Porovnanie: Peugeot 408 a Citroën C5 X – Similaire mais différent
Peugeot 408 a Citroën C5 X sú rozmerovo podobné modely, no charakterovo sa líšia.
Foto: Marek PAUCO
Hoci sa obe autá v našej redakčnej garáži stretli v rovnaký čas, pôvodne sme ich ani nemali v pláne vzájomne porovnávať. Najmä z toho dôvodu, že zatiaľ čo testovaný Peugeot poháňal klasický litrový trojvalec spaľujúci benzín bez pomoci elektromotorov, Citroën sa v teste chválil sofistikovanou plug-in hybridnou technológiou. Keď sme však autá postavili vedľa seba, ukázalo sa, že majú takmer rovnaké rozmery. Peugeot má totiž len o 2 milimetre dlhší rázvor osí kolies a Citroën je zas celkovo o necelé 2 centimetre dlhší. Rozdiel v šírke voľným okom sotva postrehnete, tabuľky hovoria o 33 milimetroch v prospech Peugeotu. Citroën je napokon len o zanedbateľné 2 milimetre vyšší. Okrem rozmerov karosérií a francúzskeho pasu majú tieto dva modely ešte niečo spoločné, pri oboch sa cenníková cena začína na sume 33 990 eur. V prípade plug-in hybridnej verzie je cenníková „cena od“ pri Peugeote o 500 eur vyššia ako pri Citroëne. Ak teda v porovnaní oboch áut vynecháme pohonné ústrojenstvo, má ich duel zmysel.
Elegancia vs dravosť
Už krátky pohľad na obidve autá stačí na to, aby ste si všimli, že aj tvar ich karosérií je podobný. Zaujímavosťou pritom ostáva, že sa nedá presne určiť, či sú to modely z radu crossoverov, kombíkov, liftbackov alebo dokonca sedanov. Akoby obaja Francúzi kombinovali to najlepšie zo všetkých spomínaných kategórií. A hoci majú podobnú stavbu tela, dizajnovo sú výrazne odlišné.
Citroën C5 X je viac elegán, ktorý si potrpí na solídny prvý dojem a snaží sa vzbudzovať pocit vyššieho štandardu. Veľmi sa nám páčil najmä svetelný podpis jeho predných aj zadných svetiel, tak trochu vychádzajúci už z ich tvaru. Ako keby ste znak Citroënu rozdelili na dve polovice a každú otočili o 90 stupňov. Nevšedné, no zároveň harmonické a pekne to spolu ladí. Upútať vás môže tiež optická robustnosť modelu C5 X, veľké kolesá aj svetlá výška na úrovni 194 milimetrov. Peugeot 408 je iný. Je dravý, dynamický a zdravo drzý. Nepotrpí si na uhladenosť, no aj tak sa mu darí pôsobiť takmer až prémiovým dojmom.
Omnoho viac mu pristanú výrazné farby, či už modro-zelená alebo vínovočervená metalíza. So svetlou výškou podvozka 188 milimetrov je o niečo bližšie k zemi a aj to zaiste prispieva k jeho športovej identite. Aj v prípade modelu 408 môžeme hovoriť o zaujímavom tvare svetiel, vzadu dokonca s 3D efektom. Pri priamom porovnaní sa ukázal jeden pozoruhodný detail. Peugeot má výrazne dlhšie zadné dvere, ale nedá sa povedať, že by sa do Citroënu nastupovalo menej komfortne. Je to trochu aj vec funkčnosti, no z reálnej skúsenosti ide viac o dizajnovú zaujímavosť.
Klasika vs i-Cockpit
Musí sa nechať, že interiér Peugeotu v človeku vyvolá oveľa väčší prvotný wau efekt než radosť v skutočnom každodennom živote. Môže za to najmä jedinečná architektúra s malým volantom, vysoko položeným digitálnym kokpitom, ale aj smerom na vodiča vytočenou stredovou obrazovkou. Peugeot s týmto nápadom prišiel už pred 10 rokmi a odvtedy jednotlivé prvky len mierne inovuje.
Pozitívne je, že v 408-čke nešetrili na kvalite materiálov ani na športovo tvarovaných sedadlách. Novinku s názvom i-Toggles vyslovene chválime. Ide o kombináciu centrálneho displeja s dotykovou lištou pod ním. Na lište sú totiž veľké ikony, ktoré sa dajú pohodlne trafiť aj za jazdy a navyše si výber skratiek môžete prispôsobiť vlastným potrebám. Z pohľadu ergonómie je to teda krok vpred, aj keď samotný i-Cockpit asi nikdy nebudeme považovať za ergonomicky dobré riešenie. Už neraz sme spomínali, že je ťažké nájsť si za volantom ideálnu polohu, nastupovanie a vystupovanie tiež nie je úplne najpohodlnejšie. Ale sú ľudia, ktorým toto riešenie interiéru vyhovuje, možno patríte medzi nich.
My sme sa komfortnejšie cítili v Citroëne, kde sme si rýchlejšie našli ideálnu polohu. Sedadlá síce nemajú také výrazne bočné vedenie, zato volant má „správnu“ veľkosť aj tvar a klimatizácia sa opäť ovláda cez klasické tlačidlá, hurá! Kritizovať by sme mohli úzku škálu zobrazovania údajov na digitálnej prístrojovke či infotainment, no celkovo nám Citroën vyhovoval v rámci interiéru o niečo viac. Výhodou tiež môže byť, že C5 X má v oboch verziách (s trojvalcom aj ako PHEV) o málinko objemnejší batožinový priestor.
Komfort vs hravosť
Poslednou disciplínou, v ktorej sme autá porovnávali, bolo ich správanie počas jazdy, a teda jazdné vlastnosti vrátane naladenia podvozkov. V tomto smere ide o absolútne odlišné autá. Zatiaľ čo Citroën je zameraný na komfort, Peugeot je skôr športový. C5 X sa vyznačuje mäkkým podvozkom, brutálne dobre žehlí nerovnosti a aj na horších cestách sa cítite ako na obláčiku. Skutočne, ten pocit je skoro ako v luxusných limuzínach prémiových značiek.
Rýchla jazda a prudké zmeny smeru mu však nerobia príliš dobre. Auto je na podvozku mäkké, karoséria sa výraznejšie nakláňa a vodič má pocit miernej nestability. Je to daň za extra pohodlnú jazdu pri bežných podmienkach a eliminovať sa dá iba aktiváciou športového režimu, keď sú tlmiče tuhšie. Peugeot je na podvozku citeľne tvrdší, výraznejšie eliminuje náklony karosérie a láka aj k ostrejšej jazde. Nie je síce až taký komfortný ako Citroën, ale ani žiaden kostitras. Jazdné vlastnosti 408-čky by sa dali označiť za príjemne vyvážané.
Záver
Keďže testované autá mali diametrálne odlišné pohonné jednotky, nemohli sme ich plnohodnotne porovnávať, a teda nebudeme ani vynášať finálny verdikt. Skončiť môžeme konštatovaním, že oba modely sú originálne, majú svojský charakter a v princípe cielia na odlišnú skupinu vodičov, hoci sú si na prvý pohľad veľmi podobné.
Peugeot 408 1,2 PureTech 130k EAT8 GT
+ atraktívny dizajn
+ ovládacia lišta i-Toggles
– slabá ponuka motorov vzhľadom na potenciál podvozka
– ergonómia interiéru i-Cockpit
Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 Shine
+ komfortné jazdné vlastnosti
+ klasická koncepcia interiéru
– náklony karosérie, pocit nestability
– chýba mu pohon 4×4, ale ten nemá ani Peugeot
Peugeot 408 1,2 PureTech 130k EAT8 GT |
Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 Shine |
|
Cena základ/verzia/test [€] | 33 990/38 690/40 205 | 33 990/37 990/45 200 |
Záruka | 4 roky alebo 80 000 km | 4 roky alebo 60 000 km |
Motor | R3/12V | R4/16V + PHEV |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] | 96 (130)/5 500 | 132(181)/6 000 |
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] | 230/1 750 | 250/1 750 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 10,4 | 7,8 |
Max. rýchlosť [km/h] | 210 | 233 |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] | 6,0-6,1 / 6,8 | 1,¾,7 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 4 687/1 848/1 478 | 4 805/1 815/1 485 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 787 | 2 785 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 1 512/408 | n.ú. |
Konektivita a batožinový priestor
230 V – nie AUX – nie USB-A – nie USB-C – 3× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 10 Batožinový priestor: 536 dm3
|
Konektivita a batožinový priestor
230 V – nie AUX – nie USB-A – nie USB-C – 4× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 12 Batožinový priestor: 485 dm3
|
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov