Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: BMW X1 xDrive 23i xLine – Prémiový prozaik

BMW X1 xDrive 23i xLine pokračuje vo zväčšovaní rozmerov a zvyšovaní sexepílu najmenšieho SUV z Mníchova.

Začnime číslami. Od roku 2009 si viac ako tri milióny zákazníkov kúpili model BMW X1. Potenciál je teda obrovský, zodpovednosť detto a jediným šťastím je fakt, že tento model je vstupným modelom do sveta BMW. Schválne nepíšem sveta SUV od BMW, lebo mnohí majitelia pred existenciou modelu X1 nad BMW ani nerozmýšľali. Práve preto sa platforma presunula od pozdĺžne uloženého motora s primárnym pohonom zadných kolies k zdieľanej platforme s Mini Countrymanom, ktorý má primárne poháňané predné kolesá. A nikto si to nevšimol, skôr naopak. Všetci ocenili nárast vnútorného priestoru. Najmenšie SUV dostalo praktický formát a to rozhodlo. Aj preto je dizajn skôr konzervatívny než provokatívny, zaujímavé na tom je, že táto opatrnosť prichádza v prípade modelu, ktorý je vyslovene orientovaný na zákazníkov bez predchádzajúcich očakávaní od BMW. Kým tradiční zákazníci radu 3 a 4 nechápu niekedy rozhodnutie oddelenia BMW, klienti X1 by prijali čokoľvek. Pritom však novú generáciu pokojne označím za facelift tej predchádzajúcej a viac ako predná časť ma zaujala tá zadná. Pripomína mi model XM a ak by sa na tento model podobala aj predná časť, úspech by bol aspoň u mňa zaručený. Namiesto toho však nájdete všetky povinné prvky obličkami počnúc, zdvojenými svetlometmi končiac. Žiadne pokusy šokovať sa v tomto prípade neudiali. Škoda. Vlastne táto omylom spomenutá automobilka inšpirovala tvorcov asi najviac.

Priestor na oslavu

Ak by som mal označiť najpríjemnejšie prekvapenie tohto modelu pre mňa, boli to priestorové pomery. Tie sú nadštandardné a inšpirácie zrejme poskytla mladoboleslavská automobilka. Vpredu aj vzadu sa cítite ako vo väčšom aute, rázvor osí kolies si v porovnaní s predchodcom pripísal slušných 22 milimetrov. Základný 500-litrový kufor tiež nie je zlý. Po sklopení zadných sedadiel vznikne priestor s veľkosťou 1 545 litrov. To je síce priemer, no kočík, dieťa a detská sedačka sa zmestili dovnútra jedna radosť. Možno som si to neuvedomil, ale až v tejto polohe mi začala X1-ka sedieť. To, čo som dovtedy nevnímal, neocenil, som si teraz zamiloval. Lebo je to predsa len najlacnejšie SUV od BMW, no prestíž mu nechýba. Ani na parkovisku, ani za volantom.

To, čo mu chýba, je pár tlačidiel. Podobne ako model 2 Active Tourer, aj X1 prevzala najmodernejší interiér. To znamená, že na palubnej doske sú dva displeje, jeden slúži ako prístrojový panel a ten druhý vám servíruje infotainment a všetky doplnkové funkcie. Ak ste milovali otočný ovládač iDrive, tak budete chvíľu tápať v menu, kým si zvyknete na to, čo sa kde nachádza. Napríklad stlmenie podsvietenia je skryté v podkategóriách menu a na prvý raz ho určite nenájdete, za jazdy už určite nie, takže študovanie návodu bude povinnosť. Takisto niektoré funkcie klimatizácie budú k dispozícii, až keď si rozkliknete menu. A tie dôležité informácie vám Head-up displej premietne na čelné sklo. A viete čo? Ak vám to vadí, ste starý. Mrzí ma to, ale je to tak. Vyrastali ste ešte za Husáka a BMW E30 je pre vás to pravé BMW.

Ale model X1 je určený tým, čo sú mladí a slovo prispôsobiť sa pre nich znamená v tomto prípade minúty. A ak ste starší, tak aj tak nepoškuľujete po SUV, ale namiesto toho si naordinujete BMW radu 5 sedan. A ja vám za to dvihnem palec.

Oktánová potencia

Verzia 23i reprezentuje najsilnejšiu a iba mierne elektrifikovanú verziu, je to mild hybrid, ktorý vás nenúti meniť nič, čo ste doteraz poznali. Napokon dvojlitrový motor s turbodúchadlom produkuje maximálny výkon 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment je tiež úctyhodný – 360 Nm. Potrebujete viac? Nech sa páči, elektromotor s maximálnym výkonom 14 kW (19 k) je k dispozícii tiež, navyše je schopný dodať zvyšných 55 Nm krútiaceho momentu. Táto nenápadná symbióza znamená, že z 0 na 100 km/h akcelerujete za 7,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 233 km/h. Vynikajúce hodnoty dopĺňa aj priemerná spotreba, kopíruje údaje výrobcu takmer na deciliter presne. Počas testu sme jazdili s priemernou spotrebou tesne pod sedem litrov a to je presne toľko, koľko sľubuje výrobca v technických údajoch. Pritom sme jazdili miestami aj nad povolený limit. Takže, ak by sme sa sústredili na dodržiavanie rýchlostných limitov, spotreba by bola ešte nižšia.

Je to BMW

Poďme k tomu najlepšiemu. Je to podvozok. V tomto smere sa na poradu pred začatím produkcie vždy natlačia aj chalani od podvozkov a dajú si za úlohu vyvinúť ten najlepší možný podvozok. V tomto smere dedí BMW X1 podvozok tých najlepších modelov z histórie. Priesečník komfortu a športových jazdných vlastností je v prípade BMW povinnosť a X1 ju dodržiava. Nie, nie je to ani driftér a nemá ani systém zrýchľovania vonkajšieho kolesa v zákrute. Namiesto toho vás poteší presnými jazdnými vlastnosťami a možnosťou nasmerovať ho tam, kde ho chcete mať. Užijete si aj okresky alebo výjazd, či zjazd z diaľnice, ktorý môžete podržať. A ak cítite, že zvládnete viac, tak vedzte, že stabilizačný systém môžete deaktivovať. Ale opäť sa musím pristihnúť pri tom, že píšem ako skalopevný fanúšik BMW, čo znamená, že tí, čo si ho budú chcieť kúpiť, sa zrejme budú informovať o asistenčných systémoch. Nechýba rozpoznávanie semaforov či automatický parkovací systém a samozrejmosťou je autonómna jazda druhej úrovne s dištančným tempomatom. Poďme na cenu. Základ je 40 010 eur, čo je podľa mňa veľké lákadlo. Aj vtedy, ak si zvolíte silnejší motor, pridáte príplatkové vybavenie a cena sa zastaví za hranicou 60-tisíc eur.

 

Čo treba uznať

  • Priestorové pomery, ktoré pripomínajú malé MPV.

Čo nám chýbalo

  • Klasický otočný ovládač iDrive – sme starí.

Čo nás prekvapilo

  • Podvozok vás stále dokáže zabávať.

 

BMW X1 xDrive 23i xLine

Cena (základ/test) 40 010/60 499 €

Záruka 2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Prepĺňaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon   150+14 kW (204+19k) pri 5 000-6500 ot.min-1, max. krútiaci moment 320+55 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 146 – 163 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 7,1 s, vmax=233 km/h, spotreba WLTP/test 6,5 – 7,2/6,9 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – ano
  • USB-A – NIE
  • USB-C – 4X
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 500 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov