Hyundai Tucson 1,6 T-GDi PHEV Premium – Má zmysel, ale…
Hyundai Tucson PHEV je príkladom moderného SUV, ktoré má svoj význam, no nie pre každého. V čom sú jeho prednosti?
Foto: Marek Pauco
S novou generáciou Tucsonu ste sa už na stránkach nášho časopisu stretli viackrát. Nebudem sa už znova pristavovať pri jeho dizajne ani pri opise interiéru, v tomto teste budem skôr hľadať odpoveď na otázku, kedy má zmysel siahnuť práve po plug-in hybridnej verzii a v akom prípade zas dať prednosť skôr iným typom pohonu.
Ideálny adept
Pokiaľ má mať kúpa plug-in hybridného SUV (ale vlastne akéhokoľvek auta z kategórie PHEV) pre vás zmysel, musíte ho mať kde pravidelne dobíjať. Teda vychádzam z predpokladu, že máte dom alebo byt s garážou, resp. Garážovým státím a možnosťou inštalácie wallboxu alebo môžete nabíjať auto počas pracovnej doby. Ak ste odkázaný na verejné nabíjačky alebo permanentnú jazdu s vybitou batériou, potom by som myšlienku kúpy plug-in hybridu hneď zavrhol a obzeral sa radšej po hybride.
Nie je to jedno
Od aktuálneho stavu nabitia batérie závisí pri plug-in hybride mnoho faktorov a Hyundai Tucson nie je výnimkou. Množstvo energie v akumulátore ovplyvňuje v prvom rade spotrebu paliva, ale odzrkadľuje sa aj na jazdnej dynamike. Pokiaľ je akumulátor nabitý, elektromotor môže zo seba dostať maximum výkonu a svižne popohnať auto vpred sám alebo v najvyššej možnej miere pomôže spaľovaciemu motoru. Pokiaľ je batéria prázdna (hoci ona v skutočnosti prázdna nie je nikdy), tak elektromotor spaľováku mierne pomôže v prvých sekundách akcelerácie, no potom sa už odmlčí. V hybridnom režime sa dá jazdiť prakticky neustále a s kombinovanou spotrebou okolo siedmich litrov, ale načo by vám potom bol plug-in hybrid?
Na denné potreby
Povedzme však, že auto skutočne svedomito nabíjate a neustále tak využívate potenciál elektromotora, pričom najmä v meste spaľovací motor vlastne ani nepotrebujete. V takom prípade máte denne k dispozícii do 50 čisto elektrických kilometrov. Papier síce hovorí o 62-kilometrovom dojazde Tucsonu, ale ten sa nám v praxi nepodarilo dosiahnuť. Väčšine ľudí takýto dojazd stačí na denné potreby. Rapídne si tým vo výsledku znižujete prevádzkové náklady a máte v podstate elektromobil. Na dlhšie trasy k starým rodičom alebo na dovolenku je pod kapotou pripravený zasiahnuť 1,6-litrový benzínový motor s výkonom 132,4 kW, ktorý čerpá palivo zo 42-litrovej nádrže. Hyundai Tucson má v plug-in hybridnej verzii pomerne tuhý podvozok, mechanický pohon všetkých štyroch kolies a pri prudších pohyboch volantom v zákrute aj zavrtí zadkom. Podobne ako pri hybride, aj tu motor spolupracuje s planétovým ústrojenstvom, dvojspojkový automat je vyhradený pre verzie s čisto spaľovacím motorom.
Ako dlho to trvá?
Dobre, plug-in hybrid treba pravidelne nabíjať, ale koľko času to zaberie? Nuž, maximálny nabíjací výkon je v prípade Tucsonu 7,2 kW. Na to, aby sa batéria s kapacitou 13,8 kWh nabila doplna, potrebuje aspoň dve hodiny. Na 230 V zásuvke to bude pravdepodobne viac, závisí od ističov. V porovnaní s hybridnou verziou je plug-in hybrid drahší o vyše 5 000 eur. To je suma, ktorá sa vám pri správnom používaní časom vráti, musíte si však podľa svojho nájazdu kilometrov v meste spočítať kedy to bude. Ak ste sa v tomto článku našli ako ideálny adept na kúpu plug-in hybridného SUV, potom vám môžeme Hyundai Tucson iba odporučiť. Plus som nespomenul dve ďalšie výhody plug-in hybridu. Jazda na čisto elektrický pohon je mimoriadne príjemná a pre typicky mestské krátke vzdialenosti, keď sa spaľovací motor ani nestihne zahriať je jazda na elektrický pohon oveľa výhodnejší aj z hľadiska opotrebenia, resp. životnosti motora.
Čo treba uznať
- Budí pozornosť všade, kam príde.
Čo nám chýbalo
- Lepší výkon Full-LED svetiel.
Čo nás prekvapilo
- Vysoká spotreba v hybridnom režime.
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi PHEV Premium
Cena (základ/test) 37 790/43 390 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia počtu km
8 rokov alebo 160 00 km na vysokonapäťový akumulátor
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3 , max. výkon 132,4 kW (180 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 265 Nm pri 1 500 – 4 500 ot.min-1. synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 66,9 kW (91 k), max. krútiaci moment 304 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 195 kW (265 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u. Nm. Emisie CO2 31,4 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,2 s, v max =191 km/h, energetická spotreba WLTP/test n.ú./19,3 kWh/100 km, spotreba paliva WLTP/test 1,4/6,9 l/100 km.
Ikonky
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 4 ×
- USB-C – nie
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 558 dm
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov