Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Auto opravár roka 2023 Branislav Zágora – Práca s farbami je hotová alchýmia!

Branislav Zágora sa stal víťazom v našej súťaži Auto opravár roka 2022, preto sme ho boli vyspovedať.

Branislav Zágora sa narodil v Starej Ľubovni, má 43 rokov, je ženatý a má 2 deti. Celý svoj profesijný život, teda od roku 1999, prežil v spoločnosti ALD Mobil SL, kde od nástupu pracuje ako lakovač. Branislav však nie je vyučený automechanik.

Ako ste sa dostali k lakovaniu áut?

Mám skončenú drevársku priemyslovku, k lakovaniu som sa v podstate dostal ako samouk doma v garáži. Následne som prakticky hneď dostal ponuku pracovať v spoločnosti ALD Mobil SL, kde som sa postupne vďaka odborným školeniam od spoločnosti Color Centrum SH dostal odborne tam, kde som dnes.

Aké úspechy ste za svoj život dosiahli?

Medzi moje najväčšie úspechy patrí opakovaná výhra v celosvetovej súťaži Škoda Challenge. Raz som vyhral v Šibeniku v roku 2019, druhýkrát som víťazstvo obhájil v nórskom Bergene až v roku 2022, keďže pre pandémiu súťaž posunuli. Do finále som sa musel prepracovať vždy cez národné kolá, ktorým predchádzali aj teoretické vstupné online testy.

Aké tam boli disciplíny?

Prvou je vedomostný test v oblasti lakovníctva. Nasleduje koloristika, čiže správne a postupné usporiadanie farebných minivzoriek. Verte mi, rozdiely medzi desiatkami guľôčok sú minimálne. Buď človek rozdiel vidí, alebo proste nevidí. V spomínanom Bergene nasledovalo lakovanie vo virtuálnej realite v priestoroch hotela. Žiaden box nebol potrebný a bolo to skutočne zaujímavé. Poslednou skúškou bola oprava poškodených dverí, prelakovanie škrabanca, kde sa hodnotil aj samotný postup, nie iba výsledok.

Ktorá disciplína bola pre vás najzaujímavejšia?

Asi virtuálna realita… Nikdy som sa s takým niečím nestretol, ale našťastie som s tým vo výsledku nemal najmenší problém.

A čo použitý materiál pri praktickej skúške?

Priznám sa, mal som výhodu. Aj na súťaži používajú materiály od jedného zo zmluvných dodávateľov, ktorý používame aj my. Našťastie pred súťažou zasielajú aj technické listy, takže súťažiaci, ktorý náhodou pracuje s inými produktmi, si môže dopredu naštudovať a vyskúšať, s čím bude vlastne súťažiť.

Čo by ste odporučili mladým začínajúcim lakovačom?

Určite treba myslieť na zdravie. Ono sa to nezdá, ale ochranné pomôcky nie sú na parádu. Tiež som bol v minulosti majster sveta a myslel som si, že ich nepotrebujem. Treba si však povedať na rovinu, je to silná chémia. Na školeniach sa stretávam s množstvom lakovačov a niektorí sa priznali, že bez použitia pomôcok mali už po jednom lakovaní problémy, s ktorými sa pasovali niekoľko mesiacov. Pracovať bez ochranných pomôcok je navyše proti predpisom.

Čo radšej striekate? Kovové alebo plastové diely?

V podstate je mi to jedno. Za tie roky už viem, ako na to. A vďaka tomu, že si diely pripravujem sám, viem už čo a ako. Navyše pri predpríprave sa už používajú pomerne totožné materiály, akurát sú iné aditíva. V praxi to znamená, že plnič na kov už v pohode môžem striekať aj na plast za použití vhodného aditíva.  V minulosti to tak nebolo. Ak som potreboval pripraviť napr. predný nárazník a blatníky, potreboval som 2 pištole.

Pripravujete si teda všetko sám. Aj si farby miešate?

Samozrejme, bez toho to u nás nejde. Farby si vieme namiešať na všemožné autá, nielen na Škody.

Farby miešate od oka alebo použitím spektrofotometra?

Vždy so spektrofotometrom. Jeden kód farby má množstvo podotieňov. Vymyslím si príklad na ilustráciu. Príde k nám modrá Škoda vyrobená v Boleslavi a príde Škoda s totožným kódom farby, ale montovaná v Kvasinách. A rozdiel vo farbe je skutočne výrazný! Pozn. redakcie: Do toho nám Branislav ukázal test karty s rôznymi modrými farbami určenými práve na Fabiu a pod správnym uhlom bolo rozdiely skutočne vidno aj našimi necvičenými očami.

Striekate vždy susedný diel do tzv. prístreku alebo idete len po hranu?   

Po rokoch viem, ktorú farbu stačí striekať na hranu. Určite však odporúčam a uprednostňujem striekať susedný diel do prístreku. Je to síce zložitejšie, ale rozdiel je skutočne vidno. Netreba však zabúdať na to, že pri veľmi drahých autách so špeciálnymi lakmi sa napr. pri poškodení dverí nelakujú len samotné dvere a susedné diely do prístreku, ale strieka sa rovno celá strana, či dokonca aj celé auto. A poisťovne s tým aj rátajú.

Čo si myslíte o matných farbách?

Sú pekné a ľudia ich chcú, lebo je to moderné. Lenže si neuvedomujú ich problémy. Už len to, že sa nedajú preleštiť, je veľkým problémom. Navyše, nedá sa trafiť presný „mat“ a tiež sa často musí striekať celá strana, aby nebolo vidno rozdiely.

Vyžaduje matná farba inú starostlivosť?

Určite áno, ale to by bolo na dlhú debatu.

Takže, ak chcete matnú farbu, tak asi radšej fóliu?

Z môjho pohľadu lakovača určite áno. Je to síce z určitého uhla pohľadu menej exkluzívne riešenie, ale v prípade, že sa niečo stane, tak sa s týmto problémom dá ľahšie a lacnejšie popasovať.

Ste radšej, keď vám príde diel už v plniči alebo si radšej pripravujete všetko sám?

Niektoré automobilky dodávajú holý plast, iné lakujeme po plniči. Ja osobne uprednostňujem robiť všetko od piky, čiže som radšej, keď mi príde nárazník ako čistý plast.

Ako je dôležitý čas pri nanášaní jednotlivých vrstiev?

Našťastie sa nehráme o sekundy. Dôležité je dodržiavať minimálny čas medzi jednotlivými krokmi. Ten maximálny je skutočne dlhý a ani začiatočník sa nemusí báť, že nebude stíhať, ale zároveň dopĺňam, že musíme pracovať efektívne s ohľadom na spotrebovanú energiu striekacieho boxu, čiže snažíme sa robiť s ohľadom na čas.

Čo je pri lakovaní dôležitejšie? Teplo alebo vlhkosť?

Teplo si môžeme v boxe regulovať. Vlhkosť sa však nedá odstrániť ani ovplyvniť. Preto máme vlhkomer a práve na základe údajov mierne upravujeme zloženie farby, aby sedel podotieň. Je iné striekať, keď je vzdušná vlhkosť 30 % a iná, keď je 65 %.

Ako kvalitná je opravovaná lakovačka?

V porovnaní s čím? S novým autom? Ak je majster šikovný, tak jeho oprava je lepšia a kvalitnejšia ako pôvodný lak z fabriky. Predstavte si  dve identické firemné autá. Jedno malo lakovanú kapotu, druhé nie. Po 150-tisíc km vyzerá mnou opravovaná kapota oveľa lepšie, bez ďobiek od kamienkov, resp. je ich oveľa menej.

V čom je tajomstvo kvalitnej opravy?

Nie je to vo farbe. Dôležité je to, čo je pod farbou, alebo na farbe. Tvrdší lak vydrží oveľa viac. Malá vrstva laku môže pri opravách alebo leštení skončiť trvalým poškodením. Alfou a omegou je dodržiavanie presne stanoveného procesu opravy.

Čo vás štve pri vašej práci?

Štve? Asi nič. Práca ma neskutočne baví. Bol by som radšej, keby automobilky robili niektoré riešenia trochu inak, napr. aby predná maska nebola súčasťou nárazníka, ale dala sa pohodlne vybrať. Trpezlivým olepovaním pevných súčastí občas zbytočne strácam veľa času.

S Branislavom sme strávili aj nejaký čas v lakovacom boxe, kde lakoval poškodenú čiernu Octaviu 3. A naozaj musím povedať, že sledovať ho pri práci bol skutočný zážitok a  výsledok stojí za to!

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov