Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Tento podvod využívajú vodiči čoraz častejšie, deje sa aj na Slovensku!

Ľudia sú špekulanti. V oblasti ciest a oprávnenia šoférovať dvojnásobne. Všetky spôsoby, ako sa dá obísť systém spomínať nebudeme. Dnes sa zameriame len na jeden...

Poľská polícia sa nedávno zamerala na falošné doklady. Ja osobne sa ani nečudujem, že falošné zahraničné vodičské preukazy čoraz častejšie zaisťujú. Nie je to však vždy jednoduché odhaliť, keďže kvalita falošných dokumentov je často vysoká. V dôsledku toho nie je známe, koľko ľudí jazdí po cestách bez reálneho a hlavne platného povolania. A inak tomu nie je ani na Slovensku!

Poľská polícia priznáva, že hliadky čoraz častejšie zadržiavajú ľudí s falošnými vodičskými preukazmi. Najčastejšie ide o cudzincov, ktorí dúfajú, že poľskí (ale všeobecne európski) policajti budú mať problém s overením cudzieho dokladu. V mnohých prípadoch ich domnienky aj vyjdú. Ak je dokument dobre, rozumej vysokokvalitne sfalšovaný, nie je to pre policajtov ľahká úloha. V niektorých prípadoch dokonca nemožné bez správneho hardvérového vybavenia.

Aký je to veľký problém? Dovolím si povedať, že obrovský. Pre ilustráciu vám musí stačiť, že nedávna akcia varšavskej polície odhalila toto číslo. Zo 189 vodičov ponúkajúcich dopravné služby cez aplikácie malo až 12 falošné doklady! A teraz sa obzrite okolo seba, koľko Bolt/Uber áut ste za posledné dni videli v Bratislave nielen  na ukrajinských značkách? Samozrejme, neškatuľkujeme, len upozorňujeme na možné problémy…

Problém je v tom, že neexistuje žiadna medzinárodná databáza, ktorá by policajtom umožnila overiť, či je osoba skutočne spôsobilá viesť motorové vozidlo a zákaz činnosti platí iba v konkrétnej krajine, ktorá zákaz uložila. Existujú iba národné evidencie, čiže každý štát má vlastnú. Vraví sa, že už roky existuje myšlienka na toto spoločné riešenie, ale žiaľ sa ho nepodarilo dostať do úspešného konca.

Problémom tiež je, že špeciálne zariadenia na odhaľovanie falošných dokladov nemajú bežne hliadky v uliciach pri sebe. Majú ich napr. na Oddelení hraničnej a cudzineckej polície, alebo na oddelení dokladov. Špecializované prístroje napr. zväčšujú dokument, aby umožnili kontrolu mikrovzorov, a sú tiež vybavené lampami vyžarujúcimi ultrafialové svetlo , ktoré odhaľujú ďalšie bezpečnostné prvky. Preto práve na hraniciach majú ľudia s falošnými dokladmi najmenšiu šancu.

Cudzinci kašlú na výmenu dokladov

Nie je možné povedať, aké percento použitia falošných dokladov dokážu policajti odhaliť. Je to prudko individuálne a záleží to od skúseností konkrétneho policajta. Cudzinec, ktorý sa v Poľsku zdržiava aspoň 185 dní v roku alebo trvalo, je povinný vymeniť si vodičský preukaz za poľský .

U nás je to trošku inak. Zákon káže nasledovné. Držiteľ vodičského preukazu vydaného v štáte Európskeho hospodárskeho priestoru, ktorý má na území Slovenskej republiky pobyt, môže o výmenu vodičského preukazu požiadať po 185 dňoch od udelenia alebo registrovania pobytu. Držiteľ vodičského preukazu vydaného v štáte dohovoru inom, ako je štát Európskeho hospodárskeho priestoru, ktorý má na území Slovenskej republiky pobyt a ktorý chce viesť motorové vozidlo, je povinný do 60 dní po uplynutí 185 dní od udelenia alebo registrovania pobytu požiadať orgán Policajného zboru príslušný podľa miesta pobytu o výmenu vodičského preukazu.

Lenže všetci cudzinci na to s prepáčením kašlú. A o ďalších špekuláciách s falošnými dokladmi možno niekedy nabudúce.

Opitý vodič, veselý vrah…

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov