APRILIA RS 457 – Nová kapitola ságy
Model RS 457 je pre Apriliu historickým krokom, a to nielen z technologického hľadiska. Nový dvojvalcový športový motocykel Aprilia cieli na nové trhy, aby uspokojil rastúci celosvetový dopyt po jednoduchých, ale zábavných, technologicky a štýlovo revolučných motorkách zameraných na široké segmenty trhu.
Skratka RS reprezentuje prístup značky Aprilia k športu. Tieto motocykle sú navrhnuté tak, aby ohromili inováciami odvodenými z dlhej a úspešnej závodnej histórie, ktorá formovala jedinečnú motocyklovú kultúru Aprilie. Aprilia sa tak stala vysnívanou značkou celých generácií a svojimi mimoriadnymi motocyklami vzbudzuje vášeň v mladších jazdcoch. Teraz sa Aprilia vracia k svojmu pôvodnému poslaniu s projektom určeným novej generácii motocyklistov, ktorý zhodnocuje znalosti nazbierané na závodných tratiach po celom svete. V roku 2020 odštartoval model Aprilia RS 660 obrovským úspechom (najpredávanejší športový motocykel v Európe) revolúciu vo svete športových motocyklov strednej triedy a vytvoril nový segment.
Rovnaký víťazný vzorec sa opakuje s Apriliou RS 457, ktorá taktiež vznikla ako úplne nový projekt, navrhnutý a vyvinutý tam, kde vznikajú všetky Aprilie, vrátane motocyklov MotoGP. Nová Aprilia je ideálnym spojením medzi prvými 125 cm3 motormi a RS 660. Kompletuje rodinu RS, ktorá zahŕňa výkonné superbiky V4 a technologicky najvyspelejší RS-GP, víťazný stroj MotoGP. Aprilia RS 457 hovorí jazykom mladších jazdcov, ktorí chcú začať jazdiť na kapotovaných motorkách, pri ktorých vývoji a výrobe boli využité všetky odborné znalosti značky.
Prednosťou tohto skutočne športového motocykla je jeho ľahkosť, a zároveň najvyšší možný pomer výkonu a hmotnosti, vyhovujúci požiadavkám vodičského oprávnenia skupiny A2, ľahká ovládateľnosť a technologická výbava. Model RS 457 je navrhnutý tak, aby sprevádzal motocyklistov pri ich jazdeckom raste na ceste aj na trati. Ergonómia sa vyznačuje riadidlami clip-on uchytenými nad horným mostíkom vidlice, ktorá pri športových cestných motocykloch ponúka najlepší kompromis medzi športovou jazdnou pozíciou a komfortom.
Dokonalý dizajn postavený na funkčnosti
Dizajn nového modelu RS 457 nadväzuje na legendárny rad RS, superšportové motocykle, ktoré sa zapísali do histórie, a to konkrétne revolučným prvkom, ktorý sa v roku 2020 prvýkrát objavil pri modeli RS 660. Ide o futuristickú dvojitú prednú kapotáž, ktorá zároveň funguje ako aerodynamický doplnok.
Výsledkom je motocykel, ktorý stelesňuje nízku hmotnosť a dynamiku, počnúc zoštíhlenou prednou časťou, charakterizovanou trojitým LED svetlometom, typickým dizajnovým prvkom Aprilie, so zabudovanými smerovkami a futuristickým rámčekom.
A práve z nezameniteľného svetlometu vychádza dvojitá kapotáž s profilom pripomínajúcim prototypy MotoGP, ktorého vývoj zabral mnoho hodín v aerodynamickom tuneli a pri CFD simuláciách. Pri motocykli malej kubatúry hrá aerodynamika kľúčovú úlohu, pretože je potrebné dosiahnuť efektívne tvary a zároveň kompaktné plochy pre lepšie prúdenie vzduchu okolo kapôt. Dvojplášťová kapotáž modelu RS 457 skvele odsáva vzduch a vďaka špeciálnemu aerodynamickému nástavcu na nosníkoch rámu prispieva k zvýšeniu pohodlia jazdca, chráni ho pred náporom vzduchu a odkláňa prúd horúceho vzduchu od motora a chladiča.
Jazdná pozícia vďaka clip-on riadidlám namontovaným nad mostíkmi vidlíc a relatívne nízkym stúpačkám ponúka dokonalý kompromis medzi športovým nastavením a pohodlím pri každodennom používaní. Tvar palivovej nádrže bol navrhnutý tak, aby sa za predný plexištít pohodlne zmestilo telo aj helma jazdca, čo prispieva k pocitu dokonalej integrácie s motocyklom. Jazdci akejkoľvek postavy tak môžu využívať pozíciu, ktorá zaručuje maximálnu kontrolu a pohodlie aj pri najextrémnejšej jazde.
Športové a dynamické tvary modelu RS 457 určuje aj umiestnenie výfuku 2-1 pod motorom, pričom tlmič je integrovaný do línie kapotáže. Toto riešenie ponecháva celú zadnú časť voľnú a umožňuje väčšiu flexibilitu pri umiestnení stúpačiek spolujazdca. Nízke sedlo, iba 800 mm, je štíhle v záujme ľahšieho došliapnutia na zem, zatiaľ čo do elegantnej zadnej kapotáže je začlenená skupina zadných LED svetiel a dve bočné krídelká. Veľká časť sedla patrí spolujazdcovi, kryt zadného sedla je potom k dispozícii ako príslušenstvo.
Dvojvalcový motor, na ktorom je postavená dokonalá kombinácia výkonu a nízkej hmotnosti Aprilie RS 457, je ultra moderný twin, ktorého zdvihový objem 457 cm3 dáva novému talianskemu športovému motocyklu meno a potvrdzuje tak svoju ústrednú rolu v projekte.
Novou pohonnou jednotkou je kvapalinou chladený dopredu naklonený radový dvojvalec s dvoma vačkovými hriadeľmi a štyrmi ventilmi na valec, ktorý dosahuje maximálny výkon 35 kW (47,6 k) pri 9 400 ot./min, čo je limit pre motocykel, na ktorom je možné jazdiť s vodičským oprávnením skupiny A2 a krútiaci moment 43,5 Nm pri 6 700 ot./min, z čoho 82 % je k dispozícii už pri 3 000 otáčkach. To je rekordný výkon pre dopredu naklonený dvojvalec s týmto objemom.
Táto pohonná jednotka najnovšej generácie, kompaktná a ľahká, tiež prispieva k dosiahnutiu neprekonateľného pomeru hmotnosť/výkon, čo bolo jedným z hlavných cieľov konštruktérov z Noale. Suchá hmotnosť motocykla je 159 kg, vrátane kvapalín potom vystúpi na 175 kg. Rovnako ako pri RS 660 bolo usporiadanie motora zvolené tak, aby optimalizovalo nízku hmotnosť a kompaktné rozmery a nechalo veľkú voľnosť konštrukcii prednej časti podvozku. Motor zároveň nesie čap s ložiskom, v ktorom je uložená zadná kyvná vidlica.
Nový dvojvalec od Aprilie využíva všetky skúsenosti získané pri vývoji výkonného motora V4 s objemom 1100 cm3 pre model RSV4 a tiež dvojvalce s objemom 659 cm3 pre celý rad 660: RS, Tuono a Tuareg. S týmto solídnym technickým základom inžinieri Aprilie zapracovali na optimalizáciu veľkosti a úplnej integrácii chladiaceho aj mazacieho okruhu do motora, čím eliminovali externé hadice. Kľuková skriňa je horizontálne rozdelená na dva kusy, aby sa ďalej zmenšila veľkosť motora a jeho konštrukcia bola pevnejšia.
Na minimalizáciu vnútorného trenia boli použité rôzne riešenia. Valce sú odsadené o 6,5 mm vzhľadom na os kľukového hriadeľa, čím sa znižuje tlakové trenie piestu. Predlohový hriadeľ a vodná pumpa sú uložené v ihlových ložiskách namiesto puzdier a piestne čapy majú povrchovú úpravu DLC (Diamond Like Carbon). V neposlednom rade, prevodovka pracuje s valčekovými klietkovými ložiskami namiesto puzdier, ako u motorov Aprilia V4, a tiež využíva bezkonkurenčné patentované riešenie mazania s integrovaným systémom v osiach vidličiek prevodovky.
Vačkové hriadele rozvodu DOHC so 4 ventilmi na valec ovládané bočnou reťazou sú duté a používajú na pohyb ventilov kalibrované zdvihátka, ktoré pomáhajú znížiť zotrvačné hmoty. Viaclamelová mokrá spojka je vybavená asistenčným servomotorom a antihoppingovou funkciou.
Reakcia motora je riadená elektronickým viacmapovým akcelerátorom Ride-by-Wire prostredníctvom výberu troch jazdných režimov.
Jedinečné know-how značky Aprilia v oblasti podvozkov sa prejavuje aj pri novej Aprilie RS 457. Remeselná zručnosť technikov z Noale pri stavbe jedinečnej architektúry podvozku sa rodí práve pri motocykloch malých kubatúr v závodoch majstrovstiev sveta GP, dvojdobých strojov s objemom 125 a 2 po dlhé roky motocykle Aprilia úspešne pôsobili. Nové RS 457 ťaží z tejto bezodnej zásobárne know-how a je jediným motocyklom s hliníkovým rámom vo svojom segmente.
Aby bol dosiahnutý najlepší kompromis medzi tuhosťou a hmotnosťou, bol tvar rámu optimalizovaný pomocou programu Computer Aided Engineering (CAE) a početných vývojových testov na ceste. Výsledkom je usporiadanie zamerané na čo najnižšiu hmotnosť, ktorá zaisťuje dynamický výkon a charakteristickú spätnú väzbu od predného kolesa, ktorou sa vyznačujú všetky Aprilie.
Rám tvoria dva bočné hliníkové nosníky zoskrutkované v oblasti hlavy riadenia av zadnej časti. Motor slúži ako nosný prvok, čo je špecifické riešenie inšpirované konštrukciou použitou na modeli RS 660, ktoré pomohlo vytvoriť kompaktnú, ľahkú a tuhú konštrukciu. Aby bol rám ešte ľahší a tuhší, je čap oceľovej kyvnej vidlice umiestnený priamo na motore.
Všetky tieto riešenia prispievajú k dosiahnutiu špičkového pomeru hmotnosť/výkon, najlepšieho vo svojej kategórii.
S rámom spolupracuje špičkové kompaktné odpruženie so špecifikáciou, ktorá zaručuje maximálnu zábavu kombinovanú s maximálnou kontrolou v akejkoľvek situácii, a to aj tým najmladším a neskúseným jazdcom. Predná vidlica má priemer 41 mm, zdvih 120 mm a nastaviteľné predpätie, zadný tlmič, taktiež s nastaviteľným predpätím, pracuje na oceľovej kyvnej vidlici a dáva kolesu zdvih 130 mm.
Brzdový systém sa skladá z predného kotúča s priemerom 320 mm s radiálne uloženým štvorpiestkovým strmeňom ByBre. Páčka brzdy je nastaviteľná v záujme dosiahnutia čo najlepšej ergonómie. Vzadu zviera strmeň ByBre oceľový kotúč s priemerom 220 mm. Na všetko dohliada dvojkanálové ABS Bosch s dvoma mapami, ktoré umožňujú aktiváciu na oboch kolesách alebo iba vpredu.
Športové 17” kolesá sú obuté do pneumatík 110/70 vpredu a 150/60 vzadu, čo je ideálna veľkosť pre vynikajúcu priľnavosť a zachovanie obratnosti, ktorá je skutočne silnou stránkou novej Aprilie.
Kompletná armáda elektronických asistentov ako na skutočnom športovom biku
Elektronická výbava robí z Aprilie RS 457 skutočný športový motocykel, určený pre širokú škálu motorkárov, úplne verný tradícii značky Aprilia. Systém Ride by Wire, ktorý Aprilia ako prvá predstavila v MotoGP na futuristickom modeli RS Cube, aj v sériovej výrobe na modeli Shiver, ovláda reakciu motora pomocou troch jazdných režimov, ktoré riadia priebeh výkonu a krútiaceho momentu a kontroly trakcie, nastaviteľné v troch úrovniach s možnosťou úplného vypnutia.
Pre adrenalínový zážitok z jazdy a zároveň jednoduchú ovládateľnosť stačí, aby jazdec zvolil požadovaný jazdný režim, pomocou tlačidla na pravom ovládacom bloku, a získal tak ideálnu reakciu motora a intenzitu kontroly trakcie.
Tri jazdné režimy sú:
ECO: priebeh výkonu motora je progresívny, zatiaľ čo úroveň zásahu riadenia trakcie je stredná (úroveň 2). Ideálne na cestovanie a každodenné jazdenie.
ŠPORT: ideálny režim pre športovú jazdu s citlivejším a dynamickejším priebehom výkonu motora a menej invazívnymi zásahmi kontroly trakcie (úroveň 1).
RAIN: jazdný režim navrhnutý pre použitie v podmienkach so zlou priľnavosťou a na mokrom asfalte. Nástup výkonu je extrémne pozvoľný, zatiaľ čo kontrola trakcie je nastavená na maximum (úroveň 3) pre úplnú bezpečnosť pri zrýchľovaní.
Kontrola trakcie ATC (Aprilia Traction Control) je vždy nastaviteľná, bez ohľadu na zvolený jazdný režim, dokonca aj počas jazdy, pomocou praktických tlačidiel UP a DOWN na ľavom ovládacom bloku. Vo všetkých jazdných režimoch je ABS nastavené na maximálnu úroveň na oboch kolesách. ABS na zadnom kolese je možné pri stojacom motocykli deaktivovať stlačením a podržaním tlačidla jazdného režimu.
Bohatý katalóg príslušenstva k modelu RS 457 zahŕňa okrem iného AQS: Aprilia Quick Shift, obojsmerný elektronický systém pre extrémne rýchle radenie bez ubránenia plynu a použitia spojky, aktívny aj pri podraďovaní.
Aprilia RS 457 ohromí nielen svojim dizajnom a výkonom, ale aj mimoriadne moderným prístrojovým panelom, ktorý sa môže pochváliť 5“ farebným TFT displejom a podsvieteným, praktickým a intuitívnym ovládaním na riadidlách. Parametre sú zobrazované pomocou pôsobivej grafiky, ktorej uprostred dominuje rýchlomer a veľká športová stupnica otáčkomera.
Funkčnosť bohatého prístrojového vybavenia rozširuje príplatkový systém Aprilia MIA, multimediálna platforma od Aprilie, ktorá umožní pripojiť chytrý telefón k motocyklu. Systém ponúka protokol pripojenia, ktorý znižuje spotrebu batérie smartfónu na minimum, a zahŕňa informačný systém pre správu hlasového asistenta, telefónnych hovorov a hudby prostredníctvom intuitívnych ovládacích prvkov na riadidlách, ako aj funkciu navigácie, ktorá po nastavení cieľa cesty na smartfóne umožňuje zobraziť smer prostredníctvom piktogramov priamo na prístrojovom paneli motocykla. Aplikácia Aprilia MIA umožňuje tiež zaznamenávať prejdené trasy a analyzovať dáta získané priamo v aplikácii prostredníctvom georeferenčnej telemetrie.
Tri osobité farebné prevedenia
Aprilia RS 457 je k dispozícii v troch úplne nových grafických prevedeniach. Grafika Racing Stripes majstrovsky kombinuje čiernu, červenú a fialovú, a pripomína tak agresívnu farebnú kombináciu Time Attack superbiku Aprilia RSV4 Factory, rovnako ako farby strojov Aprilia RS-GP, ktoré sa zúčastňujú na majstrovstvách sveta MotoGP. Závodnými prototypmi sú zreteľne inšpirované aj nápisy Aprilia, zvýrazňujúce prednú časť pozdĺž krídeliek umiestnených pod svetlometom a červený lem na ráfiku zadného kolesa.
Ďalšie dve farebné schémy, Prismatic Dark a Opalescent Light, sú tiež mimoriadne výrazné a ladia s červeno lakovanými ráfikmi kolies s početnými športovými detailmi v jasne červenej farbe.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov