Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


CFMOTO Gladiator X520-A – Chuck Norris, Bruce Willis a MacGyver

CFMOTO Gladiator X520-A je ako sa hovorí „do koča aj do voza“. Viete sa s ním náramne zabaviť, ale predovšetkým poslúži ako pracovný stroj.

Chcete si dať kávičku či zákusok v meste? Alebo sa poriadne odviazať v teréne a zablatiť sa až po uši, či len tak sa ísť podvečer ovlažiť v jazere? Chcete ísť na poľovačku, na rybačku, na huby…? Potrebujete niečo odviezť, očistiť príjazdovú cestu k domu od snehu? Nech sa páči, nové CFMOTO Gladiator X520-A to všetko, ale samozrejme ešte omnoho viac splní a zvládne. Je totiž niečo ako Chuck Norris, Bruce Willis a MacGyver dohromady. Je len na vás, do akej úlohy ho postavíte. Povedzme si ale otvorene, do veľkej miery to všetko zvládal aj pôvodný Gladiator, no model pre nadchádzajúci ročník 2023 má tak veľa a takých výrazných vylepšení, že sa dostáva skutočne na celkom novú úroveň.

Enigma

Na úvod však dešifrujme, čo to vlastne máme pod zadkom. CFMOTO ako značka je lídrom v oblasti terénnych štvorkoliek, resp. quadov, ATV a UTV. Na českom a slovenskom trhu je dokonca absolútnym lídrom, jej trhový podiel totiž presahuje 50 %. Gladiator je dostupný vo verziách štvorkolesový motocykel kategórie L7e a malotraktor T3b, ktoré sa líšia principiálne iba povolenou  maximálnou rýchlosťou (L7e max. 90 km/h, T3b max. 60 km/h), tým, že verzia L7e má vzadu uzamykateľný diferenciál a verzia T3b rozvodovku, a aj tým, že na prvú z nich potrebujete helmu, na druhú nie, na obe vám stačí obyčajné béčko; s modelmi X450, X520, X625, X850 a X1000; v dlhej a krátkej verzii. My máme na test verziu X520-A, teda dlhú v kategórii L7e, navyše s posilňovačom riadenia EPS.

Pohodlne

Gladiator ako taký vyzerá veľmi dobre – moderne a štýlovo. A nesmiem zabudnúť ani na to, že je precízne spracovaný – lícovanie jednotlivých plastov je presné, všetky plasty držia pevne, nedrnčia. V našom prípade je ešte dovybavený chráničmi rúk a príplatkovou opierkou a madlami pre spolujazdca. V základnej výbave sú nosiče boxov. Mimochodom, tie majú o 50 % väčšiu nosnosť ako doteraz. Dopredu môžete naložiť 30 kg, dozadu ešte raz toľko. Súčasťou nosičov je rýchloupínací systém CF-Connect, s ktorým na ne rýchlo a jednoducho pripevníte kufre alebo iné príslušenstvo z ponuky CFMOTO. Samotná štvorkolka má dva vlastné úložné boxy. Jeden pod sedadlom a druhý v zadnej časti. Ten vzadu má objem 10,5 litra a je vodotesný. LED svetlomety využívajú technológiu Ridevision, ktorá vytvára jasný a silný svetelný lúč. Vzadu je úplne nová horizontálna svetelná rampa obrysového svetla po celej šírke ako inak všetko v LED technológii.

Veľmi som si pochvaľoval pozíciu za riadidlami. Tie sú široké a v takej výške, že som mal ruky v prirodzenej polohe a telo vzpriamené. Kolená som mal skrčené v pravom uhle, na chodidlá som mal dostatok miesta, no natiahnuť si ich dopredu nepripadá do úvahy. Prednejšia je ich ochrana, nesmie dôjsť k tomu, aby ste v teréne s nohou narazili o nejaký kameň či koreň stromu. Tu musím vyzdvihnúť široké hliníkové zubaté stúpačky, z ktorých sa vaše nohy za žiadnych okolností určite nezošmyknú. Samotné stúpačky sú široké, čo lepšie rozkladá zaťaženie na vaše chodidlá. Rovnaké stúpačky má aj spolujazdec a k dispozícii má aj mohutné držadlá, na ktorých si dokonca môže meniť úchop. Operadlo spolujazdca sa dá demontovať. K dobrej pozícii počas jazdy prispieva aj užšia nádrž, čo využijete aj v sede, pretože vám nádrž menej otvára stehná, ale najmä pri jazde v stoji. Bonbónikom je nesmierne mäkké a ultra-komfortné sedadlo. Má o 40 % viac peny, takže sa doň doslova zaboríte.

Čísla sú len čísla  

Na pohon slúži pollitrový jednovalec s výkonom 25 kW a krútiacim momentom 39 Nm. Hodnoty ako také nie sú nijako ohromujúce, no nie sú ani dôležité. Verte mi, viac v off-roade, ale ani pri práci nepotrebujete a keby aj áno, „hodíte“ tam redukciu. Oveľa dôležitejšie je, že reakcie motora na plyn sú lineárne a hladké. V teréne si tak môžete dávkovať plyn citlivo a bez toho, aby motor cukal s quadom a vy ste museli v jednom kuse pracovať s telom. V súvislosti s motorom musím vyzdvihnúť vibrácie. Musím, hoci žiadne necítite. Nikde – v zadku, v chodidlách ani v rukách ich necítite. A tento môj poznatok potvrdzujú aj porovnávacie testy, podľa ktorých má CFMOTO Gladiator X520-A najmenšie vibrácie v triede – merané v stúpačkách, riadidlách a sedadle. Páči sa mi zvuk motora, resp. výfuku. Keď sa vydáte do lesa, tak o vás zvieratá budú vedieť, ale nebudú v strese, že sa začala lovecká sezóna. Pritom si výfuk vie po uvoľnení plynu pekne streliť. Nové naladenie variátora zabezpečuje hladšie rozbiehanie sa z miesta. Pri klesaní z kopca si môžete pomôcť silným brzdením motorom EBS a ušetriť si brzdy. Mimochodom, brzdy nemajú ABS, takže bacha! Ja som Gladiator testoval v chladnom počasí, takže to nehralo úlohu, no v letnom období určite oceníte, že vďaka vylepšenému chladeniu a odvetrávaniu má až o 25 % menšie sálanie tepla od motora v oblasti kolien a nôh.

Hoci je nádrž štíhlejšia, má o 3 litre väčší objem – až 17 litrov. Aj to je však málo a dojazd sa bude pohybovať niekde okolo 150 – 180 km. Pravda, toto nie je cestovateľ, takže na „život“ to bohato stačí, akurát budete častejšie dolievať benzín. Ani to však nevadí, pretože dovozca má v ponuke perfektné ATV prídavné kanistre s kotvením na boxy.

Čím horšie, tým lepšie

Veľkými zmenami prešiel podvozok. Ale ono sa to začalo vlastne ešte rámom. Ten je totiž o 10 % ľahší, pritom je o 30 % pevnejší a nové je aj uchytenie motora v ráme. Hádam nemusím vysvetľovať, že pevný rám je základom nielen pre výkony v teréne, ale aj pre životnosť stroja. Svetlá výška je 262 mm, sanie pre variátor je posunuté o 120 mm vyššie a prejazdnosť cez skaly, výmole a pod. zlepšujú aj klenuté ramená zavesenia kolies. Mimochodom, predné aj zadné kolesá majú o 26 % väčší zdvih – predné 190 mm, zadné 225. Na ceste aj v teréne oceníte geniálne naladenie podvozka, nie je uplávané, v zákrutách sa nenakláňa ako Oltcit, no pocitovo je nesmierne mäkké, pretože rázy akéhokoľvek charakteru odtlmuje veľmi efektívne a dotlmuje ich postupne. To znamená, že aj tie najostrejšie a najväčšie nerovnosti cítite, akoby mali zaoblené hrany a boli minimálne o polovicu menšie. Pružiny sú totiž progresívne – na hornom aj dolnom konci majú hustejšie vinutie. Ťažko si spomínam na niečo, čo by lepšie tlmilo nerovnosti, a to sa bavíme o motorkách aj autách. Tu platí, čím horšia cesta, tým lepšie. Testovaný model mal posilňovač riadenia EPS, za ktorý si musíte priplatiť nemalých 609 eur, ale ktorý rozhodnete chcete. Na ceste vám pomôže a v off-roade je doslova na nezaplatenie. Posilňovač totiž nielenže znižuje vašu námahu, ale funguje aj opačným smerom – tlmí sily pôsobiace od nerovností na vaše ruky. Kamene, konáre, výtlky a iné nástrahy nerovností vám nebudú trhať riadidlá z rúk. Inak opäť trochu faktografie, nový posilňovač má o 25 % väčší účinok, ako mala predošlá generácia a o rovnaké percento sa zmenšil aj polomer otáčania Gladiatora. Otočíte sa na kružnici s priemerom 5,6 metra.

Niekoľkokrát som spomenul off-road, tak doplním aj pohon kolies. Štandardne sú poháňané zadné kolesá, no potom máte k dispozícii niekoľko možností. Môžete pripojiť predné kolesá, hovoríme však o pevnej štvorkolke s rozdelením 50:50, takže na cestu tento režim nie je vhodný. Vznikalo by zbytočne vysoké pnutie, opotrebovanie pneumatík by sa zbytočne zvýšilo. Môžete si zamknúť zadný diferenciál, môžete si zamknúť predný diferenciál, môžete zaradiť redukciu a keď príde k najhoršiemu, môžete sa zo šlamastiky vytiahnuť navijakom, ktorý je taktiež súčasťou sériovej výbavy. Gladiator skrátka nepozná prekážky, jedinou ste vy sám.

Nepozná sezóny

S Gladiatorom X520-A sa zabavíte, vyčistíte hlavu od pracovných starostí a keď treba, využijete ho na prácu. Mimochodom, ťažná kapacita je neuveriteľných 612 kg, teda takmer dvojnásobok vlastnej váhy a čo zároveň vysoko prevyšuje európskou legislatívou povolených 150 kg. Inými slovami, na ceste smiete ťahať maximálne 150 kg, no v lese či na poli, kde nestretnete policajtov, až 612. A na rozdiel od motoriek je Gladiator celoročnou záležitosťou. 

CFMOTO 800MT Sport – Turista aj športovec

Stručne

Čo treba uznať

  • Podvozok odtlmí prakticky všetko.

Čo nám chýbalo

  • Ťažší terén v okolí. Naša chyba!

Čo nás prekvapilo

  • Prakticky nulové vibrácie v zadku, rukách aj v nohách.

CFMOTO Gladiator X520-A

  • Cena (základ/test)                                                         7 709*/8418 €
  • Záruka                                                                                5 rokov alebo 10 000 km

Motor

  • Kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 495 cm3, max. výkon 25 kW (34 k) pri n.u. ot.min-1, max. krútiaci moment 39 Nm pri n.u. ot.min-1. Emisie CO2 n.u. g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 365 kg, vmax= ~90 km/h, spotreba výrobca/test n.u./9,8 l/100 km.

* pozn.: v kategórii T3b je základná cena 6 899 eur

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov