Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Blog: Predajom auta sa to len začína

Práca servisov a automechanikov sa za ostatné desaťročia výrazne zmenila. Mechanické práce naďalej existujú, no ťažiskovým pilierom sa stala elektronika a mechatronika. Jednak mechanické komponenty sú dnes už veľmi spoľahlivé, takže objem mechanických prác (odhliadnuc od klampiarskych) klesol, a jednak automobily nabrali obrovské kvantum komfortných, bezpečnostných a asistenčných systémov, ale aj systémov riadenia motora, resp. spracovania výfukových plynov, prevodovky, podvozka...

Z auta, ktoré vás odviezlo z bodu A do bodu B, sa stal jeden z najkomplexnejších strojov, aké kedy človek vyrobil – pokojne by sme ho mohli prirovnať k počítaču na kolesách. Autoservisy sa teda museli vybaviť príslušnými diagnostickými zariadeniami a testermi, prípravkami, nástrojmi…. A servisní technici zasa museli postupne absolvovať množstvo školení zameraných na nové požiadavky.

V ostatných rokoch prebieha ďalšia veľká revolúcia v oblasti autoopravárenstva. Tá súvisí s nástupom elektromobility. Aj pri elektromobiloch totiž platí – alebo by aspoň malo platiť – obchodnícke pravidlo: „predajom auta sa to len začína“. My sme sa boli pozrieť na to, ako si s touto úlohou poradila značka Škoda a pripravili sme minisériu článkov zameraných na opravu elektromobilov a vysokonapäťového akumulátora. V školiacom stredisku pre predajcov, technikov a servisných technikov nám zástupcovia značky prezentovali nové servisné technológie,  nové požiadavky na servisy, nové požiadavky na servisných technikov, naznačili budúcnosť autoservisov a čo-to prezradili aj zo zákulisia logistiky. Napríklad to, že každý autorizovaný servis Škoda prijme elektromobil do opravy, ale len niektoré z nich sú oprávnené robiť zásahy do samotného vysokonapäťového akumulátora. Autá si medzi sebou pretransferujú jednotlivé servisy a zákazník reálne ani netuší, kde mu auto opravili. Alebo to, že každý autorizovaný servis Škoda musí mať vytvorenú tzv. karanténnu zónu pre vozidlá s podozrením na poškodenie vysokonapäťového akumulátora, teda autá s rizikom požiaru.

Hoci mnohí strašili, že s elektromobilmi klesne objem autoopravárenských prác, o budúcnosť tohto remesla sa nemusíme obávať. Aj elektromobily budú potrebovať starostlivosť – nielen o vysokonapäťovú časť, teda o akumulátor, elektromotor, nabíjaciu sústavu, kabeláž, ale aj ostatné systémy – a na cestách ešte dlhé roky ostanú autá s benzínovými a dieselovými motormi… A ešte je otázne, či sa to všetko nakoniec neotočí. Tak či onak, predajom auta sa to celé iba začína a autá (či už elektrické, benzínové, dieselové, plynové, vodíkové, hybridné alebo plug-in hybridné) vždy budú potrebovať servis a opravu.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov