Opel Astra 1,2 Turbo – Barometer úspechu
Opel Astra 1,2 Turbo vo výbave Ultimate vyzerá skvelo, jazdí veľmi dobre s prijateľnými nákladmi, takže mu takmer nič nechýba.
Opel Astra je členom klubu nesmrteľných. Aj keď ste si ho v živote nekúpili, poznáte ho. Určite ho vlastnil niekto z vašej rodiny alebo známych. Alebo ste si ho prenajali na dovolenke. Pointa je jasná. Stretli ste sa s ním a viete o ňom. A aj napriek tomu, že v rámci histórie Astry nájdeme aj menej podarené generácie a v prípade tejto novej generácie platí, že je to prvá Astra v ére po GM, takže podvozok zdieľa s modelmi Peugeot 308 a DS4. To však neznamená, že Astra stratila svoju jedinečnosť. Zvonka aj zvnútra je to Opel. A páči sa mi. Je to podľa mňa najkrajšia Astra všetkých čias a ak by na dizajn dával Opel taký pozor ako v prípade tejto generácie, súboj Astra vs Golf mohol mať úplne iné skóre. Niežeby predchádzajúca generácia nebola pekná, no aktuálna ju prekoná po všetkých stránkach.
Klasický recept
Atraktívny dizajn, päť dvier, dostatok priestoru pre rodinu, úsporný benzínový motor a balík najmodernejších technológií – to je recept, ktorý jednoducho nikdy nezostarne. Opel Astra bude aj naďalej v hľadáčiku bežných motoristov. Vyskúšali sme vrcholnú verziu Ultimate so silnejším trojvalcovým motorom 1,2 Turbo, ktorý sa v tejto výbave kombinuje výlučne s osemstupňovým automatom. V podstate sme testovali najdrahšiu Astru.
Poďme však najskôr hodnotiť dizajn. Udeľujeme 9 z desiatich bodov. Na fotografiách a rovnako aj naživo pôsobí Astra mimoriadne atraktívne. Nechýba nová maska chladiča s označením VIZOR s najnovšou LED Matrix technológiou. Rozšírené blatníky sú cool a zadná časť so svojou ostrou vizážou dokonale ladí so zvyškom auta. Zarátajte do toho aj čiernu strechu, ktorá v našom prípade efektívne maskovala fakt, že sme mali strešné okno. Dizajnéri Oplu opäť ukázali, že vedia kresliť autá. BMW uč sa! Ak si zvolíte najvyššiu úroveň vybavenia, dostanete aj krásne 18-palcové kolesá a v tejto konfigurácii už nemáte Astre po optickej stránke čo vyčítať a v podstate si nemôžete ani nič priplatiť. Pritom musím uznať, že aj na menších 17-palcových čiernych diskoch s označením Kadett vyzerá veľmi dobre. Apropo, Kadett. Z jeho predposlednej generácie si prevzali dizajnéri čierny vrúbkovaný trojuholník za druhými dverami. A to je milý detail, napokon Opel Astra, teda kompaktný model Opel vyrába už viac ako 86 rokov. A v Rüsselsheime sú na to patrične hrdí.
Tlačidlá na klimatizáciu!
Dva 10-palcové displeje sú zaliate do čierneho lesklého plastu a rovnaký nájdeme aj na stredovej konzole. Áno, na fotografiách to vyzerá efektne, no veľmi často budete musieť odstraňovať odtlačky prstov. Samotné displeje majú síce lepšie rozlíšenie, no grafika je v porovnaní s konkurenciou stále jednoduchšia. Prístrojový panel neponúka klasický vzhľad prístrojov, čo je škoda. Otáčkomer je „teplomerový“, tento fakt vám však v prípade, že máte automatickú prevodovku, nebude prekážať. Stredový displej infotainmentu je natočený mierne na vodiča, čo vytvára športový pocit, ponúka viacero možností, vrátane zrkadlenia telefónu a je vcelku fajn spracovaný.
Osobitnú pochvalu si zaslúži stále ešte tlačidlové ovládanie klimatizácie, tentoraz je spracované po novom a opticky ladí so zvyškom interiéru. Nechýbajú ani gombíky na vyhrievanie/ventiláciu sedadiel či osobitne na vyhrievanie volantu. V tomto smere Astra dokonca prekonáva niektorých konkurentov, ktorí napríklad neponúkajú ventiláciu sedadiel. Tlačidlo som symbolom auta vás okamžite prepne do režimu asistenčných systémov, kde si môžete aktivovať, respektíve deaktivovať jednotlivé funkcie.
Poďme na sedadlá. Ak máte príplatkové s označením AGR, tak sa môžete tešiť na vynikajúcu oporu chrbta aj správnu polohu opierky hlavy a ako bonus sa ponúka masážna funkcia. Je síce jednoduchá, na dlhších cestách však vodiča rozhodne poteší. Podobne aj poťah sedadla vyzerá byť odolný a navyše okrasné prvky sedadiel takisto zvyšujú optický sexepíl interiéru. To, že verzia Ultimate poskytuje všetko, dokazuje aj head-up displej, ktorý zobrazuje aktuálnu rýchlosť, maximálnu povolenú a vodiča odľahčuje od sledovania displejov aj navigačnými príkazmi.
Na zadných sedadlách nájdete dostatok priestoru, no nedostane označenie veľkorysý, na druhej strane rodinný charakter má na starosti kombiverzia, ktorá má aj dlhší rázvor osí kolies. Základný objem batožinového priestoru je 422 litrov, po sklopení poskytne základná Astra 1 339 litrov využiteľného priestoru. Tieto hodnoty zaraďujú Astru do priemeru svojej triedy, na druhej strane prioritou bola estetika modelu.
Stotridsať koní
Pod kapotou úradoval silnejší benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra, ktorý poskytoval maximálny výkon 96 kW (130 koní) a maximálny krútiaci moment 230 Nm. Presuny po meste zvládne s prehľadom a aj dostatočnou rezervou, dynamiku matematicky možno vyjadriť takto: z 0 na 100 km/h zrýchlite za 9,7 sekundy a dosiahnete maximálnu rýchlosť na úrovni 210 km/h. Šach mat pre elektromobily. Manuál v tejto verzii nehľadajte a ak si myslíte, že je rýchlejší ako automat, tak vedzte, že automatická prevodovka poskytne rovnakú dynamiku ako manuál.
Podobne aj hodnoty priemernej spotreby sú takmer navlas rovnaké, v technických údajoch je rozdiel iba v decilitroch v prospech manuálnej prevodovky, reálne to bude remíza.
V bežnej premávke nestúpne spotreba ani v prípade dynamickej jazdy výrazne nad hranicu šiestich litrov, ak budete jazdiť podľa predpisov, dosiahnete priemer pod hranicou šiestich litrov. Diaľničné tempo s atakovaním rýchlostí na úrovni 140 až 150 km/h vyženie spotrebu na úroveň 8,5 litra benzínu na 100 kilometrov. A to je stále ešte zaujímavá hodnota, najmä s ohľadom na vývoj ceny palív. Zásluhu na tom má, samozrejme, osemstupňová automatická prevodovka, ktorá aj pri diaľničnom tempe dokáže udržať otáčky motora pod úrovňou 2 500 otáčok za minútu.
Podvozok je tvrdší a športovejšie naladený, necháva si však aj miernu rezervu na komfort. Prevod riadenia je tiež uhádnutý, v tomto smere profituje Astra z priemeru volantu, ktorý je akurátny. Auto môžete volantom nasmerovať presne tam, kde má byť, korekcie, ako je to zvykom pri automobiloch s menším priemerom, nie sú nutné! A to je presne to, čo vodiči tejto kategórie očakávajú a vyžadujú od svojho auta. Pointou je skôr každodenný komfort než triafanie apexu.
Verdikt
Kedysi ten najobľúbenejší formát, dnes stále ešte povinná jazda s tým, že Opel v tomto prípade urobil všetko, čo mal. Má síce v ponuke menej motorov než priama konkurencia, no to je daň za európsku emisnú politiku. Za volantom sa budete cítiť dobre, pri vystupovaní pocítite návrat športovej filozofie kompaktných hatchbackov. A to najdôležitejšie: pri pohľade do cenníka zistíte, že základná cena 19 990 eur inak veľmi dobre vybavenej Astry je blízko k cenovkám áut menšej kategórie, čo je opäť základom komerčného úspechu modelu. No v prípade, že si do Astry naordinujete všetko, tak sa cenovka podobne ako v našom prípade posunie nad hranicu 30-tisíc eur. A to je za kompaktný hatchback dosť, na druhej strane pri uvedení modelu sa ešte rátalo s cenou nižšou o dvetisíc eur, no aktuálny vývoj na poli čipov, surovín a nezmyselnej vojny tlačí ceny hore a zrejme to nebude koniec. Preto ak nad ňou uvažujete, tak vám odporúčam rýchle rozhodnutie. Predajné argumenty nebudú chýbať. Stačí, ak si poviete dizajn, šikovný motor, automat, ortopedické sedadlá, strešné okno, automatická klimatizácia a ďalej nepokračujem, lebo verím, že ste sa už rozhodli.
Stručne
Čo treba uznať
- Perfektný balík vlastností, ktorý Astru udrží v centre pozornosti.
Čo nám chýbalo
- Pár milimetrov navyše na zadných sedadlách.
Čo nás prekvapilo
- Individuálny charakter. Stále je to Opel.
Opel Astra 1,2 Turbo Ultimate
+ atraktívny dizajn
+ spotreba paliva
+ klasické ovládanie klimatizácie
+ dobré nastavenie podvozka
– tesnejší pocit na sedadlách vzadu
– grafika prístrojového panela
Volkswagen Golf 1.5 TSI DS7 R-Line
+ štvorvalcový motor
+ vnútorný priestor
+ priemerná spotreba
– komplikované ovládanie klimatizácie
– drahé príplatkové vybavenie
Hyundai i30 1,0 T-GDi 7st.DCT Style
+ základná cena
+ komfortný podvozok
+ ergonómia interiéru
– starší model
Základné technické parametre | Opel Astra 1,2 Turbo Ultimate | Volkswagen Golf 1,5 TSI DSG7 R-Line | Hyundai i30 1,5 T-GDi 7DCT Style |
Cena základ/verzia/test | 19 990/30 490/30 490 | 22 290/28 290/35 050 | 15 390/22 390/26 030 |
Záruka | 5 rokov alebo 150 000 km | 2 roky bez obmedzenia km | 5 rokov bez obmedzenia km |
Motor | R3/12V | R4/16V | R4/16V |
Max. výkon (kW (k)/ot.min-1 | 96 (130) | 96 (130) | 117 (159) |
Max. krútiaci moment Nm/ot.min-1 | 230/1 750 | 200/1 400 – 4 000 | 253/1 500 – 3 500 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,7 | 9,4 | 8,6 |
Max. rýchlosť | 210 | 213 | 210 |
Kombinovaná spotreba WLTP/test (l/100 km) | 5,8 – 5,6/6,0 | 5,5/– | 5,6 – 6,2/– |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 374/1 860/1 441 | 4 287/1 789/1 491 | 4 340/1 795/1 455 |
Rázvor osí náprav (mm) | 2 675 | 2 619 | 2 650 |
Prev. hmotnosť– užit. zaťaženie (kg) | 1 371 – 509 | 1 377 – 463 | 1 282 – 578 |
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov