Mercedes-Benz Triedy E All-Terrain – Všestranná inteligencia v atraktívnom kabáte
So sériovo dodávaným náhonom na všetky kolesá 4MATIC, zvýšenou svetlou výškou vďaka rovnako sériovému vzduchovému pruženiu AIRMATIC a terénnemu jazdnému programu si nová Trieda E kombi All-Terrain so svojimi väčšími kolesami bez námahy poradí s ľahkým terénom, napríklad s poľnými cestami.
Ďalšími praktickými detailmi pri jazdných zážitkoch mimo spevnených ciest sú terénna obrazovka a funkcia Transparentná kapota motora, ktorá je súčasťou 360-stupňovej kamery. Typickým znakom modelu All-Terrain je jeho výrazný vzhľad: medzi terénne dizajnové prvky patria osobitá maska chladiča, špeciálne nárazníky, vysokolesklá pochrómovaná vizuálna ochrana proti podbehnutiu vpredu aj vzadu a obloženie výrezov kolies v matnej tmavosivej farbe. Nová Trieda E All-Terrain slávi svoju svetovú premiéru na výstave IAA v Mníchove a dopĺňa tak rodinu Triedy E. Od prvého kvartálu prichádza k obchodným partnerom predaja.
Pri porovnaní rozmerov modelu All-Terrain s konvenčnou Triedou E kombi sa zväčšila len výška vozidla. Vozidlo má takmer rovnakú dĺžku a meria celkom 4 950 milimetrov. Šírka je 1 904 milimetrov, výška 1 497 milimetrov. Sériový rozmer pneumatík je 235/55 R 18 na diskoch s rozmermi 8 J x 18. Na želanie sú k dispozícii až 20-palcové disky.
V porovnaní so svojím predchodcom je Trieda E All-Terrain širšia o 28 milimetrov. Cestujúci na zadných sedadlách získali vďaka tomu ešte viac miesta: priestor na lakte vzadu dosahuje 1 519 milimetrov. Rázvor sa predĺžil o 22 milimetrov na 2 961 milimetrov. Cestujúci na zadných sedadlách majú vďaka tomu väčšiu rezervu v oblasti kolien a väčší priestor na nohy.
Športová zadná časť skrýva ložnú kapacitu 615 až 1 830 litrov (hybridný model dobíjateľný zo siete: 460 až 1 675 litrov). Operadlá sú rozdelené v pomere 40 : 20 : 40 a v tomto pomere sa aj sklápajú. Sklápanie sa ovláda pomocou dvoch tlačidlových spínačov na ľavej a pravej strane operadla zadného sedadla. Sériovo montované zadné výklopné dvere EASY-PACK sa otvárajú alebo zatvárajú jednoduchým stlačením tlačidla. K dispozícii je viac možností obsluhy: tlačidlom na kľúči zapaľovania, spínačom na dverách vodiča alebo odisťovacím držadlom na zadných výklopných dverách. Krycia roleta aj roleta s oddeľovacou sieťkou (obidve sú súčasťou sériovej výbavy) sú dvojdielne. Obidve rolety sa nachádzajú vo svojej vlastnej kazete.
Dizajnové prvky zamerané na terén
Najnápadnejším znakom výraznej prednej časti vozidla je dvojlamelová maska chladiča s vloženou centrálnou hviezdou a vzorom Mercedes-Benz. Lamely sú vyhotovené v irídiovej striebornej farbe. K robustnému vzhľadu prispieva osobitý predný nárazník, ako aj vizuálna ochrana spodku vo vyhotovení z vysokolesklého chrómu.
Pri pohľade zboku vyniknú obloženia podbehov kolies v matnej tmavosivej farbe, ktoré zdôrazňujú terénny charakter vozidla. To platí aj pre bočné obloženie prahu, ktoré obsahuje vysokolesklú pochrómovanú ozdobnú lištu.
Aj vzadu má All-Terrain nárazník špecifický pre tento model.Je zakončený vizuálnou ochranou spodku vo vyhotovení z vysokolesklého chrómu. Ďalším detailom je robustná vonkajšia ochrana nakladacej hrany so vzhľadom ušľachtilej ocele.
K špeciálnym prvkom interiéru patria športové pedále AMG z ušľachtilej ocele, ako aj podlahové rohože s nápisom All-Terrain.
Vzduchové pruženie na oboch nápraváchv rámci sériovej výbavy
Nová Trieda E All-Terrain je sériovo vybavená podvozkom AIRMATIC so vzduchovým pružením. Reakcia tohto systému prostredníctvom vlnovcov vzduchového pruženia a adaptívnych tlmičov ADS+ je veľmi citlivá. Charakteristika tlmičov je riadená úplne automaticky a pre každé koleso zvlášť, a síce oddelene v rámci ťažného a tlačného stupňa. Sofistikovaná senzorika a algoritmy nastavujú tlmiče v závislosti od povrchu vozovky tak, aby sa napríklad prejazd nerovnosti len jedným kolesom nepreniesol na celú nápravu a do priestoru pre cestujúcich.
Súčasťou systému AIRMATIC je aj regulácia výšky na celom podvozku. Tá udržiava konštantnú svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie vozidla, v prípade potreby však urobí potrebné zmeny. Keď je zapnutý jazdný program KOMFORT, na zníženie odporu vzduchu a tým aj spotreby paliva dochádza od rýchlosti 120 km/h k automatickému zníženiu výšky vozidla o 15 milimetrov.
Uvedenie na trh
Jeden dieselový, jeden benzínový variant a jeden variant s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete – záujemcovia o model All-Terrain majú hneď od začiatku predaja na výber z rôznych koncepcií pohonu. V prípade spaľovacích motorov ide o štvor- a šesťvalcové agregáty z aktuálnej rodiny modulárnych motorov Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines).
Vznetové ako aj zážihové motory majú popri preplňovaní turbodúchadlom aj inteligentnú podporu integrovaným štartovacím generátorom (ISG). Sú to teda modely s mierne hybridným pohonom. Vďaka novému akumulátoru sa dosiahlo zvýšenie výkonu elektromotora z 15 na 17 kW a nárast krútiaceho momentu na 205 Nm.
Čisto elektrický hnací výkon 95 kW (129 k) a čisto elektrický dojazd vyše 100 km (WLTP) umožnia, aby vodič hybridu dobíjateľného zo siete v mnohých prípadoch jazdil čisto na elektrický pohon bez využitia spaľovacieho motora. A to dokonca aj v terénnom režime mimo spevnených ciest. Vysoká hustota výkonu hybridnej hnacej hlavy sa dosahuje pomocou synchrónneho motora s vnútorným rotorom a permanentnými magnetmi. Maximálny krútiaci moment elektrického stroja na úrovni 440 Nm je k dispozícii od prvej otáčky motora a stará sa o vysokú agilnosť pri rozjazde a dynamické jazdné vlastnosti. Plný elektrický výkon je k dispozícii do rýchlosti 140 km/h, následne je jemne regulovaný. Technicky vyspelým prvkom je inteligentný elektromechanický posilňovač bŕzd. Ten zabezpečuje, že brzdový systém maximálne efektívne kombinuje elektrickú rekuperáciu s hydraulickou brzdou.
E 220 d 4MATIC | E 450 4MATIC | E 300 de 4MATIC | ||
Zdvihový objem | cm³ | 1 993 | 2 999 | 1 993 |
Menovitý výkon, spaľovací motor | kW/k | 145/197 | 280/381 | 145/197 |
pri | ot./min | 3 600 | 5 800 – 6 100 | 5 000 |
Príd. elektr. výkon (mierny hybrid) | kW/k | 17/23 | 17/23 | – |
Menovitý výkon, elektromotor (hybridný pohon dobíjateľný zo siete) | kW/k | – | – | 95/129 |
Menovitý krútiaci moment, spaľovací motor | Nm | 440 | 500 | 440 |
Príd. elektr. krútiaci moment (mierny hybrid) | Nm | 205 | 205 | – |
Menovitý krútiaci moment, elektromotor (hybridný pohon dobíjateľný zo siete) | Nm | – | – | 440 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 8,1 | 4,7 | 6,9 |
Systémový výkon | kW | – | – | 230 |
Systémový krútiaci moment | Nm | – | – | 700 |
Kapacita energie vysokovoltového akumulátora (inštalovaná/využiteľná) | kWh | – | – | 25,4/19,5 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 220 | 250 | 213 |
Kombinovaná spotreba paliva, vážená (WLTP) | l/100 km | 6,0 – 5,3 | 8,7 – 7,9 | 0,9 – 0,6 |
Kombinovaná spotreba elektriny, vážená (WLTP)[1] | kWh/ 100 km |
– | – | 25,1 – 22,9 |
Kombinované emisie CO2, vážené (WLTP)1 | g/km | 157 – 139 | 198 – 180 | 22 – 17 |
Elektrický dojazd (EAER mesto, WLTP)1 | km | – | – | 85 – 102 |
Superobrazovka MBUX ako vrchol dizajnu interiéru
Prístrojová doska dotvára digitálny zážitok v interiéri. Ak je Trieda E All-Terrain vybavená voliteľne dodávanou obrazovkou pre spolujazdca, veľká sklenená plocha superobrazovky MBUX siaha až po centrálny displej. V zornom poli vodiča sa nachádza vizuálne oddelený displej vodiča. Modely bez displeja spolujazdca majú veľký ozdobný prvok, ktorý siaha až po stred. Vizuálne oddelený centrálny displej pôsobí dojmom, akoby sa vznášal nad konkávnym povrchom ozdobného prvku.
Pri jazde s novou Triedou E All-Terrain so zapnutým terénnym programom sa na displeji vodiča aj na centrálnom displeji zobrazí terénna obrazovka s prehľadnými informáciami, možnosťami ovládania a funkciami. V kombinácii s 360-stupňovou kamerou pomáha vodičovi v teréne aj funkcia Transparentná kapota motora: na centrálnom displeji sa objaví virtuálny pohľad pod prednú časť vozidla. Vodič tak dokáže lepšie a skôr rozpoznať rôzne prekážky, napríklad veľké kamene alebo hlboké výmole na ceste.
Cez prednú časť prístrojovej dosky prechádza svetelný pás aktívneho náladového osvetlenia. Ten vedie veľkým oblúkom od čelného skla okolo stĺpikov A smerom k dverám. Takto vzniká veľkorysý pocit z priestoru. Zdanlivo vznášajúci sa ovládací ostrovček v hornej časti obložení dverí korešponduje so vzhľadom sklenených plôch obrazoviek.
Stredová konzola je navrhnutá ako homogénne teleso a v priamej línii nadväzuje na dolnú časť prístrojovej dosky. V prednej časti je do trojrozmerne tvarovaného ozdobného prvku integrovaný odkladací priestor s vekom a držiakmi na poháre. V zadnej časti stredovej konzoly sa nachádza mäkko čalúnená lakťová opierka.
Stredový diel obloženia dverí s konkávnym oblúkom plynulo prechádza do lakťovej opierky. Jej predná časť je vyhotovená ako high-tech kovový prvok. Ten slúži ako držadlo a priťahovacia rukoväť dverí a obsahuje prepínače na ovládanie okien. Ďalším atraktívnym prvkom je vznášajúci sa ostrovček s kľučkou dverí a prvkami na ovládanie funkcií sedadla.
Obrysy sedacej plochy a operadla elegantne prechádzajú z vnútornej strany ku kraju a vďaka vrstvenej konštrukcii sa akoby vznášajú nad základným telesom sedadla. Zvislé preštepovanie nadväzuje na vonkajší obrys a smerom hore sa otvára do šírky.
Pôsobivý, pohlcujúci zážitok zo zábavy
Hudbu, hry aj streamovaný obsah možno vo vozidle Triedy E All-Terrain vnímať takmer všetkými zmyslami[2]. Trieda E je vďaka digitálnym inováciám v interiéri inteligentnejšia a dosahuje nový rozmer personalizácie a interakcie. Architektúra elektroniky je zároveň viac založená na softvéri a menej na hardvéri.
Výpočtové funkcie doposiaľ oddelených domén sa uskutočňujú v rámci jedinej výpočtovej jednotky. Obrazovky a infotainment MBUX tak zdieľajú nový, veľmi výkonný centrálny počítač vozidla. Tento typ sieťového prepojenia zvyšuje výkonnosť a rýchlosť dátových tokov.
Pre novú Triedu E All-Terrain bude k dispozícii balík zábavy (Zábava MBUX plus). Ten zahŕňa služby Mercedes me connect a dátový balík od poskytovateľa tretej strany. Komunikačný modul pracuje s prenosovou technológiou 5G. Vďaka štandardu mobilnej telefónnej siete 5G sú možné výrazne vyššie prenosové rýchlosti ako pri štandardoch LTE/UMTS
Digitálny kľúč od vozidla je odteraz k dispozícii pre iPhone a hodinky Apple Watch
Pomocou digitálneho kľúča od vozidla možno Triedu E All-Terrain naštartovať a zamknúť – vodič musí mať pri sebe kompatibilné koncové zariadenie, ktoré je s vozidlom asociované prostredníctvom služieb Mercedes me connect. Možné je aj zdieľanie kľúča: členov rodiny alebo priateľov možno digitálne pozvať na používanie Triedy E All-Terrain. Hlavný používateľ účtu Mercedes me môže pritom udeliť rôzne práva: buď umožní len prístup do vozidla, alebo vydá aj oprávnenie na jazdenie s vozidlom. Vozidlo dokáže rozpoznať viacerých používateľov súčasne, digitálny kľúč od vozidla možno zdieľať až so 16 osobami. Predvýbava pre digitálny kľúč od vozidla je súčasťou komfortného balíka KEYLESS-GO.
Nové aplikácie tretích strán, ako aj selfie kamera a videokamera
Softvéroví experti spoločnosti Mercedes-Benz vyvinuli novú vrstvu kompatibility, ktorá umožňuje inštaláciu aplikácií poskytovateľov tretích strán Pri uvedení Triedy E All-Terrain na trh sú na centrálnom displeji k dispozícii tieto aplikácie: zábavná platforma TikTok, hra Angry Birds, aplikácia na spoluprácu Webex a kancelárska aplikácia Zoom, ako aj prehliadač Vivaldi a podcastová aplikácia Pocket Casts. Navyše na centrálnom displeji a na displeji spolujazdca (na želanie) ponúka zábavný portál ZYNC streamovanie videa, obsah na želanie, interaktívne zážitky, lokálne videoprogramy, šport, spravodajstvo, hry a veľa ďalšieho obsahu prostredníctvom jedného používateľského rozhrania.
Ďalšou novinkou je selfie kamera a videokamera (súčasť mimoriadnej výbavy Superobrazovka MBUX) v hornej časti prístrojovej dosky. Keď vozidlo stojí, vodič sa môže zúčastniť na online konferenciách, napríklad prostredníctvom aplikácie Webex, pričom má k dispozícii videoobraz a môže si zaznamenávať osobné fotografie a videá.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov