Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Elektromobilita: Nejak sa nám to komplikuje

Keď si kúpite elektromobil, budete mať množstvo výhod. Alebo nie?

Nedávno sa ku mne dostali dve zaujímavé správy, obe sa týkali elektromobilov a obe boli negatívne. Najskôr som si prečítal, že v Holandsku, Nemecku, Belgicku a dokonca aj v Českej republike obmedzujú parkovanie elektrických a plug-in hybridných automobilov v podzemných garážach. Majú totiž obavu z možného požiaru, ktorý by mohol znamenať katastrofu pre celú budovu. Batériových elektrických vozidiel sa boja najmä preto, že ani profesionálni hasiči si s nimi v prípade vzplanutia zatiaľ stále nevedia dať rady. Niektoré spoločenstvá vlastníkov bytov si už v Holandsku odhlasovali zákaz vjazdu elektrických áut do podzemných garáží svojich bytoviek a to nechcem vidieť, čo sa stane v prípade, že podobne zareagujú aj nákupné centrá.

Druhou správou je, že súčasné parkovacie domy mnohokrát nie sú konštrukčne prispôsobené na parkovanie elektrických áut. Britskí experti varujú, že elektromobily majú v priemere aj dvojnásobne vyššiu hmotnosť oproti klasickým autám so spaľovacími motormi. Ak sa teda parkovací dom zaplní výhradne elektromobilmi, budova musí uniesť dvojnásobnú záťaž, ako keď tam parkovali bežné autá. Statik dá zrejme v takom prípade ruky od zodpovednosti preč. A kto bude niesť vinu, ak sa náhodou pod príliš veľkou váhou prepadne poschodie? Zakážu elektromobilom vjazd aj do parkovacích domov? Alebo ich tam budú púšťať len v obmedzenom množstve? No, nejak sa nám to celé komplikuje, vážení. A rok 2035 sa blíži!

Diskusia 7
  1. Tomáš Blaho Používateľ hovorí

    Zaujimava uvaha. Akurat ze co ak sa garaze zaplnia samými ťažkými SUV..? Moment, to vlastne uz teraz su… hmm. Mam sam elektro auto. “Strasne tazke” (1500kg)…

    Druha vec. Ak zacne horiet benzínové auto v garáži, tiez by to nevedeli uhasit (priklad: parkovaci dom Bajkalská). A preto v garazach byva SHZ (samocinne hasiace zariadenie)

    1. Tomáš Používateľ hovorí

      …este doplnim k statike: pakrovacia plocha zvacsa 2.5*5m = 12.5m2 auto 3500kg
      To je 280kg/m2 len pre zaujimavost, byty sa dimenzuju na 250kg/m2 garaze na 350kg-500kg/2 (a to aj ulicky, ktore tvoria casto tretinu az polovicu plochy podlazia… statika fakt nie je problem…

  2. Rado Používateľ hovorí

    Cela tzv. elektromobilita, je jedna nebetycna blbost. Ide len a len o obmedzovanie ludskej mobility v mene oblbnutia sveta Greendealom. Na silny nastup elektroaut nieje infrastruktura nabijaciek, su neskutocne drahe, absolutne neekologicke, kedze vyroba baterii je omnoho narocnejsia na suroviny a nikto ich nevie likvidovat. Ale na tom mnoho firiem bohatne a velke mnozstvo darmozracov dokazuje obhajobou opodstatnenost vysky svojho platu.

    1. Tomáš tak Používateľ hovorí

      Si si istý, že to čo máš je naozaj auto?
      Hasiči nevedia uhasiť benzínové vozidlo????
      Už prestaň fetovať kámo, fakt už je toho moc.
      Idú upravovať vodičáky aj zákony, nakoľko veľakrát presahujú 3.5t. , zmena do 4 250 kg.
      Tie garáže boli navrhnuté a dlhodobé zaťaženie do 3 .5t Max, žiaden statik nepovolí tak výrazne zvýšenie na 4.25t. Na to sú normy tabuľky výpočty,..
      LPG vozidla a pod majú zákaz, elektro by som tiež dal okamžite, sú nebezpečnejšie.

    2. Xxxyyy Používateľ hovorí

      Elektromobily sa z vyse 90% nabijaju doma. Stoja v porovnani s rovnako vybavenymi spalovacimi autami asi o 20%viac, ale maju 5-10x nizsie prevadzkove naklady. Verejnych nabijaciek je dostatok, na jednu pripadaju 4 auta. Bateria, az to o 20 rokov pride sz da bez problemov recyklovat, zatial nije co recyklovat v priemyselnom meradle, su to rovnake clanky ako v beznej elektronike. Elektrinu si priblizne 50% ludi vie vyrabat vlastnu a teda im to navysuje mobilitu.

    3. Peter Šuhajda Používateľ hovorí

      Elektromobilita, v takom rozsahu ako to robí EU je veľká hlúposť, a konečne si to začínajú uvedomovať aj v niektorých štátoch. Elektromobilita je dobrá alternatíva k spalovacím a vodíkovým motorom, ale nie ichnáhtada. A to nepíšem o ekológii elektromobility.

  3. Prievan Používateľ hovorí

    Mam elektrické auto a jazdim skoro zadarmo. Som nadseny! Doteraz som jozdil spalovakmi, 1,5 mln km a stacilo. 😊

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov