Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Range Rover Velar D300 AWD MHEV Dynamic SE – Čistejší ako panenský sneh

Range Rover Velar prešiel faceliftom. Exteriérové zmeny sotva postrehnete, no vo vnútri je skoro všetko inak.

Facelift prináša pre Velar také malé zmeny, že si ich ani nevšimnete. Najvýraznejšou je, že  LED obdĺžnik v spodnom vnútornom rohu hlavných svetlometov sa zmenil tak, že teraz svieti jeho vnútro, nie jeho lem. Upravila sa aj štruktúra masky chladiča, zadné svetlá, no všetko sú to také malé zmeny, že si ich v prvom momente ani nevšimnete. A, popravde, Velar nepotreboval ani tie malé zmeny, veď vyzeral skvele. Mimochodom, modernizácia prišla šesť rokov po uvedení na trh, iné automobilky za takéto obdobie už prinášajú nový model, presnejšie povedané novú generáciu.

Zaujímavosť – akoby Velar nemal stierač zadného okna, v záujme dizajnovej čistoty je schovaný pod strešným spojlerom. To síce nie je obvyklé, ale ani nejako extra výnimočné. Obvykle je takto schovaný stierač maličký, veľakrát doslova proforma, len aby sa nepovedalo. Na Velare je však plnohodnotný, rovnako veľký, ako by bol na spodnej hrane zadného okna – ak aj nie ešte väčší. Zotiera veľkú časť okna.

Keď som pri exteriéri spomínal, že zmeny sú minimálne, tak v interiéri je to naopak. Pôvodne mal Velar dva displeje – jeden na multimediálny a informačný systém, druhý na klimatizáciu a jazdné, resp. off-roadové režimy. Zaujímavosťou horného bolo, že ste mohli meniť jeho sklon, toho spodného zasa, že obsahoval multifunkčné kruhové ovládače na nastavenie teploty klimatizácie a intenzity vyhrievania, resp. ventilácie sedadiel a tiež ovládač hlasitosti audiosystému a jeho vypínania. Teraz má Velar jeden jediný displej pre všetky funkcie. Má menu s dobrou logikou a ani technicky mu nemám čo vytknúť. Má peknú grafiku, rýchle reakcie, vysokú citlivosť a 80 % všetkých funkcií je dostupných nanajvýš na dve kliknutia. Ja som však stará štruktúra a chýbajú mi tradičné hardvérové tlačidlá či ovládače. Až na tlačidlo výstražných smeroviek, nastavenia intenzity osvetlenia prístrojovky a otočných ovládačov na volante prakticky nenájdete žiadne. Na druhej strane sa mi páči, že pôvodný otočný volič prevodovky nahradil impulzný. Celkom nepríjemne ma prekvapilo, že aj na najnižšom stupni je ventilátor hlučný, a pritom je úplne jedno, na ktorú zónu máte nastavené fúkanie vzduchu.

Silák nielen rečami

Na výber máte dva dieselové, dva benzínové a jeden plug-in hybridný pohon. Ja som tentoraz testoval silnejšiu dieselovú verziu, ktorá je na Slovensku právom najzaujímavejšou alternatívou. Má totiž vysoký výkon a obrovský krútiaci moment, takže vám poskytuje takú dynamiku, akú od takéhoto typu auta očakávate – dynamiku, ktorá vás nadradí nad bežné autá. Navyše je podporovaný mild-hybridnou technológiou, ktorá mu výrazne pomáha pri zrýchlení z nízkych otáčok. Zároveň má veľmi kultivovaný chod – tichý a bez vibrácií. A to všetko – teda ten výkon a tá kultivovanosť – platí už od veľmi nízkych otáčok. A bonbónikom je spotreba. Pri dynamickej jazde v priebehu týždňa som mal priemer 8,2 l/100 km, cez víkend to kleslo na výsledných 7,6 l/100 km.

Spomenúť musím aj vynikajúcu prácu prevodovky. Pre zmene jednotlivých stupňov nahor veľmi jemne kope a pri ostrejšom dobrzďovaní do zákruty doslova seká s autom… A to mám rád. Mám totiž rád, keď cítim, že prevodovka pracuje. Jazda potom nie je taká sterilná, ale má svoj dej, chuť, grády… nazvite to, ako chcete. Samozrejmosťou je pohon všetkých štyroch kolies a práve z umiestnenia motora, prevodovky a pohonu 4×4 vyplýva, že stredový tunel je tvarovaný a to výrazne obmedzuje priestor na nohy vpredu. A to nielen na strane spolujazdca, ale aj u vodiča. Na diaľnici, keď idete na adaptívny tempomat, si preto neviete dať nohy „pod seba“. Mimochodom, Velar má na jazdu po ceste tri režimy – Dynamický, Pohodlný a Eko, na jazdu v teréne ďalšie tri – Tráva, štrk, sneh; Blato, brázdy a Piesok. A Velar veruže zvládne v teréne skutočne dosť, ale čo za blázna by s ním do terénu chodil, všakže?

Testovaný exemplár nemal vzduchový podvozok, ale „oceľový“, no vôbec mi to nechýbalo. Príjemne mäkko a ticho tlmí prenos rázov do karosérie, na väčších nerovnostiach je plavný. Brzdy sa výborne dávkujú, riadenie vám dáva presne taký odpor, aký chcete, a aj prevodový pomer riadenia konštruktéri trafili. Akurát, že v zákrutách cítiť hmotu auta. 

Range Rover Velar je zvonka krásne uhladený a interiér pôsobí čisto ako panenský sneh. A dokonca aj jazdí, akoby ste šli po čerstvo napadnutom snehu – ticho a mäkko.

Stručne

Čo treba uznať

  • Silný, kultivovaný a úsporný motor.

Čo nám chýbalo

  • Priame hardvérové ovládanie esenciálnych funkcií.

Čo nás prekvapilo

  • Spotreba pod 8 l/100 km.

Range Rover Velar D300 AWD MHEV Dynamic SE

Cena (základ/test)                                                        68 900/97 951 €

Záruka                                                                            5 rokov alebo 150 000 km

Motor

  • Preplňovaný vznetový R6/24V + MHEV, zdvihový objem valcov 2 997 cm3, max. výkon 221 kW (300 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 650 Nm pri 1 500 – 2 500 ot.min-1. Emisie CO2 196 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 6,5 s, vmax=210 km/h, spotreba WLTP/test 7,5/7,6 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 1×
  • USB-C – 4×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 11,4
  • Batožinový priestor: 552 dm3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov