Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


BMW K 1600 GTL – Big Brother

BMW K 1600 GTL má tempomat, audiosystém, aktívne svetlomety a 10,25-palcový displej s konektivitou. No stále je to motorka.

Foto: Marek Pauco

Ak hľadáte komfortnejšiu motorku, nenájdete inú. Ak hľadáte obratnejšiu veľkú motorku, nenájdete takú, no ani na jednu sekundu si nemyslite, že toto všetko je lacné. Hoci musím povedať, že aj so všetkými príplatkami bol nami testovaný model lacnejší než Honda Goldwing, čo je mierne prekvapenie, ale príjemné. Na druhej strane katalóg príplatkového vybavenia je mimoriadne hrubý, respektíve zaberie niekoľko megabajtov na webstránke, takže v konečnom dôsledku môže byť cena týchto strojov porovnateľná. Napokon ide o legendárne šesťvalcové motorky, ktoré si to rady rozdajú pri cestách naprieč kontinentom.

K ako Komfort

Písmeno „K“ v označení znamená komfort a to si uvedomíte, keď si sadnete za riadidlá obrovského stroja a absolvujete prvé kilometre. Adaptívny podvozok znamená, že jazdný prejav sa dá bez problémov porovnať s komfortom Rolls-Royceu. S pohotovostnou hmotnosťou 358 kilogramov nebudete mať žiadne problémy. Presne toľko totiž váži, ak ju natankujete doplna a vyrazíte na cesty. Ešte väčší obdiv si zaslúži celková povolená hmotnosť, ktorá činí až 560 kilogramov, čo je iba o niečo menej, ako vážila legendárna poľská Fiatka. V porovnaní s ňou má však K 1600 GTL trikrát viacej valcov.

Zdvihový objem šesťvalcového motora je 1 600 cm3, maximálny výkon činí 118 kW (160 k), no najzaujímavejší údaj je krútiaci moment. Jeho vrcholná hodnota je 180 Nm, teda takmer toľko, čo mali legendárne „tédéíčka“ koncom deväťdesiatych rokov. Takže porovnávanie tohto kolosu s automobilom nie je samoúčelné. Napokon akcelerácia je skôr vehementná než športová a zásluhu na tom má najmä komfort pruženia. Výrobca sa síce obmedzuje iba na konštatovanie, že maximálna rýchlosť presahuje 200 km/h, pričom najčastejšie sa táto motorka vyskytne na diaľnici a tam sa bude pohybovať väčšinou rýchlosťou okolo 160 km/h. Na tempomate. No to neznamená, že si ju neužijete na kľukatej okreske.

Tam vynikne takmer dokonalý podvozok, ktorý odfiltruje každú nerovnosť v režime Comfort, môžete si ho však prepnúť do režimu Sport, ak máte k dispozícii rakúsky asfalt a horský priechod. Verte mi, motorka to zvládne, no váš spolujazdec asi bude mať k tomu štýlu jazdy pár pripomienok. A vy ich vďaka interkomu v prilbe budete počuť. Počuť však môžete aj navigačné povely, ak by ste ich prepočuli, môžete si ich nechať zobraziť na 10,25-palcovej TFT obrazovke, ktorá nahradila doteraz používaný klasický ručičkový prístrojový panel, ktorý bol doplnený o displej. Po novom ponúka multimediálny systém viacero možností prepojenia s telefónom aj využitia aplikácií. Raz darmo, žijeme v modernom svete a BMW sa tomu musí a aj chce prispôsobiť.

Ľahký život

Na prvý pohľad to vyzerá ako debakel pre mestskú jazdu, no po pár kilometroch pochopíte, že K 1600 GTL sa hodí tak na jazdy naprieč kontinentom, ako aj na každodenné využitie v meste. Sprvu som tomu neveril, no jeho stabilita pri nízkych rýchlostiach je taká, že po čase som sa vydal cestou uprostred áut na začiatok kolóny automobilov a bez problémov som sa zaradil na pole-position. Istota, s akou sa pomaly pohybuje dopredu, sa dá porovnať s tou, s akou sa pohybuje smerom dozadu. Nechýba spiatočka, ktorá využíva štartér na to, aby ste bez väčších problémov vycúvali aj do kopca. Radosť žiť a radosť s ňou jazdiť. Po chvíli som si prestal uvedomovať aj hmotnosť a užíval som si symbiózu zavesenia predných kolies Duolever a Paralever vzadu, ktoré vďaka elektronickej kontrole ESA umožňuje nastavenie charakteristiky pruženia, pričom som s ohľadom na naše cesty favorizoval najmä nastavenie Comfort. Vyčítať neviem nič, akurát možno krátke nerovnosti nájdu dorazy takmer okamžite a jazdec to vníma.

Vychytávky

Môžete si nastaviť rôzne režimy jazdy, v prípade dažďa si zvolíte celkom logicky Rain a v danom prípade elektronika zníži maximálny výkon motora na 81 kW (110 k) a zároveň trakčný systém, ako aj ABS pracujú v oveľa citlivejšom režime. Výsuvný predný štít je ovládaný elektronicky, no už v základnom nastavení poskytne ochranu pred vetrom aj pri vyšších rýchlostiach, ak chcete byť chránený aj pred kvapkami dažďa, pri plnom vysunutí na vás spredu nebude pršať. Najväčšiu pochvalu si však zaslúžia predné aktívne LED svetlomety, ktoré sú porovnateľné, ak nie lepšie, ako na mnohých osobných automobiloch. Na druhej strane, celková cena tejto motorky skutočne presahuje cenu niektorých automobilov. Záver? Nuž, ak potrebujete motorku na všetko a so všetkým, nepoznám lepšiu. Hoci si v tomto prípade musíte za to poriadne zaplatiť, cena sa vám určite vráti v podobe služieb, ktoré vám BMW K 1600 GTL poskytne.

 

Čo musíme uznať

  • Extrémne ľahko ovládateľná aj napriek hmotnosti.

Čo nám chýbalo

  • Nič. Iba eurá na jej kúpu.

Čo nás prekvapilo

  • Možnosť bezdrôtového nabíjania telefónu.

BMW Motorrad predstavuje držiak ConnectedRide Cradle, tieto mobily pevne uchopí

BMW K 1600 GTL

Cena a záruka:

  • základ/test 27 990/31 948 €
  • 3 roky bez obmedzenia km

Motor:

  • vodou a olejom chladený R6/24V, zdvihový objem valcov 1 649 cm3, max. výkon 118 kW (160 k) pri 6 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 180 Nm pri 5 250 ot.min-1. Emisie CO2 137 g/km.

Jazdný výkon, spotreba:

  • pohotovostná hmotnosť 358 kg, vmax = vyše 200 km/h, spotreba výrobca/test 5,9/6,1 l/100 km

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov