom chladený jednovalec s výkonom 8,1 kW (11 k) a trojventilovým rozvodom zabezpečuje, že skútru nechýba agilnosť, pričom má spotrebu na úrovni len 2,5 litra na 100 km.

 

Hoci je Vespa rozmerovo malá, poskytuje komfortný posed a nechýba jej ani dostatočný priestor na nohy. Útla samonosná karoséria však znamená napríklad aj to, že pod sedadlo sa nezmestí helma. Zároveň si treba zvyknúť na to, že malé 12-palcové kolesá neraz zapadnú do výmoľov a hoci predpätie zadnej pružiny si môžete prispôsobovať, Vespa všeobecne jazdí pocitovo tvrdšie. Na prednom kolese s jednoramenným zavesením nechýba systém ABS, čo je určite výhoda. Páčila sa mi tiež kombinácia klasického
tachometra s LCD displejom. Nerozumiem však, prečo tento skúter nemá bočný stojan. Milo ma potešil jazdný komfort. Až som zabudol, že jazdím na rozmerovo malom skútri. Fakt, že kotúčová brzda je iba vpredu (vzadu má Vespa bubnovú), som si prakticky neuvedomoval.

Športový duch

Vždy ma poteší, keď zistím, že výrobca naplno využil potenciál mestského skútra. Áno, Piaggio to s modelom Medley v mojich očiach dokázal, hneď priložím argumenty. Osobne mám rád športovo dizajnované skútre – ak majú aj dynamický charakter, o to lepšie. Štvorventilový jednovalec s výkonom 11 kW (15 k) je najviac, čo si bez vodičáku na motorky môžete dovoliť. V prípade tohto skútra je chladený kvapalinou a disponuje aj systémom
Štart&Stop. Medley je rozmerovo masívnejší skúter s väčšími kolesami – vpredu 16-palcové, vzadu 14-palcové. Avšak vďaka hmotnosti 136 kg je stále obratný a jednoducho sa s ním manévruje.

Pri výške sedadla 799 mm aj nižšie postavy pohodlne dočiahnu na zem. Piaggio Medley pôsobí dospelo aj preto, že má na oboch kolesách kotúčové brzdy, a tiež systém ABS od firmy Bosch. Disponuje dokonca systémom trakčnej kontroly a nebyť na môj vkus tvrdej výplne sedadla, po stránke jazdných vlastností, komfortu a bezpečnosti by som mu nemal čo vytknúť. Vďaka tomu, že nádrž je umiestnená pod nohami, do odkladacieho priestoru pod sedadlom zmestíte dve prilby, to je perfektné. Nechýba USB konektor v prednej skrinke ani výklopná karabínka na nákupnú tašku, čo je však už štandardom pri väčšine skútrov. Spotreba 2,4 litra je takisto milým prekvapením, škoda, že čitateľnosť LCD displeja je na ostrom slnku veľmi obmedzená.

Kto z koho

Musím povedať, že obidva skútre vo mne zanechali pozitívny dojem. Som však skôr prakticky zmýšľajúci človek a nie vždy mám potrebu priplácať za štýlovosť. Piaggio Medley 125 S stojí 3 999 eur, nie je to málo, cena v tomto prípade odzrkadľuje komplexnosť aj technologickú vyspelosť a príde mi adekvátna. Na Vespu Primavera 125 S by som potreboval 5 199 eur. To sa mi už zdá dosť, hoci si uvedomujem kvalitu. Nuž, za štýl a autentický charakter sa proste platí. U legiend obzvlášť.

Piaggio Medley 125 S
+ športový dizajn
+ veľký úložný priestor
+ trakčná kontrola
– LCD displej s horšou čitateľnosťou na slnku
– tvrdé sedadlo

Vespa Primavera 125 S
+ ikonický charakter
+ vzduchom chladený motor
+ komfortný posed
– vyššia cena
– malé kolesá

Piaggio Medley 125 S Vespa Primavera 125 S
Cena základ/test [€] 3 899/3 999 4 999/5 199
Záruka 2 roky bez obmedzenia km 2 roky bez obmedzenia km
Motor kvapalinou chladený jednovalec/4V vzduchom chladený jednovalec/3V
Zdvihový objem valcov [cm3] 125 124
Maximálny výkon [kW (k) pri ot.min-1] 11 (15)/8 750 8,1 (11)/6 250
Maximálny krútiaci moment [Nm pri ot.min-1] 12/6 500 10,7/6 250
Emisie CO2 [g/km] 59 60
Spotreba výrobca/test [l/100 km] 2,4/2,5 2,5/2,5
Maximálna rýchlosť [km/h] ~99 ~91
Pohotovostná hmotnosť [kg] 136 126

 

Honda PCX 125 a Vespa Primavera 125 – Summer in the city

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov