Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Pomôže cyklistom ŠPZ proti arogancii vodičov?

Stretávame sa s tým každý deň. Arogantný nesmrteľný cyklista začína byť problémom asi v každej krajine. Náš štát to však nevidí, namiesto toho im dáva čoraz viac práv, ktoré sú často v rozpore so zdravým úsudkom.

Uvediem hneď na začiatku, že tento nápad nie je šitý na Slovensko. Pochádza z dielne ostrovnej krajiny – Veľkej Británie. Tamojší minister dopravy Grant Shapps oznámil, že sa zmenia cestné zákony, a aj cyklisti budú musieť dodržiavať rýchlostné limity 20 míľ za hodinu (cca 32 km/h), inak budú čeliť sankciám. Vládni úradníci tiež navrhli, aby novela mohla vyžadovať, aby bicykle mali poznávacie značky alebo iné identifikačné označenia, aby bolo možné jednoznačne uplatňovať zákonné sankcie.

V Británii majú totiž problém, ktorý sa snažia riešiť. Plánujú vytvoriť zákon o „smrti nebezpečnou jazdou na bicykli“, ktorý bude s vodičmi nemotorových vozidiel zaobchádzať rovnako ako s motoristami. Problémom je to, že v mnohých mestách sú nastavené limity 20 mph, ktoré sa ale na cyklistov podľa tamojšieho práva nevzťahovali, a tak ich veľmi ľahko prekračujú. Jednoznačné zadokumentovanie a identifikovanie priestupcu tak býva často problémom. Preto množstvo poslancov tlačí na  zmeny v legislatíve, ktorá by okrem iného zaväzovala cyklistov hradiť si poistenie.

„Nechcem ľuďom brániť, aby nasadli na bicykel,“ povedal pre Daily Mail minister dopravy a dodal: „Je to fantastický spôsob cestovania. Počas Covidu sme videli veľkú explóziu cyklistiky a odvtedy si myslím, že má veľa zdravotných výhod. Ale nevidím dôvod, prečo by cyklisti mali porušovať cestné predpisy, prečo by mali jazdiť rýchlejšie, prečo by mali jazdiť cez červené svetlá a mať možnosť sa tomu vyhnúť.”

Shapps začiatkom tohto mesiaca napísal v Mail+, že „sebecká menšina“ cyklistov verí, že sú „imúnni“ voči červeným svetlám, čiže sú prakticky nesmrteľní.

Potrebuje Bratislava emisné zóny?

Čo by ste povedali na podobné zmeny vy? Viete, ako by reagovala Cyklokoalícia, ktorá dosť intenzívne presadzuje práva cyklistov? Veď aj na základe ich loby bola pred časom zrušená povinnosť cyklistov nosiť reflexné vesty, lebo vraj reflexná vesta mimo obce vraj znižuje atraktivitu tohto spôsobu presúvania sa. Osobne si takýto návrh neviem v praxi predstaviť, aj keď problém je rovnako veľký aj u nás: Čoraz častejšie sa totiž množia prípady, kedy dochádza k stretom medzi cyklistami, kolobežkármi a chodcami. A majetkovými ujmami to len začína…

Diskusia 1
  1. Paula Používateľ hovorí

    Ja chodim raz za cas na bicykli. Ked som u rodiny v jednej velkej obci na juhovychode slovenska tak pouzivam bajk ako dopravny prostriedok v ramci dediny a okolia. Ked idem do mesta, tak busom.
    Na cervenej stojim. Velakrat sa stalo ze ma obehli iny cyklisti, co nechceli cakat na cervenu. Reflexne prvky mam upevnene na bicykli. Raz som isla vecer po hlavnej ceste mimo obce. Som mala ten reflexny pas cez rameno. Prilbu nenosim a pravdupovediac ju neznasam lebo mi vadi a vyzeram v nej “poslusne”😃
    Zakon o povinnych prilbach mimo obci bol z okolitych krajin ojedinely a tesim sa ze ho zrusili.
    Odhliadnuc od prilby ake vsetky veci dodrzujem a jazdim defenzivne.
    Cyklotabulky by cyklisti urcite nemali mat. Je to brzda pre cyklodopravu.
    Podla mna by mozno bolo dobre, keby museli cyklisti na cestach prvej triedy mat za znizenej viditelnosti reflexny pas cez rameno. Mal by to byt ale zakon bez financnej sankcie. Podobne ako povinnost nosit prilbu pre deti do 15 rokov, kde tiez nehrozi financna sankcia pre dieta.

Odpovedať na Paula
Zrušiť odpoveď

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov