Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


DS 9 E-Tense 360 k 4×4 Rivoli+ – Pán generálny

DS 9 sa vrátil do segmentu, ktorý bol pre francúzske automobilky v minulosti veľmi blízky.

Pôvodne som chcel použiť francúzsky titulok. Potom som sa rozpamätal, že DS 9 vlastne ani nevyrábajú vo Francúzsku, ani v Európe, ale pochádza z Číny. Nebodaj mám mať nejaký problém a predsudok, že je montovaný v Číne? Nie, popravde, som príjemne prekvapený.

Veľdielo

Nevídaný veľký sedan je pastvou pre oči. Masívnosť plynulo prechádza v jemnosť, čo vytvára nezameniteľné pocity, ktoré ocení len skutočný znalec. Pri pohľade na dlhú trojpriestorovú karosériu s pomerne nízkou siluetou je každému jasné, ako vyzerá hrdý majiteľ tejto vznešenosti na kolesách. Ak náhodou netušíte, bude to minimálne pán z nadpisu. Spomeniem efektné predné svetlá, ktoré pri pristúpení k autu zahrajú svetelnú hru otočením troch segmentov o 180˚. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som pri jazde v noci zistil, že nemajú funkciu vykrývania, ktorá by už v tomto segmente mala byť samozrejmosťou. Minimálne by mala byť v ponuke.

Na obranu poviem, že v roku 2019, keď ho mali prvýkrát predstaviť, túto technológiu ešte vtedajší koncern PSA nemal, namiesto toho je však DS 9 vybavený nočným videním na prístrojovej doske s upozornením na živé prekážky. Mnohých určite nadchnú aj vysúvacie vonkajšie kľučky dverí, centrálna lišta alebo ak chcete, tak šabľa na prednej kapote. A kam moje oči často zablúdili s cieľom nájsť potešenie? Na malý detail v podobe žltého pozičného svetla v C-stĺpiku, rozmerného externého tretieho brzdového svetla na kapote kufra a hlavne na grafiku zadných svetiel evokujúcej jemné kryštáliky. Medzi dizajnovo-funkčný prvok radím aj predné ventilované kotúče s priemerom 380 mm a výraznými odvetrávacími dierami pri náboji. Tie vyhradili najsilnejšej verzii, zadné brzdy majú všetky motorizácie rovnaké.

Dokonalosť v detailoch

Páči sa mi mohutná palubná doska, ktorá je pred spolujazdcom doslova kolmá. Príjemné materiály, pekné perličkové prešívanie, krásny chod veľkých tlačidiel  na stredovom tuneli na sťahovanie okien alebo taký detail, akým je čierny strop doplnený o obšívané stropné držadlá pre všetkých cestujúcich. Interiér proste vtiahne, pohltí a poviete si, že do toho hnusného, škaredého, špinavého vonkajšieho sveta jednoducho už viac nechcete ísť. Ale aby som len nechválil, architektúra infotainmentu vychádza z predošlej generácie. To znamená, že nemá najkrajšiu grafiku a podľa mňa ani veľmi intuitívne ovládanie. Ak na tom pri prvej modernizácii popracujú, výsledný pocit z interiéru môže byť fenomenálny.

Do výšky posádky 185 cm je priestoru určite nadpriemerne. Maličkou nevýhodou je možno len to, že zadní cestujúci nevedia pod predné sedadlá vsunúť chodidlá, ale to je čoraz bežnejšie nielen pri PHEV vozidlách z dôvodu batérie. Medzi rečou, tu má kapacitu 11,9 kWh a pri slabšej verzii bez elektromotora na zadnej náprave je to 15,6 kWh. Vpredu aj vzadu sú vyhrievané a ventilované sedadlá s funkciou masáže za príplatok. A s nimi to je jednoducho balada pre všetkých. Jediným nemilým prekvapením je veľkosť, resp. lepšie povedané malosť kufra. Celý je akýsi plytší, najmä s príplatkovým orchestrálnym systémom Focal a subwooferom v zadnom plató, no aspoň nemá na podlahe nepraktický hrb. Fakt, že zadné sedadlá sa nedajú sklopiť, resp. nemajú ani otvor na lyže, mu na praktickosti nepridávajú. Mimochodom, bez spomenutej príplatkovej masáže sa dajú sklopiť v pomere 60:40.

Podvozok super, aj keď…

Pamätáte si ešte na modely ako Citroën XM alebo Citroën C6? Oba mali legendárny hydro-pneumatický podvozok. DS 9 ho nemá, a teda musí zaujať aj bez tohto, v minulosti kľúčového atribútu. Náš testovaný model má adaptívne tlmiče, s ktorými sedí na ceste veľmi dobre, len je na môj vkus akýsi tvrdý aj v tom najmäkšom komfortnom režime.

Na diaľnici je naozaj všetko super, počnúc odhlučnením od vetra, cez hluk od kolies… Len čo však prídete na asfalt známy ako 50 odtieňov sivej, zrazu viete, čo presne koleso na tom-ktorom kúsku nerovnosti robí. Ako to len povedať? Podvozok nie je zlý, naozaj, len je iný, ako by som čakal od francúzskeho sedanu s luxusným zameraním. Možno robím chybu, že si v hlave stále spomínam na starších nepriamych predchodcoch a DS 9 s nimi porovnávam, lenže odstrániť tento blok z hlavy je pre mňa nadľudské. Navyše, konkurencia ešte stále ponúka v tejto triede aj vzduchové podvozky. A ešte jedna diskutabilná stránka. Pre túto triedu sú stále typické skutočné veľké motory. Ako majú predajcovia prehovoriť zákazníkov na malú prepĺňanú zážihovú elektrifikovanú 1,6-ku? Bude to ťažké, ale verte mi, dá sa to dosiahnuť.

Ak to otočia na celkový systémový výkon 360 koní a na reálnu spotrebu benzínu v hybridnom režime zhruba 7,0 l/100 km pri trase 500 km na jeden záťah iba s jedným počiatočným nabitím, tak je to skutočne možné. Hlavne si ho musí zákazník skúsiť. Ak začnete využívať samodobíjanie spaľovacím motorom a jazdiť ako TGV (ďaleko, bez zastávok a rýchlejšie), tak spotreba vyletí na zhruba 8 litrov. Keď sa zapoja všetky motory a sedan vystrelí vpred, mnohým doslova padne sánka súbežne s tým, ako hlavu odtláčajú od hlavovej opierky. Potešilo ma, že mu nie je úplne cudzia ani zábava za volantom. Keď sa pripojí zadný elektromotor v športovom režime, nejaká tá zákruta sa za mokra dá prekonať aj jemným driftom.

Čo sa hodnôt spotreby týka, deklarovaných 53 km elektrického dojazdu sa mi nepodarilo dosiahnuť. Reálne po Bratislave cez deň prešlo opakovane elektrických 35 km, ale zo skúsenosti vieme, že dojazd môže byť vyšší aj nižší, v závislosti od vonkajšej teploty, počtu a sklonu prevýšení alebo intenzity premávky.

Stručne

Čo treba uznať

  • Vznešenosť, akú auto srší navonok.

Čo nám chýbalo

  • Kvalitnejšia kamera na cúvanie, vykrývanie svetiel…

Čo nás prekvapilo

  • Auru interiéru zachytia všetky zmyslové receptory.

DS 7 Crossback Louvre – Noc v múzeu


DS 9 E-Tense 360 k 4×4 Rivoli+

Cena (základ/test)                                          48 990/85 090 €

Záruka                                                           5 rokov / 100 000 km, záruka na batériu 8 rokov / 150 000 km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 3 000 ot.min-1. Predný elektromotor: 3-fázový synchrónny elektromotor, max. výkon 81 kW (110 k), max. krútiaci moment 320 Nm. Zadný elektromotor: 3-fázový asynchrónny, max. výkon 83 kW (113 k), max. krútiaci moment 166 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 265 kW (360 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 520 Nm. Emisie CO2 41 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,7 s, vmax=250 km/h, energetická spotreba WLTP/test 15,5/23,8 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 53/35 km;  spotreba paliva WLTP/test 1,8 /7,7 l/100 km. 

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – 0×
  • AUX – nie
  • USB-A – 6×
  • USB-C – 0×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12
  • Batožinový priestor: 510 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov