Test: Porsche Cayenne e-Hybrid Platinum Edition – Telom aj dušou
Porsche Cayenne e-Hybrid má to povestné „Porsche“ nielen v logu a názve, ale aj v tele a duši.
Principiálne môžeme povedať, že ekológia škrtí autá a platí pravidlo, čím ekologickejšie auto, tým bezzubejšie. Toto pravidlo však obvykle neplatí pri plug-in hybridoch a pri plug-in hybridnom Porsche, ktoré som testoval už vôbec nie. A to som mal tú slabšiu z dvoch plug-in hybridov Porsche Cayenne – verziu e-Hybrid s 340 kW a 700 Nm, nie verziu Turbo S E-Hybrid s 500 kW a 900 Nm.
Stovka by bodla
Plaketa e-hybrid na predných blatníkoch, „viečko nádrže“ aj na druhej strane a brzdiče vo farbe prezrelej limetky, ale inak nič viac nenapovedá o tom, že jazdíte v plug-ine. A vlastne ešte jedna vec – okolo pozorovateľov prefrčíte tíško ako nejaký dravec, ale to len vtedy, keď idete na elektrinu. Akumulátor s využiteľnou kapacitou 14,3 kWh dáva predpoklad dojazdu 41 – 44 km. A to nielen podľa metodiky WLTP, ale ku hranici 40 km sa môžete priblížiť aj reálne. Pre mňa je to však pramálo. Takýto krátky dojazd ma totiž úplne diskvalifikuje z toho, aby som mohol dochádzať do mesta, povybavovať v meste všetko, čo potrebujem a ešte som sa mohol aj vrátiť domov „na jedno nabitie“. Problém je, že keď toho mám viac, tak mi tých cca 40 km nestačí ani na vybavovanie vecí v meste. Pre mňa je zmysluplný dojazd plug-in hybridu niekde na hranici 100 km. To už vyriešim „na elektrinu“ všetko, čo bežne potrebujem – od rána až do večera. Navyše bez toho, aby som sa nejako obmedzoval. A nielen v lete, ale aj chladnejšom počasí, keď si auto ťahá viac elektriny aj na vykurovanie kabíny a vyhrievanie akumulátora.
Pomaly ďalej zájdeš?
Ďalším problémom plug-in hybridného Porsche z môjho pohľadu je, že ho môžete nabíjať iba trojfázovým prúdom s nízkym výkonom – štandardne s 3,6 kW, v opcii so 7,2 kW. Auto nemá CCS konektor na rýchle nabíjanie. Môžete si povedať, že „plug-iny“ sa majú nabíjať doma a za noc si akumulátor nabijete aj z obyčajnej 220 V siete, tak načo by vám bolo rýchle nabíjanie. To by aj tak len znižovalo životnosť akumulátora. Život je iný, ako si ho vysnívali konštruktéri, a pri dojazde na hranici 40 km by sa skutočne zišlo, aby ste si akumulátor nabili za čas nákupu, obeda a pod. A tá životnosť? O nej by sme mohli debatovať, ale občasné rýchle nabíjanie, keď to raz za čas potrebujete, by tú životnosť určite nijako radikálne nezhoršilo. A obratom sa znova dostávam späť ku dojazdu. Keby bol na hranici 100 km, tak by to rýchlonabíjanie bola skutočne iba rezerva pre prípad istoty a využívali by ste ho menej.
Ukážete chrbát
Elektromotor ako taký je vložený medzi benzínový motor a prevodovku a dáva „iba“ 100 kW, ale ohromných 400 Nm. Aj v elektrickom režime teda môžete ukazovať bežným vozidlám chrbát. Avšak netreba veľa na to, aby naskočil benzínový motor. Vtedy sa naplno ukáže, že plug-in hybridy nie sú bezzubé a Porsche Cayenne E-Hybrid už vonkoncom nie. Mne sa navyše páči, že vám výkon nepadne do rúk ako vrece cementu, ale vám ho auto dávkuje otáčkami. Inými slovami – výkon rastie s otáčkami. Hoci má toto auto za úlohu pohladkať brušká euroúradníkom, nehanbí sa za to, že má pod kapotou aj benzínový motor. Hrdo totiž ukazuje svetu svoje výfuky. A pokiaľ by si ich niekto náhodou nevšimol, vynútia si jeho pozornosť zvukom. To, pochopiteľne, platí pre režimy Sport a Sport Plus. Samozrejmosťou je možnosť manuálneho radenia. Nespomínam to ale preto, lebo môžete radiť veľkými pádlami pod volantom, ani preto, lebo reakcie prevodovky na povely sú rýchle – aj keď to všetko je pravda, ale preto, lebo volič prevodovky je pekne poruke vysoko a ešte aj smer radenia je správny – podraďujete smerom dopredu a na vyššie stupne preraďujete voličom smerom dozadu.
Keďže elektromotor je z pohľadu toku výkonu pred prevodovkou, je evidentné, že elektrický režim nie je taký hladký ako pri čistých elektromobiloch. Cítite, ako prevodovka hádže jeden stupeň za druhým, ale ja s tým nemám problém. Dokonca sa mi to páči, podporuje to pocit dynamiky. Navyše, aj v elektrickom režime si Porsche vytvára športový zvuk pripomínajúci chod motora. Dúfam, že ani nemusím pripomínať, že auto má permanentne poháňané všetky štyri kolesá. Aj to prispelo k tomu, že reálnou spotrebou Porsche euroúradníkov rozhodne nepoteší. Pri pokojnej víkendovej jazde v hybridnom režime som dosahoval 11,7 l/100 km, celkovo v rámci týždňa 12,7. Ešteže palivová nádrž má 75 litrov.
Ako každé iné Porsche
To, čo musím vyzdvihnúť, je po každej stránke dokonalý podvozok. Je pevný, no nerovnosti nebúchajú do karosérie a nerovnosti tlmí progresívne, plus nijako nevnímate kyvadlový efekt na cestách s prepadnutými krajnicami, na čo sú SUV obvykle citlivé. K tomu musím dodať, že v režime nastavenia podvozka Normal tá tuhosť ešte nijako neobmedzuje komfort a aj v oblasti tuhosti podvozka máte k dispozícii ešte ďalšie dve úrovne – Sport a Sport Plus. Vzduchový podvozok, samozrejme, umožňuje meniť svetlú výšku. V Porsche si veľmi dobre dali záležať na tom, aby aj Cayenne mal dobre vyladené riadenie, zabáčal tak ochotne a rovnako aj v zákrutách držal tak sebavedome, ako sa na Porsche patrí. Až mi bolo ľúto, že sedadlá nie sú lepšie tvarované. A to mal testovaný exemplár zimné kolesá s balónmi. Čo by to bolo na letných gumách?
Čo na tom?
Plug-in hybridný Cayenne splnil svoju úlohu, na papieri znížil flotilové emisie CO2 značky, pritom vás neoberie o radosť z jazdy. A to je jediné, na čom záleží. Čo na tom, že reálnymi emisiami CO2 nepoteší Gretu Thunbergovú? Hlavne, že poteší vás. A čo na tom, že žerie viac? Poznáte to – kto chce opičku, musí mať aj na banány…
Stručne
Čo treba uznať
- Jazdné vlastnosti sú hodné mena Porsche.
Čo nám chýbalo
- Väčší dojazd na elektrinu, rýchlonabíjanie akumulátora.
Čo nás prekvapilo
- Sedadlá sú plytké.
5 vecí, ktoré by ste mali vedieť o interiéri Porsche Cayenne
Porsche Cayenne e-Hybrid Platinum Edition
Cena od 86 274
Motor
- Preplňovaný zážihový V6/24V + PHEV, zdvihový objem valcov 2 995 cm3, max. výkon 250 kW (340 k) pri 5 300 – 6 400 ot.min-1, max. krútiaci moment 450 Nm pri 1 340 – 5 300 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 100 kW (136 k), max. krútiaci moment 400 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 340 kW (462 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 700 Nm. Emisie CO2 75 – 83 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 4,7 s, vmax=253 km/h, energetická spotreba WLTP/test 25,6 – 26,5/32,8 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 41 – 44/~40 km; spotreba paliva WLTP/test 3,3 – 3,7/12,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 645 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov