Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Ježišku na križku, dajte si do poriadku svetlá

Osvetlenie je základom bezpečnej jazdy za zníženej viditeľnosti. Vie mi niekto povedať, prečo na to motoristi kašlú?

Za posledné 2 dni mam najazdených kvantum km. A samozrejme, je tu posun času, horšie počasie v podobe hmly, sychravého dažďa a pod. A čo by ani čert nechcel, samozrejme ľudia kašlú na správne osvetlenie svojho vozidla.

Idem si tak opakovane posledné dni popod Tatry, a hmla sťa mlieko. V duchu si vravím, veď to je bežné pre toto obdobie. No netrvalo dlho a prišiel do dráhy prvý prípad.  Za šera bum, pomerne nové auto, zapnuté denné svetlá, zozadu ho absolútne nebolo vidno. Rýchlosť, možno 90 km/h.

Iná situácia, staršia Škoda Yeti, vpredu svietia stretávačky, zozadu nesvieti nič, iba jemne osvetlenie ŠPZ. V hmle ho absolútne nebolo vidno. Iný príklad. Klasická jazdenka na slovenských cestách. Golf mk4, tým už od výroby asi zadné svetlá svietia poslabšie, resp. je to pre nich po 20 rokoch typické. A predstavte si, že tento svietil iba vpravo, navyše bez osvetlenia špz, a aj to málo čo mal, tak ako keby pulzovalo…

Zíde človek z diaľnice na okresky. Do toho stretne prvé auto, Octavia 3, v parabolách zadrbané LED-ky a svietil vysoko, doslova na Melmak. No plný košík nadávok… Reku dobre, nič horšie sa mi už nemôže stať. Ale mohlo. Spoza zákruty sa vyrútil ukrajinský starý Sprinter, nadrbané xenóny alebo LED-ky a navyše ochranný rám s LED rampou, ktorú akosi zabudol vypnúť. No 5 sekúnd som nič nevidel. Posledným klincom do rakvy bola trojková Fabia, ktorá ľavým svetlom svietila na krtice pri ceste a ľavým snáď na Gerlachovský štít.

Prídem do dediny, už našťastie nie je hmla, oproti mne auto zhaslo neskoro diaľkové, hoci bolo pod mrakom, nepršalo ale bolo sychravo. Mal ale navyše zapnuté predné hmlovky. Pred totálne tmavých priechodom pre chodcov nezastavil, hoci blikali svetelné gombíky v ceste, ja som cez jeho svetlá malých marginalizovaných spoluobčanov v tme na chodníku nevidel a vyhodnotil, že zas sú tieto signály len planým poplachom. No nevyskočili mi poza jeho auto do jazdnej dráhy? Toto sa naozaj nedalo ani predvídať na danú vysokú nočnú hodinu! Preto vravím, netreba vymýšľať teplú vodu, stačí priechody pre chodcov poriadne nesvietiť zvrchu, a bezpečnosť je rázom násobne vyššia.

A ďalej. Blízko domova, medzi dedinami, no nestretnem ti cyklistu v tme, bez svetiel a reflexných prvkov? Doma to vravím známym, oni sa len smejú, že to je notioricky neosvetlený cyklista, ktorý ide domov z družstva. To je zamestnávateľovi úplne jedno, že jeho zamestnanec môže prísť o život, lebo možno naozaj nemá na to život a zdravie zachraňujúce blikacie červené svetielko na bicykel?

Preto by som Vás, milí naši motoristi, rád vyzval, aby ste sa aspoň trošku zamerali na osvetlenie vášho
(ne)motorového vozidla. A nie len tak či svieti, alebo nesvieti, ale postavte sa kolmo oproti múru a či svetlá svietia súmerne, alebo ešte lepšie, navštívte servis. Správne nastavenie svetiel nie len že zvyšuje vašu bezpečnosť, ale aj bezpečnosť ostatných na cestách.

Pri jemnej hmle naozaj nemusíte vždy ako príkazom používať hneď hmlovky. Keď hlásia v rádiu v dopravnom servise, že dbajte na správne osvetlenie, predovšetkým tým myslia to, aby ste si zapli stretávacie svetlá (ak to vaše auto nevie vyhodnotiť samé) a použitie zadnej hmlovky zvážte vtedy, ak auto pred vami je síce blízko, ale už ho prakticky reálne aj oveľa horšie vidíte. V rade súvisle idúcich vozidiel sú hmlovky často zbytočné. Ak ste posledný v kolóne, tak si ju pokojne pustite, ale myslíte aj na ostatných.

Naozaj nemám nič proti iným zdrojom svetla, myslím tým prestavbové sady,, či už xenón, alebo ledky, ale nech to je spravené poriadne, napr. formou projektorov. Svetlo potom úplne inak svieti a nevypaľuje sietnice.

Naozaj, neberte to tak, že vyplakávam. Na cestách toho zažívam habadej, ale toto ma vyslovene štve každé jesenné až jarné obdobie.

Vedeli ste, že sú krajiny, kde pri každej návšteve servisu vám musia automaticky regloskopom skontrolovať aj svetlá? Začínam mať pocit, že by to možno nebolo na škodu aj u nás. Lebo ako povedal klasik, čo je veľa, to je málo.

Diskusia 3
  1. Jan Používateľ hovorí

    Lebo AUTOMATIKA!

  2. Slavo MILAN Používateľ hovorí

    Ja mám podobne veľa rovnakých skúseností, ale najviac ma trápia protiidúce vozidla s adaptívnymi svetlometmi. Tie sa prepínajú, ked sa auta stretnú kolmo voči sebe a to je pozde. 2 sekundy nič nevidím, hlavne keď nasleduje zákruta. Tieto svetlá vidím včas, aj prebliknen, no žiadna reakcia, vodič nemá tendenciu prepnúť na stretávacie. Načo, veď on vidí. Dokonca neprepínajú svetlá ani v obci. Potrebujú asi preskúšanie na polícii, lebo ináč by mali vedieť, že v obci s verejným osvetlením sa nesmú používať diaľkové svetla. Na mojom mieste by som zakázal adaptívne svetlá. To už sme naozaj takí leniví, že nedokážeme pohnúť jednou páčkou jedným prstom?

  3. Michal Používateľ hovorí

    Funkcia všetkých svetiel / žiaroviek a nastavenie svetlometov + nastavenie hmlových svetlometov sa povinne kontroluje na každej servisnej prehliadke v autorizovanom servise – je to predpísané v zozname prác údržbu na každú prehliadku vozidla . Čiže nič nové , nič čo je v zahraničí a u nás by nebolo . ALE , ľudia by museli chodiť s autami do servisov a nie do garáží k Jožkovi Mrkvickovi.

Odpovedať na Slavo MILAN
Zrušiť odpoveď

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov