Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Prvá jazda: Renault Espace – Obrovský vnútorný priestor, variabilita a viac ako 200 patentov

Prvá generácia Renaultu Espace sa na trhu objavila v roku 1984 a v tom čase bola revolúciou. V rámci Európy bola totiž jednou z prvých MPV vôbec. Priniesla dovtedy nebývalý vnútorný priestor s veľkým presklením, sedem miest a modularitu. Od tých čias Renault predal viac ako 1,3 milióna modelov Espace a aktuálne sa u dílerov objavujú prvé kusy šiestej generácie.

Už piata tak trocha načrela do vôd SUV a šiesta sa už na plné pľúca hlási k SUV. Môžeme o tom polemizovať, či sa vám táto zmena páči alebo nie, ale objektívne musíte dať za pravdu inžinierom Renaultu, pretože tá zmena je nanajvýš logická. Autá kategórie MPV sú totiž na okraji záujmu ľudí a už ich vyrába len hŕstka automobiliek. Naopak kategória SUV neutíchajúc rastie. Nový Renault Espace tak, vďaka prerodu na SUV, osloví oveľa širšiu skupinu potenciálnych zákazníkov. A nebude to iba tým prechodom k SUV. Vyzerá totiž dobre, ponúka veľkorysý vnútorný priestor a variabilitu a po regionálnych zoznamovacích jazdách v okolí Brna vám môžem povedať, že aj jazdí dobre.

Spoločná platforma

Nový Espace je postavený na modulárnej platforme CMF-CD vyvinutej v spolupráci s Nissanom a Mitsubishi, a ktorú využíva napríklad aj Renault Austral. Vonkajšími rozmermi je menší ako predošlá generácia – o 153 mm na dĺžku, o 43 mm na šírku, o 32 mm na výšku a aj rázvor osí náprav je kratší o 146 mm. Je teda „spratnejší, čo sa vám hodí v garáži, v parkovacích boxoch, ale aj v uliciach. Aby som uzavrel vonkajšie rozmery, svetlá výška je s 20-palcovými kolesami 180 mm. Vnútornými rozmermi však Espace ostáva naďalej veľkorysý, na dĺžku dokonca ponúka viac miesta ako predošlá generácia. Pasažieri v druhom rade majú v závislosti od posunutia sedadiel na nohy až 321 mm a pasažieri v treťom rade 128. Mimochodom, posuv sedadiel v druhom rade je až 220 mm. V päťmiestnej verzii má kufor v závislosti od posunutia sedadiel v druhom rade 581 – 777 dm3 a po sklopení operadiel až 1 818 dm3, v sedemmiestnej verzii máte za tretím radom sedadiel 159 dm3, po sklopení sedadiel tretieho radu 477 – 677 dm3 – opäť v závislosti od posunutia sedadiel v druhom rade. Veľmi dôležitá informácia: päťmiestnu verziu Renaultu Espace dostanete za rovnaké peniaze ako sedemmiestnu. Inými slovami: sedemmiestna verzia nie je o nič drahšia ako päťmiestna. Keď sme pri objemoch, úložné priestory majú dohromady 39 litrov, z toho polovica je vpredu. Na moje prekvapenie, namiesto šuflíka, na ktorý som si pri Renaultoch už zvykol, je pred spolujazdcom klasická výklopná schránka.

Posed za volantom je veľmi príjemný. Pred vodičom je 12,3-palcový digitálny prístrojový štít, uprostred je 12-palcový dotykový displej so systémom Renault OpenR Link a v závislosti od výbavy máte aj 9,3-palcový  head-up displej. Ako názov naznačuje, multimediálny systém je otvorený a aktuálne si môžete nainštalovať 50 rôznych aplikácií. Pravda, nie všetky fungujú na Slovensku, no esenciálne ako je Waze, Spotify, Amazon Music, či webový bowser Vivaldi áno. Zaujímavé je, že na jednom displeji si môžete zobraziť navigáciu Waze, na druhom googlovskú navigáciu samotného auta. Aký má zmysel zobrazovať dve navigácie naraz? Waze vás upozorní na radary, policajné kontroly atď. v reálnom čase, ale v tuneloch, meste s vysokými budovami a pod. môže stratiť signál. A presne tam vám pomôže navigácia z auta, pretože ona využíva aj jazdné údaje auta, takže keď stratí signál, na základe rýchlosti, natočenia kolies atď. si dopočíta kde sa auto nachádza.

Bezstarostná jazda

Auto bez kvanta bezpečnostných a asistenčných systémov už nie je auto. Nový Espace má v rámci komplexného balíka ADAS až 32 asistenčných systémov zoradených do troch skupín – bezpečnosť, jazda a parkovanie. Active Driver Assist poskytuje autonómnu jazdu druhej úrovne – adaptívny tempomat ACC udržuje nastavenú rýchlosť, resp. odstup od auta pred vami, pritom pracuje s geolokačnými údajmi a špecifickými mapami, s kamerou, ktorá číta dopravné značky a systém LKA zároveň vedie auto v strede jazdného pruhu. Samozrejmosťou je varovanie na všetky možné kolízie s aktívnym zásahom na zabránenie kolízie. Nechýba 360-stupňový kamerový systém s možnosťou priblíženia jednotlivých oblastí.

Viac ako 200 patentov

Na pohon slúži jediná alternatíva – full hybrid, o ktorom sme vďaka Laurentovi Baville, šéfinžinierovi vývoja hybridných pohonov v Renaulte, dozvedeli skutočne veľa zaujímavých informácií.   A pozor, nie na diaľku cez online spojenie, ale priamo na mieste – vo vinárstve Sonberk, kde sme mali produktovú prezentáciu nového Renaultu Espace. Skrátim to a poviem iba to, čo je pre vás najdôležitejšie, resp. čo by vás mohlo zaujímať. Systémový výkon je 147 kW (200 k), resp. 410 Nm a tie parametre aj cítiť, nie sú zabité ekológiou. To viem z testovacích jázd. V zmiešanom režime WLTP deklaruje Renault priemer 4,7 l/100 km, čo je na veľkosť auta a komfort paráda. Celý systém stojí na celkom novom 1,2-litrovom trojvalcovom benzínovom motore s preplňovaním a priamym vstrekovaním benzínu, ktorý pracuje v Millerovom cykle a v optimálnej pracovnej oblasti má účinnosť až 41 %, čo je na benzínový motor extra dobrá hodnota. Tam práve pramení nízka spotreba. Benzínový motor vyvinie 96 kW (130 k), resp. 205 Nm. Dopĺňa ho elektromotor s 50 kW (68 k), resp. 205 Nm, vysokonapäťový štartér generátor HSG s výkonom 25 kW (34 k) a 400 voltový lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 2 kWh.

Zaujímavosťou motora je, že má turbodúchadlo s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek turbíny VGT, recirkuláciu výfukových plynov EGR (jedno aj druhé sú pre benzínový motor neobvyklé prvky) a jeho prirodzene nevyvážený chod upokojujú vyvažovací hriadeľ a dvojhmotový zotrvačník. Zaujímavosťou akumulátora zasa je, že dokáže rekuperovať výkonom 75 kW, čo je na pomery hybridov veľa a vďaka čomu sa dokáže rýchlo nabiť. Ešte zaujímavejšie je, na čo to vlastne využíva. Hybridný systém v Renaulte Espace totiž funguje prediktívne. Na základe mapových a topografických podkladov sleduje cestu 7 kilometrov dopredu, vie kde sa práve nachádza a kam mieri a napríklad pred vjazdom do obcí nútene dobije akumulátor, aby podľa možností auto prešlo obec na elektrickú energiu s vypnutým benzínovým motorom. Šikovné, a funguje to. Dobrý nápad!

Ďalšia zaujímavosť hybridného pohonu je, že elektromotor má dva prevodové stupne, benzínový motor štyri, ale spojku nemá. Namiesto spojky sa auto vždy rozbieha na elektrický pohon a benzínový motor sa pripojí až keď auto dosiahlo určitú rýchlosť. Ani jedna z prevodoviek nemá synchronizačné spojky, o vyrovnávanie otáčok počas radenia sa stará práve štartér-generátor HSG. Čo sa týka prevodoviek, podobnú koncepciu majú Renault Captur, Arkana či Clio, ale oni fungujú ešte so starým hybridným systémom s 1,6-litrovým atmosférickým štvorvalcom, slabšími elektromotormi a slabšou baterkou.

Samotný hybridný systém poskytuje 6 jazdných režimov (o jeden viac ako starší systém) a 15 možných kombinácií prevodov.

A ešte jedna zaujímavosť k hybridnému pohonu na záver: Renault má k tomuto systému zaregistrovaných viac ako 200 patentov a mnohé riešenia majú svoj pôvod skutočne v F1-ke. Za všetky spomeniem prevodovku bez synchronizačných spojok.

S 4Controlom jazdí ako boh  

Mimochodom, nový Espace je oproti predošlej generácii o 215 kg ľahší – 43 kg ušetrila nová platforma, 84 kg rozmery, 38 kg samotná karoséria a 50 kg pohonné ústrojenstvo. A  je to cítiť na jazdných vlastnostiach. Nový Espace ide do zákrut oveľa ochotnejšie a v zákrutách ani vo výjazdoch z nich nemá takú veľkú zotrvačnosť ako mala predošlá generácia. Verte mi, viem o čom hovorím, 5. generáciu Espace sme onoho času mali v redakcii na dlhodobý test, najazdil som s ním „mrte“ kilometrov a bol som s ním aj na ikonickom horskom priechode Grossglocknerhochalpenstrasse. Piata generácia jazdila parádne, ale šiesta je voči nej iná liga. K tomu samozrejme, nemalo mierou prispieva aj pevnejšie naladenie podvozka.

Ja som počas zoznamovacích jázd skúšal verziu vo výbave Esprit Alpine a ten už má natáčanie zadných kolies 4Control Advanced, s ktorým sú zákruty doslova zážitkom. Navyše, cez menu si viete nastaviť intenzitu natáčania zadných kolies vo viacerých krokoch a napríklad pri športovej jazde po serpentínach si môžete užívať agilnejšie natáčanie zadných kolies. V tej súvislosti ma nemilo prekvapila informácia, že základná verzia Techno má vzadu „obyčajnú“ vlečenú nápravu. Multilink majú iba verzie s 4Controlom, teda verzie vo výbave Esprit Alpine a Iconic. Na škodu veci aj to, že s 4Controlom idú ruka v rukáve 20-palcové disky kolies. Menšie 19-palcové vám Renault k autu s 4Controlom oficiálne nedá.

Renault Espace: Revolucionár s rovnakou DNA (prvá jazda)

39 900 až 44 700

Ako z textu vyplynulo, nový Renault Espace je dostupný s jedným pohonom a troma stupňami výbavy. Za základnú verziu Techno zaplatíte 39 900 eur, za strednú, resp. skôr by som povedal športovo orientovanú Esprit Alpine 42 700 eur a za hierarchicky najvyšší stupeň Iconic 44 700 eur.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov