Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Blog: Parkovanie na chodníkoch – Zakazovať vedia, riešenia neprinášajú

Aj vás hnevajú (radšej by som použil tvrdší význam) progresívne zákazy, ktoré určitej skupine síce zlepšia život, no dovolím si povedať, drvivej väčšine vo veľkých mestách život výrazne skomplikujú?

Vopred sa ospravedlňujem za drsnejší štýl písania…

Áno, chápem, parkovanie na chodníkoch je na niektorých miestach problém. Ale nie všade. Doterajšia úprava, ktorá hovorila o tom, že parkovať sa môže na chodníkoch bezprostredne susediacich s cestou, za predpokladu že ostávalo 1,5 m, bola viac než postačujúca, a dostatočne kompromisná, najmä keď neexistuje rozumná alternatíva k aktuálnemu stavu a spokojnosti občanov a obyvateľov.

Máte pocit, žeby niektoré mesto alebo obec na Slovensku posledné mesiace vymyslela niečo, čo by ľudom, obyvateľom, alebo návštevníkom pomohlo? Reálne? Prakticky žiadna nespravila nič, ale aby som nekrivdil, tak pár parkovísk, resp. miest na státie v dezolátnom stave sa v mojom rodnom meste dáva do poriadku. Čo mi však hlava neberie, tak napr. v Bratislave navyše zabrali miesta, kde sa dalo pohodlne parkovať, a vymysleli si totálne nezmysly, ktoré odôvodňujú bezpečnosťou v blízkosti škôl… Ak neviete o čom hovorím, tak si požičiam tento obrázok. Viac informácii tuYes In My Bratislava | Rýchla cesta k veľkým zmenám. Bratislava zlepší ulice, pomôže si farbou

S nehodovosťou pracujem denno-denne. Vozidlo, ktoré stojí na chodníku za vyššie spomenutých ešte stále platných podmienok, predstavuje len minimálne riziko pri strete vozidlo-chodec resp. vozidlo – nemotorové vozidlo. Problém nastane vtedy, ak vodič nerešpektuje zákon, a parkuje si takpovediac na hulváta, alebo ak sa chodec nepresvedčí, či cez cestu môže cez cestu bezpečne prejsť.

Problematika zákazu parkovania na chodníkoch však nie je taká jednoduchá ako sa zdá.  Ak budú chcieť obce umožniť parkovanie v tých istých lokalitách, jednoducho budú musieť spraviť jednosmerné ulice. Autá zo širokých, nevyužitých chodníkov zmiznú, avšak budú sa produkovať zvýšené emisie, lebo autá najazdia viac a často zbytočné. A tie nezmyselné kilometre sa môžu veľmi rýchlo nazbierať. Nakoľko žijeme v 21. storočí, ja osobne som očakával, že so zmenou v zákone príde aj istá forma informatizácie a inteligentného parkovania. Nuž, asi žijem v utópii…

Riešenie na peniaze

Nebudem zovšeobecňovať, kto za týmito rozhodnutiami stojí. Stačí si pospájať 2+2. Zákaz parkovania na chodníkoch bude nútiť vyberať obce peniažky za parkovanie. Prečo? Lebo bude nutné kresliť čiary a osádzať značky. Myslíte si, že to obce budú robiť zadarmo? Omyl, vytvoria si parkovacie zóny, ktoré ako inak tušíte, zadarmo nebudú. Takže krásny biznis a príjem do obecnej kasičky. Čo ostane bežnému človeku? No nič iné, len platiť.

Vidíte zmysel tohto riešenia?

Rozbité chodníky

Kompetentní argumentujú, že väčšina chodníkov a obrubníkov nebola konštruovaná na záťaž, ktorú spôsobujú vodiči vozidiel. Výsledkom sú podľa polície zničené obrubníky a popraskaný asfalt, ktorý znepríjemňuje chôdzu a výrazne sťažuje pohyb peším, najmä rodičom s kočíkmi alebo ľuďom na vozíčkoch. Chodníky, ktoré ničia ťažké vozidlá, sú zároveň finančnou záťažou pre obce a mestá, ktoré musia do ich rekonštrukcie investovať výrazne viac peňazí. Teoreticky áno, súhlasím s tým, lenže si treba uvedomiť, že drvivá väčšina rozbitých chodníkov je tu ešte od čias “komunistov” a za nového režimu sa na opravu, údržbu a proľudské rozhodnutia kašle. Hlavne, že na cyklo-nezmysly sa peniaze nájdu hneď.

Informácia pre bonzákov

Problematiku parkovania na chodníkov prioritne riešia obecné a mestské polície. Treba preto prioritne volať číslo 159! Mestská polícia údajne na to posilnila sily a prostriedky. Hádajte prečo? No jednoducho preto, aby do obecnej kasičky priniesli ďalšie peniažky.

Prezentované riešenia samospráv

Samozrejme, keď bývate v domoch, zvyčajne máte aj dvor. Riešenie je jednoduché, zaparkujete do dvora. Čo ale samosprávy radia pri parkovaní pri panelákoch?  Vodič by mal využívať všetky mestské verejné parkovacie miesta pri bytových domoch, nemusí zaparkovať najbližšie k svojmu bytu. Na využitie každého parkovacie miesta, kde chýba vyznačenie parkovacích boxov, obce odporúčaju tzv. tatranský štýl parkovania (pravá časť jedného vozidla a pravá časť druhého vozidla k sebe, jeden vodič vojde na parkovacie miesto predom a druhý vojde na parkovacie miesto cúvaním čo najbližšie k sebe). Vytvoria tým jedno, v niektorých prípadoch aj viac parkovacích miest. No dobre, ďakujeme za tipy, a tiež ďakujeme za návody, ako si rýchlejšie nájsť poškodené auto, lebo ako vieme, veľmi veľké percento (polo)vodičov má problém zaparkovať aj do vyhradené boxu. 
Prečo niektoré samosprávy nie tak dávno popredali iným subjektom plochy, ktoré boli vhodné na parkovanie? Lebo jednoducho si dohodli biznis, len aby to nebolo okato z dňa na deň, tak nejaký ten piatok počkali.

Chápem, no nesúhlasím

Chodníky sú pre chodcov a ostatné zákonom vymedzených spravidla zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Chápem to. Lenže samotná drvivá väčšina výmyselníkov týchto zákonov káže vodu, pije víno. Pevne verím, že s blížiacimi voľbami bude tento zákon opäť na pretrase a ustáli sa to tak, ako tomu bolo doteraz, čiže bude aj ovca celá aj vlk sýty.
Takže chodníky budú prázdne, ostanú pravdepodobne rozbité (lebo sa tam parkovalo desiatky rokov), ulice budú jednosmerné, alebo sa bude parkovať proti predpisom, keďže voľná šírka asi neostane… nikomu nič zlého neprajem, ale nejaký ten súdny spor za zlý stav chodníka spojený so zdravotnou ujmou by bol zaujímavý.

Zákaz parkovania na chodníku, alebo keď majú mestá dlhodobo v p …

Čo kuriéri a zásobovanie?

Řidič, ten tvrdej chleba má…. Ako riešiť zásobovanie? Kam zaparkovať na nevyhnutné potrebný čas? Najmä keď cesty lemujú cyklopruhy, koridory, a neviem čo všetko… Zamýšľali sa komponentní aj nad touto skupinou ľudí? Alebo si spomenú až vtedy, keď im kuriér zastaví 150 m od vchodu a odmietne prísť na adresu peši?

Z duše neznášam nápady, ktorých úlohou nie je ľudom pomáhať a žiť lepšie, či komfortnejšie. A toto je jedným z nich… Ps. poprosím, argumenty o MHD, vlakoch, bicykloch si rád vypočujem, ale nie je to riešenie pre každého, kto potrebuje byť mobilný a robí kvantá kilometrov každý deň!

Diskusia 1
  1. Mtj Používateľ hovorí

    Drzost. Kde inde v Európe niečo takéto bolo?!
    Ja si nemám dať kde stan. Tak sa rozložím na chodníku.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov