Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Dacia Sandriders ide do Dakaru s najvyššími cieľmi.

Dacia dnes predstavila svoj tím a auto na Dakar 2025, s ktorým má najvyššie ambície – zvíťaziť.

To, že sa Dacia zúčastní budúcoročného Dakaru automobilka oznámila už vlani v lete. Vtedy šlo o „first announcement“, teda o prvé oznámenie, avšak už vtedy Denis Le Vot, generálny riaditeľ automobilky Dacia prezradil, že vo svojom tíme bude mať dve obrovské esá – Sébastiena Loeba, 9 násobného šampióna WRC, a Cristinu Gutierrez Herrero, ktorá má na konte už osem účastí na Dakare a po Jutte Kleinschmidt je druhou ženou, ktorá vyhrala na Dakare. Dnes sme sa dozvedeli meno tretieho pilota, bude ním Nasser Al-Attiyah, ktorý si s Dakarom taktiež „tyká“. Veď na nej bol už 20 krát, z toho raz došiel na 3. mieste, 5 krát na druhom a 5 účastí premenil na víťazstvo. Zostava je to teda absolútne hviezdna, čo len potvrdzuje, že tím Dacia Sandriders má ambície zvíťaziť.

Auto postavené pre pilotov

Tím bude pretekať pod názvom Dacia Sandriders a predstavitelia automobilky, resp. tímu nám čo-to prezradili aj o samotnom aute. Mimochodom, Sébastien Loeb už nejaký ten piatok zarezáva v tíme a aktívne pomáha pri vývoji vozidla. Ako nám David Durand, zodpovedný za vývoj vozidla prezradil, ide o celkom nové auto postavené na rúrkovom ráme, nie o prerábku existujúceho modelu. Samotné auto bolo stavané zvnútra smerom von a to na základe konkrétnych požiadaviek a potrieb pretekárov. Preto ponúka pretekárky špeciál Dacie neobvykle veľa miesta v kabíne. Mimochodom, auto má na šírku takmer 2,3 metra, takže v bežnej premávke by ste s ním mali zrejme menšie problémy. Jednou z kľúčových požiadaviek jazdcov bol výhľad z auta, piloti totiž musia mať v pieskových dunách čo najširší zorný uhol. Sedadlá Sabeltsú čalúnené špeciálnou antibakteriálnou látkou, ktorá sama o sebe reguluje vlhkosť. Výsledkom komunikácie s jazdcami je aj modulárna prístrojová doska, ktorá umožňuje meniť polohu rôznych prístrojov a ovládačov tak, aby každý pilot mal auto čo najlepšie nakonfigurované pre svoje potreby a zvyky. Veľmi dôležité je, že náradie a všetky náhradné diely sú ľahko prístupné a rovnako aj rezervné koleso je na ľahko dostupnom mieste, navyše uchytené jedinou sponou. Tým sa šetrí čas na prípadné opravy. Zaujímavosťou je magnetická doska, ktorá zamedzí tomu, aby sa skrutky od kolesa stratili v piesku. To je veľmi častou príčinou zbytočného zdržiavania sa pri výmene kolesa, resp. opravách auta a z toho vyplývajúcej nervozity posádky. Technickou zaujímavosťou je strecha s antiinfračervenými pigmentami v karbóne, ktoré znižujú prehrievanie kabíny. Táto technológia je predmetom patentovej ochrany. Konštruktéri sa a naďalej sústreďujú na dosiahnutie čo najnižšej hmotnosti a samozrejme, tiež na dosiahnutie čo najlepšieho rozloženia hmotnosti. Už teraz má auto o 15 kg menej ako mal prvý testovací prototyp. Konštruktéri použili ľahší rúrkový rám, použili karbón aj na tých miestach karosérie, kde pôvodne nebol, odstránili všetky „dekoratívne“ prvky a optimalizovali motor. Zároveň sa v rámci rozloženia hmotnosti zvýšilo zaťaženie prednej nápravy. To zabezpečuje lepšiu ovládateľnosť auta. Pri tvarovaní karosérie sa brala do ohľadu aj aerodynamika – a to nielen z pohľadu stability, ale aj z pohľadu chladenia. V porovnaní s prvým prototypom má súčasná verzia auta o 10 % menší aerodynamický odpor a až o 40 % menšie nadľahčovanie náprav. Mimochodom 17-palcové kolesá so špeciálnymi pneumatikami BF Goodrich majú zdvih až 350 mm. Auto ako také má dĺžku, šírku a výšku 4 140 mm, 2 290 mm a 1 810 mm, rázvor osí náprav je rovných 3 000 mm.

Pôjdu na syntetické palivo

Na pohon bude slúžiť trojlitrový dvakrát preplňovaný šesťvalec do V s pôvodom od Nissanu, ktorý však bude jazdiť na syntetické palivo. Pre Daciu bude vlastne Dakar akýmsi laboratóriom pre syntetické palivo. Polovičku predaja Dacie totiž dnes tvoria autá s LPG a syntetické palivá sú ďalším krokom smerom k znižovaniu environmentálnej stopy automobilky. Podľa Philipa Dunabina, technického riaditeľa tímu, je motor technicky identický ako keby spaľoval benzín, iba mapovanie riadiacej jednotky je iné. Motor je uložený vzadu pozdĺžne a poháňa všetky štyri kolesá. Čo sa týka výkonu, je na hranici, ktoré dovoľujú regule FIA pre kategóriu Ultimet T1+, v ktorej bude tím štartovať – teda 265 kW (360 k) pri 5 000 ot.min-1 a 539 Nm pri 4 250 ot.min-1. Prevodovka je šesťstupňová sekvenčná.

Prvé ostré nasadenie tímu uvidíme na Rallye du Maroc 2024, ktoré sa pôjde už 5. až 11. októbra. Držíme palce! Nech sa na Dakar 2025 podarí doladiť všetko potrebné a nech zvíťazí najlepší!

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov